Narrativas visuales para enseñar el tiempo histórico desde una perspectiva rizomática

How to teach to think about time, historical time and its multiple components? To navigate this restlessness sinuously we rely on the image, which we understand as a representation of time. As teacher trainers in History for the secondary level and from the analysis and problematiz...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Bazán, Sonia
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional del Litoral 2021
Materias:
Acceso en línea:https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/10186
Aporte de:
id I26-R133-article-10186
record_format ojs
spelling I26-R133-article-101862022-01-18T11:42:35Z Narrativas visuales para enseñar el tiempo histórico desde una perspectiva rizomática Visual narratives to teach historical time from a rhizomatic perspective Bazán, Sonia teaching historical time visual narratives teacher training enseñanza tiempo histórico narrativas visuales formación docente How to teach to think about time, historical time and its multiple components? To navigate this restlessness sinuously we rely on the image, which we understand as a representation of time. As teacher trainers in History for the secondary level and from the analysis and problematization about the use of image by the cohorts of practitioners 2018-2019, we set out to design visual narrative exercises for the development of reading and interpretation of the image. Our problems about teaching practices aim to strengthen initial training focused on historical-social education from the search for curricular justice in the contexts where future teachers begin their professional exercise and in this sense we pay attention to treatment of the image as a source-text as in invitation to expand their training including the aesthetic experience involved in that language. In this work we present first the theoretical review about time and its teaching from which we base our proposal and then develop the four exercises to design visual narratives. ¿Cómo enseñar a pensar sobre el tiempo, el tiempo histórico y sus múltiples componentes? Para recorrer sinuosamente esta inquietud nos apoyamos en la imagen, a la que entendemos como representación del tiempo. Como formadores de profesores en Historia para el nivel secundario y a partir del análisis y problematización acerca del uso de la imagen que realizaban las cohortes de practicantes 2018-2019, nos propusimos diseñar ejercicios de narrativas visuales para el desarrollo de lectura e interpretación de la imagen fija. Nuestras problematizaciones sobre las prácticas de enseñanza se proponen afianzar una formación inicial centrada en la educación histórico-social desde la búsqueda de la justicia curricular en los contextos donde los futuros profesores inician su ejercicio profesional y en este sentido la atención al tratamiento de la imagen como texto-fuente es una invitación a ampliar su formación con inclusión de la experiencia estética que implica ese lenguaje. En este trabajo presentamos en primer lugar el recorrido teórico sobre el tiempo y su enseñanza desde el cual fundamentamos nuestra la propuesta y luego desarrollamos los cuatro ejercicios para elaborar narrativas visuales. Universidad Nacional del Litoral 2021-06-30 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/xml application/zip https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/10186 10.14409/cya.v0i32.10186 Clío & Asociados. La historia enseñada; Núm. 32 (2021): Clío & Asociados. La historia enseñada Clío & Asociados. La historia enseñada. ISSN: 2362-3063; No. 32 (2021): Clío & Asociados. La historia enseñada Clío & Asociados. La historia enseñada; n. 32 (2021): Clío & Asociados. La historia enseñada 2362-3063 0328-820X 10.14409/cya.v0i32 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/10186/13846 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/10186/13847 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/10186/13848 Derechos de autor 2021 Clío & Asociados. La historia enseñada. ISSN: 2362-3063
institution Universidad Nacional del Litoral
institution_str I-26
repository_str R-133
container_title_str Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL)
language Español
format Artículo revista
topic teaching
historical time
visual narratives
teacher training
enseñanza
tiempo histórico
narrativas visuales
formación docente
spellingShingle teaching
historical time
visual narratives
teacher training
enseñanza
tiempo histórico
narrativas visuales
formación docente
Bazán, Sonia
Narrativas visuales para enseñar el tiempo histórico desde una perspectiva rizomática
topic_facet teaching
historical time
visual narratives
teacher training
enseñanza
tiempo histórico
narrativas visuales
formación docente
author Bazán, Sonia
author_facet Bazán, Sonia
author_sort Bazán, Sonia
title Narrativas visuales para enseñar el tiempo histórico desde una perspectiva rizomática
title_short Narrativas visuales para enseñar el tiempo histórico desde una perspectiva rizomática
title_full Narrativas visuales para enseñar el tiempo histórico desde una perspectiva rizomática
title_fullStr Narrativas visuales para enseñar el tiempo histórico desde una perspectiva rizomática
title_full_unstemmed Narrativas visuales para enseñar el tiempo histórico desde una perspectiva rizomática
title_sort narrativas visuales para enseñar el tiempo histórico desde una perspectiva rizomática
description How to teach to think about time, historical time and its multiple components? To navigate this restlessness sinuously we rely on the image, which we understand as a representation of time. As teacher trainers in History for the secondary level and from the analysis and problematization about the use of image by the cohorts of practitioners 2018-2019, we set out to design visual narrative exercises for the development of reading and interpretation of the image. Our problems about teaching practices aim to strengthen initial training focused on historical-social education from the search for curricular justice in the contexts where future teachers begin their professional exercise and in this sense we pay attention to treatment of the image as a source-text as in invitation to expand their training including the aesthetic experience involved in that language. In this work we present first the theoretical review about time and its teaching from which we base our proposal and then develop the four exercises to design visual narratives.
publisher Universidad Nacional del Litoral
publishDate 2021
url https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/10186
work_keys_str_mv AT bazansonia narrativasvisualesparaensenareltiempohistoricodesdeunaperspectivarizomatica
AT bazansonia visualnarrativestoteachhistoricaltimefromarhizomaticperspective
first_indexed 2023-07-05T23:08:13Z
last_indexed 2023-07-05T23:08:13Z
_version_ 1770623853734658048