Filosofía Narrativista, conocimiento histórico, enseñanza de la historia y Bicentenario
Commemorations activate feelings that encompass meanings. Thus, national days as boosters of public spaces for speech become subject to disputes and conflicts, framed as they are in to-day’s political fights. The bicentennial as a proper time for debates, balances and celebrations will be a privileg...
Guardado en:
| Autor principal: | |
|---|---|
| Formato: | Artículo revista |
| Lenguaje: | Español |
| Publicado: |
APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales
2022
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3846 |
| Aporte de: |
| id |
I22-R128-article-3846 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| spelling |
I22-R128-article-38462024-07-31T14:33:17Z Filosofía Narrativista, conocimiento histórico, enseñanza de la historia y Bicentenario García, Norma Beatriz Filosofía narrativista Enseñanza de la Historia Bicentenario Narrativist philosophy history teaching bicentennial Commemorations activate feelings that encompass meanings. Thus, national days as boosters of public spaces for speech become subject to disputes and conflicts, framed as they are in to-day’s political fights. The bicentennial as a proper time for debates, balances and celebrations will be a privileged and excep-tional stage with a highly symbolic content suited to revise o simply strengthen the narratives about the origin of Argentine nationality. What is important is not so much what May 25 was as what it becomes in narrative terms. That is to say, if originality does not lay in the theme, this must be sought in the assump-tions which mould the forms of narrating and the reflections on that past. This paper aims at presenting some general outlines of the main contributions of the socalled narrativist philosophy of History, from Hayden White’s perspective, in order to reexamine the approaches to history teaching focusing on the analysis of narratives in relation to the bicentennial. Las conmemoraciones activan sentimientos que integran sentidos. Por lo tanto, las fechas públicas como impulsoras de espacios públicos de la palabra se convierten en objeto de disputas y conflictos, enmarcadas en las luchas políticas del presente. El bicentenario como ocasión que invita a debates, balances y celebraciones se constituirá en escenario privilegiado y excepcionalde gran contenido simbólico para revisar, o simplemente fortalecer las narrativas sobre el origen de la nacionalidad argentina. Noimporta tanto cómo fue el 25 de mayo, sino qué hacen narrativamente con él. O sea, si la originalidad no reside en el tema, éstadebe buscarse en los presupuestos que imprimen las formas de narrar y las reflexiones sobre aquel pasado. El siguiente trabajointenta desarrollar algunos esbozos generales sobre los aportes fundamentales de la denominada filosofía narrativista de la historia, desde Hayden White, para repensar las propuestas de enseñanza de la historia atendiendo el análisis de las narrativas entorno al bicentenario. APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales 2022-05-06 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto application/pdf https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3846 Reseñas de Enseñanza de la Historia; Núm. 8 (2010): Noviembre; 141-176 2796-9304 1668-8864 spa https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3846/60885 Derechos de autor 2022 Reseñas de Enseñanza de la Historia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
| institution |
Universidad Nacional del Comahue |
| institution_str |
I-22 |
| repository_str |
R-128 |
| container_title_str |
Repositorio de Revistas Electrónicas REVELE (UNComahue) |
| language |
Español |
| format |
Artículo revista |
| topic |
Filosofía narrativista Enseñanza de la Historia Bicentenario Narrativist philosophy history teaching bicentennial |
| spellingShingle |
Filosofía narrativista Enseñanza de la Historia Bicentenario Narrativist philosophy history teaching bicentennial García, Norma Beatriz Filosofía Narrativista, conocimiento histórico, enseñanza de la historia y Bicentenario |
| topic_facet |
Filosofía narrativista Enseñanza de la Historia Bicentenario Narrativist philosophy history teaching bicentennial |
| author |
García, Norma Beatriz |
| author_facet |
García, Norma Beatriz |
| author_sort |
García, Norma Beatriz |
| title |
Filosofía Narrativista, conocimiento histórico, enseñanza de la historia y Bicentenario |
| title_short |
Filosofía Narrativista, conocimiento histórico, enseñanza de la historia y Bicentenario |
| title_full |
Filosofía Narrativista, conocimiento histórico, enseñanza de la historia y Bicentenario |
| title_fullStr |
Filosofía Narrativista, conocimiento histórico, enseñanza de la historia y Bicentenario |
| title_full_unstemmed |
Filosofía Narrativista, conocimiento histórico, enseñanza de la historia y Bicentenario |
| title_sort |
filosofía narrativista, conocimiento histórico, enseñanza de la historia y bicentenario |
| description |
Commemorations activate feelings that encompass meanings. Thus, national days as boosters of public spaces for speech become subject to disputes and conflicts, framed as they are in to-day’s political fights. The bicentennial as a proper time for debates, balances and celebrations will be a privileged and excep-tional stage with a highly symbolic content suited to revise o simply strengthen the narratives about the origin of Argentine nationality. What is important is not so much what May 25 was as what it becomes in narrative terms. That is to say, if originality does not lay in the theme, this must be sought in the assump-tions which mould the forms of narrating and the reflections on that past. This paper aims at presenting some general outlines of the main contributions of the socalled narrativist philosophy of History, from Hayden White’s perspective, in order to reexamine the approaches to history teaching focusing on the analysis of narratives in relation to the bicentennial. |
| publisher |
APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales |
| publishDate |
2022 |
| url |
https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3846 |
| work_keys_str_mv |
AT garcianormabeatriz filosofianarrativistaconocimientohistoricoensenanzadelahistoriaybicentenario |
| first_indexed |
2025-02-05T23:01:56Z |
| last_indexed |
2025-02-05T23:01:56Z |
| _version_ |
1823260296433631232 |