Filosofía Narrativista, conocimiento histórico, enseñanza de la historia y Bicentenario

Commemorations activate feelings that encompass meanings. Thus, national days as boosters of public spaces for speech become subject to disputes and conflicts, framed as they are in to-day’s political fights. The bicentennial as a proper time for debates, balances and celebrations will be a privileg...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: García, Norma Beatriz
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales 2022
Materias:
Acceso en línea:https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3846
Aporte de:
id I22-R128-article-3846
record_format ojs
spelling I22-R128-article-38462024-07-31T14:33:17Z Filosofía Narrativista, conocimiento histórico, enseñanza de la historia y Bicentenario García, Norma Beatriz Filosofía narrativista Enseñanza de la Historia Bicentenario Narrativist philosophy history teaching bicentennial Commemorations activate feelings that encompass meanings. Thus, national days as boosters of public spaces for speech become subject to disputes and conflicts, framed as they are in to-day’s political fights. The bicentennial as a proper time for debates, balances and celebrations will be a privileged and excep-tional stage with a highly symbolic content suited to revise o simply strengthen the narratives about the origin of Argentine nationality. What is important is not so much what May 25 was as what it becomes in narrative terms. That is to say, if originality does not lay in the theme, this must be sought in the assump-tions which mould the forms of narrating and the reflections on that past. This paper aims at presenting some general outlines of the main contributions of the socalled narrativist philosophy of History, from Hayden White’s perspective, in order to reexamine the approaches to history teaching focusing on the analysis of narratives in relation to the bicentennial. Las conmemoraciones activan sentimientos que integran sentidos. Por lo tanto, las fechas públicas como impulsoras de espacios públicos de la palabra se convierten en objeto de disputas y conflictos, enmarcadas en las luchas políticas del presente. El bicentenario como ocasión que invita a debates, balances y celebraciones se constituirá en escenario privilegiado y excepcionalde gran contenido simbólico para revisar, o simplemente fortalecer las narrativas sobre el origen de la nacionalidad argentina. Noimporta tanto cómo fue el 25 de mayo, sino qué hacen narrativamente con él. O sea, si la originalidad no reside en el tema, éstadebe buscarse en los presupuestos que imprimen las formas de narrar y las reflexiones sobre aquel pasado. El siguiente trabajointenta desarrollar algunos esbozos generales sobre los aportes fundamentales de la denominada filosofía narrativista de la historia, desde Hayden White, para repensar las propuestas de enseñanza de la historia atendiendo el análisis de las narrativas entorno al bicentenario. APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales 2022-05-06 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto application/pdf https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3846 Reseñas de Enseñanza de la Historia; Núm. 8 (2010): Noviembre; 141-176 2796-9304 1668-8864 spa https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3846/60885 Derechos de autor 2022 Reseñas de Enseñanza de la Historia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
institution Universidad Nacional del Comahue
institution_str I-22
repository_str R-128
container_title_str Repositorio de Revistas Electrónicas REVELE (UNComahue)
language Español
format Artículo revista
topic Filosofía narrativista
Enseñanza de la Historia
Bicentenario
Narrativist philosophy
history teaching
bicentennial
spellingShingle Filosofía narrativista
Enseñanza de la Historia
Bicentenario
Narrativist philosophy
history teaching
bicentennial
García, Norma Beatriz
Filosofía Narrativista, conocimiento histórico, enseñanza de la historia y Bicentenario
topic_facet Filosofía narrativista
Enseñanza de la Historia
Bicentenario
Narrativist philosophy
history teaching
bicentennial
author García, Norma Beatriz
author_facet García, Norma Beatriz
author_sort García, Norma Beatriz
title Filosofía Narrativista, conocimiento histórico, enseñanza de la historia y Bicentenario
title_short Filosofía Narrativista, conocimiento histórico, enseñanza de la historia y Bicentenario
title_full Filosofía Narrativista, conocimiento histórico, enseñanza de la historia y Bicentenario
title_fullStr Filosofía Narrativista, conocimiento histórico, enseñanza de la historia y Bicentenario
title_full_unstemmed Filosofía Narrativista, conocimiento histórico, enseñanza de la historia y Bicentenario
title_sort filosofía narrativista, conocimiento histórico, enseñanza de la historia y bicentenario
description Commemorations activate feelings that encompass meanings. Thus, national days as boosters of public spaces for speech become subject to disputes and conflicts, framed as they are in to-day’s political fights. The bicentennial as a proper time for debates, balances and celebrations will be a privileged and excep-tional stage with a highly symbolic content suited to revise o simply strengthen the narratives about the origin of Argentine nationality. What is important is not so much what May 25 was as what it becomes in narrative terms. That is to say, if originality does not lay in the theme, this must be sought in the assump-tions which mould the forms of narrating and the reflections on that past. This paper aims at presenting some general outlines of the main contributions of the socalled narrativist philosophy of History, from Hayden White’s perspective, in order to reexamine the approaches to history teaching focusing on the analysis of narratives in relation to the bicentennial.
publisher APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales
publishDate 2022
url https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3846
work_keys_str_mv AT garcianormabeatriz filosofianarrativistaconocimientohistoricoensenanzadelahistoriaybicentenario
first_indexed 2025-02-05T23:01:56Z
last_indexed 2025-02-05T23:01:56Z
_version_ 1823260296433631232