The purposes of initial teacher training: A Latin American approach from the didactics of social sciences

A balance is presented on the research on initial training in 2018-2023 and which have in common their relationship with the discourses that Joan Pagès inherited in Latin America, then we reflect on the role of didactics in the IDF to close with a proposal on the purposes of this line of research, b...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Ramírez Achoy, Jéssica
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales 2023
Materias:
Acceso en línea:https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/5048
Aporte de:
id I22-R128-article-5048
record_format ojs
spelling I22-R128-article-50482024-08-08T12:51:46Z The purposes of initial teacher training: A Latin American approach from the didactics of social sciences Las finalidades en la formación inicial docente: Un enfoque latinoamericano desde la didáctica de las ciencias sociales Las finalidades en la formación inicial docente: Un enfoque latinoamericano desde la didáctica de las ciencias sociales Ramírez Achoy, Jéssica Formación inicial docente estudios sociales didáctica de las ciencias sociales Formação inicial de professores estudos Sociais Ensino de ciências sociais Initial teacher education social studies didactics of social sciences A balance is presented on the research on initial training in 2018-2023 and which have in common their relationship with the discourses that Joan Pagès inherited in Latin America, then we reflect on the role of didactics in the IDF to close with a proposal on the purposes of this line of research, based on the Latin American debates and contexts. The conclusion is to include in IDF the teaching of research, systematize and publish teaching practices, seek alternatives from classroom teachers and students in training to understand Social Studies and strengthen the debate on initial training with more research that will allow us to understand how we teach to teach in Latin America. Se presenta un balance de las investigaciones en la formación inicial docente (FID) entre los años 2018-2023 y que tienen en común su relación con los discursos que Joan Pagès Blanch (1947-2020) heredó en América Latina. Posteriormente, se reflexiona el papel de la didáctica en la FID para cerrar con una propuesta sobre las finalidades de esta línea de investigación, a partir de los debates y contextos latinoamericanos. Se concluye incluir en la FID el enseñar a investigar, sistematizar y publicar las prácticas docentes, buscar alternativas desde las y los docentes de aula y el estudiantado en formación para comprender a los Estudios Sociales y fortalecer el debate sobre la formación inicial con más investigaciones que nos permitan comprender cómo enseñamos a enseñar en América Latina. Se presenta un balance de las investigaciones en la formación inicial docente (FID) entre los años 2018-2023 y que tienen en común su relación con los discursos que Joan Pagès Blanch (1947-2020) heredó en América Latina. Posteriormente, se reflexiona el papel de la didáctica en la FID para cerrar con una propuesta sobre las finalidades de esta línea de investigación, a partir de los debates y contextos latinoamericanos. Se concluye incluir en la FID el enseñar a investigar, sistematizar y publicar las prácticas docentes, buscar alternativas desde las y los docentes de aula y el estudiantado en formación para comprender a los Estudios Sociales y fortalecer el debate sobre la formación inicial con más investigaciones que nos permitan comprender cómo enseñamos a enseñar en América Latina. APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales 2023-11-30 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/5048 Reseñas de Enseñanza de la Historia; Núm. 23 (2023): Noviembre; 77-91 2796-9304 1668-8864 spa https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/5048/62013 Derechos de autor 2023 Reseñas de Enseñanza de la Historia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
institution Universidad Nacional del Comahue
institution_str I-22
repository_str R-128
container_title_str Repositorio de Revistas Electrónicas REVELE (UNComahue)
language Español
format Artículo revista
topic Formación inicial docente
estudios sociales
didáctica de las ciencias sociales
Formação inicial de professores
estudos Sociais
Ensino de ciências sociais
Initial teacher education
social studies
didactics of social sciences
spellingShingle Formación inicial docente
estudios sociales
didáctica de las ciencias sociales
Formação inicial de professores
estudos Sociais
Ensino de ciências sociais
Initial teacher education
social studies
didactics of social sciences
Ramírez Achoy, Jéssica
The purposes of initial teacher training: A Latin American approach from the didactics of social sciences
topic_facet Formación inicial docente
estudios sociales
didáctica de las ciencias sociales
Formação inicial de professores
estudos Sociais
Ensino de ciências sociais
Initial teacher education
social studies
didactics of social sciences
author Ramírez Achoy, Jéssica
author_facet Ramírez Achoy, Jéssica
author_sort Ramírez Achoy, Jéssica
title The purposes of initial teacher training: A Latin American approach from the didactics of social sciences
title_short The purposes of initial teacher training: A Latin American approach from the didactics of social sciences
title_full The purposes of initial teacher training: A Latin American approach from the didactics of social sciences
title_fullStr The purposes of initial teacher training: A Latin American approach from the didactics of social sciences
title_full_unstemmed The purposes of initial teacher training: A Latin American approach from the didactics of social sciences
title_sort purposes of initial teacher training: a latin american approach from the didactics of social sciences
description A balance is presented on the research on initial training in 2018-2023 and which have in common their relationship with the discourses that Joan Pagès inherited in Latin America, then we reflect on the role of didactics in the IDF to close with a proposal on the purposes of this line of research, based on the Latin American debates and contexts. The conclusion is to include in IDF the teaching of research, systematize and publish teaching practices, seek alternatives from classroom teachers and students in training to understand Social Studies and strengthen the debate on initial training with more research that will allow us to understand how we teach to teach in Latin America.
publisher APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales
publishDate 2023
url https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/5048
work_keys_str_mv AT ramirezachoyjessica thepurposesofinitialteachertrainingalatinamericanapproachfromthedidacticsofsocialsciences
AT ramirezachoyjessica lasfinalidadesenlaformacioninicialdocenteunenfoquelatinoamericanodesdeladidacticadelascienciassociales
AT ramirezachoyjessica purposesofinitialteachertrainingalatinamericanapproachfromthedidacticsofsocialsciences
first_indexed 2024-08-12T23:08:28Z
last_indexed 2025-02-05T23:02:11Z
_version_ 1823260312331091968