Sendas Poéticas: Trayectorias de la Educación Ambiental del Grupo Geasur en la Descolonización del Campo Ampliado del Arte
In this article, the poetic paths are traced by the exchange relations between artistic processes and academic researches of environmental education, developed by GEASur (Environmental Education Group from the South), in the Federal University of the State of Rio de Janeiro in Brazil. Identified wit...
Autores principales: | , , , |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad Nacional del Litoral
2021
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Culturas/article/view/10316 |
Aporte de: |
id |
I26-R133-article-10316 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I26-R133-article-103162021-05-13T00:30:51Z Sendas Poéticas: Trayectorias de la Educación Ambiental del Grupo Geasur en la Descolonización del Campo Ampliado del Arte Sendas Poéticas: Trajetórias da Educaçao Ambiental do Grupo GEASur na desconolização em um campo expandido do arte Poetic paths: experiences of Environmental Education of the GEASur Group regarding the decolonization of the extended field of the arts Sánchez, Celso Bevilaqua, Patrícia M. Fortes Campos, Bárbara Pelacani, Bárbara Art Environmental Education Decolonization Encounters Arte Educación ambiental Descolonización Reuniones Arte Educação Ambiental Descolonização Encontros In this article, the poetic paths are traced by the exchange relations between artistic processes and academic researches of environmental education, developed by GEASur (Environmental Education Group from the South), in the Federal University of the State of Rio de Janeiro in Brazil. Identified with the idea of the ecology of knowledge, thus contributing to the decolonization of knowledge and art, interdisciplinary processes are created and enhanced by actions and works that overflow social commitment, artists and non-artists collaboration and, mainly, the perception of art in its state of encounter is developed. As sendas poéticas são traçadas, neste artigo, pelas relações de intercâmbio entre processos artísticos e pesquisas acadêmicas de educação ambiental, desenvolvidas pelo Grupo de Educação Ambiental desde o Sul – GEASUR, na Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro no Brasil. Identificados com a ideia de ecologia do conhecimento, contribuindo, desse modo, para a descolonização do conhecimento e da arte, os processos interdisciplinares são criados e melhorados por ações e obras que transbordam o compromisso social, a colaboração de artistas e não artistas e, principalmente, desenvolver a percepção da arte em seu estado de encontro. Los caminos poéticos se trazan, en este artículo, por las relaciones de intercambio entre procesos artísticos e investigaciones académicas de educación ambiental, desarrolladas por el Grupo de Educación Ambiental desde el Sur —GEASUR—, en la Universidad Federal del Estado de Río de Janeiro, en Brasil. Identificados con la idea de la ecología del conocimiento, contribuyendo así a la descolonización del conocimiento y el arte, los procesos interdisciplinarios se crean y mejoran mediante acciones y obras que desbordan el compromiso social, la colaboración de artistas y no artistas y, principalmente, se desarrollan la percepción del arte en su estado de encuentro. Universidad Nacional del Litoral 2021-05-12 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Culturas/article/view/10316 10.14409/culturas.v0i14.10316 Culturas; Núm. 14 (2020): Culturas; 219-244 Culturas; No. 14 (2020): Culturas; 219-244 2362-5538 1515-3738 10.14409/culturas.v0i14 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Culturas/article/view/10316/13690 Derechos de autor 2021 Culturas |
institution |
Universidad Nacional del Litoral |
institution_str |
I-26 |
repository_str |
R-133 |
container_title_str |
Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL) |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
Art Environmental Education Decolonization Encounters Arte Educación ambiental Descolonización Reuniones Arte Educação Ambiental Descolonização Encontros |
spellingShingle |
Art Environmental Education Decolonization Encounters Arte Educación ambiental Descolonización Reuniones Arte Educação Ambiental Descolonização Encontros Sánchez, Celso Bevilaqua, Patrícia M. Fortes Campos, Bárbara Pelacani, Bárbara Sendas Poéticas: Trayectorias de la Educación Ambiental del Grupo Geasur en la Descolonización del Campo Ampliado del Arte |
topic_facet |
Art Environmental Education Decolonization Encounters Arte Educación ambiental Descolonización Reuniones Arte Educação Ambiental Descolonização Encontros |
author |
Sánchez, Celso Bevilaqua, Patrícia M. Fortes Campos, Bárbara Pelacani, Bárbara |
author_facet |
Sánchez, Celso Bevilaqua, Patrícia M. Fortes Campos, Bárbara Pelacani, Bárbara |
author_sort |
Sánchez, Celso |
title |
Sendas Poéticas: Trayectorias de la Educación Ambiental del Grupo Geasur en la Descolonización del Campo Ampliado del Arte |
title_short |
Sendas Poéticas: Trayectorias de la Educación Ambiental del Grupo Geasur en la Descolonización del Campo Ampliado del Arte |
title_full |
Sendas Poéticas: Trayectorias de la Educación Ambiental del Grupo Geasur en la Descolonización del Campo Ampliado del Arte |
title_fullStr |
Sendas Poéticas: Trayectorias de la Educación Ambiental del Grupo Geasur en la Descolonización del Campo Ampliado del Arte |
title_full_unstemmed |
Sendas Poéticas: Trayectorias de la Educación Ambiental del Grupo Geasur en la Descolonización del Campo Ampliado del Arte |
title_sort |
sendas poéticas: trayectorias de la educación ambiental del grupo geasur en la descolonización del campo ampliado del arte |
description |
In this article, the poetic paths are traced by the exchange relations between artistic processes and academic researches of environmental education, developed by GEASur (Environmental Education Group from the South), in the Federal University of the State of Rio de Janeiro in Brazil. Identified with the idea of the ecology of knowledge, thus contributing to the decolonization of knowledge and art, interdisciplinary processes are created and enhanced by actions and works that overflow social commitment, artists and non-artists collaboration and, mainly, the perception of art in its state of encounter is developed. |
publisher |
Universidad Nacional del Litoral |
publishDate |
2021 |
url |
https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Culturas/article/view/10316 |
work_keys_str_mv |
AT sanchezcelso sendaspoeticastrayectoriasdelaeducacionambientaldelgrupogeasurenladescolonizaciondelcampoampliadodelarte AT bevilaquapatriciam sendaspoeticastrayectoriasdelaeducacionambientaldelgrupogeasurenladescolonizaciondelcampoampliadodelarte AT fortescamposbarbara sendaspoeticastrayectoriasdelaeducacionambientaldelgrupogeasurenladescolonizaciondelcampoampliadodelarte AT pelacanibarbara sendaspoeticastrayectoriasdelaeducacionambientaldelgrupogeasurenladescolonizaciondelcampoampliadodelarte AT sanchezcelso sendaspoeticastrajetoriasdaeducacaoambientaldogrupogeasurnadesconolizacaoemumcampoexpandidodoarte AT bevilaquapatriciam sendaspoeticastrajetoriasdaeducacaoambientaldogrupogeasurnadesconolizacaoemumcampoexpandidodoarte AT fortescamposbarbara sendaspoeticastrajetoriasdaeducacaoambientaldogrupogeasurnadesconolizacaoemumcampoexpandidodoarte AT pelacanibarbara sendaspoeticastrajetoriasdaeducacaoambientaldogrupogeasurnadesconolizacaoemumcampoexpandidodoarte AT sanchezcelso poeticpathsexperiencesofenvironmentaleducationofthegeasurgroupregardingthedecolonizationoftheextendedfieldofthearts AT bevilaquapatriciam poeticpathsexperiencesofenvironmentaleducationofthegeasurgroupregardingthedecolonizationoftheextendedfieldofthearts AT fortescamposbarbara poeticpathsexperiencesofenvironmentaleducationofthegeasurgroupregardingthedecolonizationoftheextendedfieldofthearts AT pelacanibarbara poeticpathsexperiencesofenvironmentaleducationofthegeasurgroupregardingthedecolonizationoftheextendedfieldofthearts |
first_indexed |
2023-07-05T23:12:27Z |
last_indexed |
2023-07-05T23:12:27Z |
_version_ |
1770624120696864768 |