Enseñanza de la Historia y Socialización Política

The article is part of an investigation conducted in the city of Neuquén in northern Patagonia, Argentina and accounts for some hallmarks of the disciplinary code of history (Fernandez Cuesta, 1997). It is a qualitative study which seeks to recover log-ical contexts and subjects to look into the pra...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Funes, Alicia Graciela, Pagès, Joan
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales 2022
Materias:
Acceso en línea:https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3835
Aporte de:
id I22-R128-article-3835
record_format ojs
spelling I22-R128-article-38352024-07-31T14:23:29Z Enseñanza de la Historia y Socialización Política Funes, Alicia Graciela Pagès, Joan Enseñanza Historia Escuela Política education history school politics The article is part of an investigation conducted in the city of Neuquén in northern Patagonia, Argentina and accounts for some hallmarks of the disciplinary code of history (Fernandez Cuesta, 1997). It is a qualitative study which seeks to recover log-ical contexts and subjects to look into the practices of the teaching of history and recognizes the modality in the case study (Stake,1998). It explores the discourse of teachers who taught history in the city. Data were built in depth interviews with teachers and professors of history, survey and analysis of educational documents: Ministerial documents, curricula, school records and documents professorial. Triangulation of data was based on the interviews, the analytical categories that emerged from interviews also were also triangulated with educational documents produced by local education authorities and/or national documentation prepared by the teachers. Finally the whole information produced in the corpus was crossed in order to find permanence and change in history teaching Neuquén El artículo es parte de una investigación1 desarrollada en la ciudad de Neuquén en el norte de la Patagonia Argentina y da cuenta de algunas notas distintivas del código disciplinar de la historia (Cuesta Fernández, 1997). Es un estudio de carácter cualitativo que busca recuperar las lógicas de los contextos y de los sujetos para indagar en las prácticas de la enseñanza de la historia y reconoce la modalidad en el estudio en casos (Stake, 1998). Indaga en el discurso de profesoras y profesores que enseñaron historia en la ciudad. Los datos se construyeron a partir de entrevistas en profundidad2 y de relevar y analizar documentación educativa: documentos ministeriales, diseños curriculares, documentos escolares y documentos profesorales Se triangularon las categorías analíticas que emergen de las entrevistas con la documentación educativa producida por las autoridades educativas provinciales y/o nacionales y con la documentación elaborada por los profesores. Finalmente se trianguló la información producida en la totalidad del corpus a fin de encontrar permanencias y cambios en la evolución de la enseñanza de la historia neuquina (triangulación temporal). APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales 2022-05-06 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto application/pdf https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3835 Reseñas de Enseñanza de la Historia; Núm. 8 (2010): Noviembre; 107-139 2796-9304 1668-8864 spa https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3835/60884 Derechos de autor 2022 Reseñas de Enseñanza de la Historia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
institution Universidad Nacional del Comahue
institution_str I-22
repository_str R-128
container_title_str Repositorio de Revistas Electrónicas REVELE (UNComahue)
language Español
format Artículo revista
topic Enseñanza
Historia
Escuela
Política
education
history
school
politics
spellingShingle Enseñanza
Historia
Escuela
Política
education
history
school
politics
Funes, Alicia Graciela
Pagès, Joan
Enseñanza de la Historia y Socialización Política
topic_facet Enseñanza
Historia
Escuela
Política
education
history
school
politics
author Funes, Alicia Graciela
Pagès, Joan
author_facet Funes, Alicia Graciela
Pagès, Joan
author_sort Funes, Alicia Graciela
title Enseñanza de la Historia y Socialización Política
title_short Enseñanza de la Historia y Socialización Política
title_full Enseñanza de la Historia y Socialización Política
title_fullStr Enseñanza de la Historia y Socialización Política
title_full_unstemmed Enseñanza de la Historia y Socialización Política
title_sort enseñanza de la historia y socialización política
description The article is part of an investigation conducted in the city of Neuquén in northern Patagonia, Argentina and accounts for some hallmarks of the disciplinary code of history (Fernandez Cuesta, 1997). It is a qualitative study which seeks to recover log-ical contexts and subjects to look into the practices of the teaching of history and recognizes the modality in the case study (Stake,1998). It explores the discourse of teachers who taught history in the city. Data were built in depth interviews with teachers and professors of history, survey and analysis of educational documents: Ministerial documents, curricula, school records and documents professorial. Triangulation of data was based on the interviews, the analytical categories that emerged from interviews also were also triangulated with educational documents produced by local education authorities and/or national documentation prepared by the teachers. Finally the whole information produced in the corpus was crossed in order to find permanence and change in history teaching Neuquén
publisher APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales
publishDate 2022
url https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3835
work_keys_str_mv AT funesaliciagraciela ensenanzadelahistoriaysocializacionpolitica
AT pagesjoan ensenanzadelahistoriaysocializacionpolitica
first_indexed 2025-02-05T23:01:56Z
last_indexed 2025-02-05T23:01:56Z
_version_ 1823260296181972992