Historia, representaciones y alteridades en los manuales escolares en la educación Argentina (Siglo XX)

The relationship between the state and the discursive productions is a link of tension between the two types of narratives. State builds fictions, manipulate certain stories and cannot work only by pure coercion, making use of fictitious forces. You need to build consensus, telling stories, making b...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Hormaeche, Lisandro David
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales 2022
Materias:
Acceso en línea:https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3804
Aporte de:
id I22-R128-article-3804
record_format ojs
spelling I22-R128-article-38042024-07-31T16:20:07Z Historia, representaciones y alteridades en los manuales escolares en la educación Argentina (Siglo XX) Hormaeche, Lisandro David Libros de texto Representación Alteridad Relatos oficiales Identidad nacional extbooks representation otherness official accounts national identity The relationship between the state and the discursive productions is a link of tension between the two types of narratives. State builds fictions, manipulate certain stories and cannot work only by pure coercion, making use of fictitious forces. You need to build consensus, telling stories, making believe some version of the facts. At the same time, it presents a series of State contrarrelatos, stories of resistance and opposition. There are versions that resist these versions. These State stories are contrasted by other stories circulating in society. One way of State to impose and disseminate "Guide fictions", is through textbooks. Produced speeches exposed in these legitimize the preconception of cultural images of minorities. In this way, the permanent construction of this 'otherness' resignifies the official stories that claim "national identity". In this work, the proposal is rebuilding the sociohistorical context and analysis of primary school textbooks which reproduce the official narratives that State builds in order to consolidate the existing nation project. For the analysis, we will focus on the Pampa education from a national perspective in the second half of the 20th century. La relación entre el Estado y las producciones discursivas constituye un vínculo de tensión entre dos tipos de narraciones. El Estado construye ficciones, manipula ciertas historias y no puede funcionar sólo por la pura coerción, valiéndose de fuerzas ficticias. Necesita construir consensos, narrar historias, hacer creer cierta versión de los hechos. Al mismo tiempo, se presenta una serie de contrarrelatos estatales, historias de resistencia y oposición. Hay versiones que resisten estas versiones. A esos relatos estatales, se les contraponen otros relatos que circulan en la sociedad. Una de las formas que el Estado impone y difunde “ficciones orientadoras”, es a través de los manuales escolares. Los discursos producidos expuestos en éstos legitiman la preconcepción de imágenes culturales acerca de las minorías. De esta manera, la construcción permanente de esa ‘alteridad’ resignifica las narraciones oficiales que sostienen la “identidad nacional”. En este trabajo, la propuesta es reconstruir el contexto sociohistórico y analizar los manuales escolares de la enseñanza primaria que reproducen las narraciones oficiales que el Estado construye en pos de consolidar el proyecto de Nación vigente. Para el análisis, nos centraremos en la educación pampeana desde una perspectiva nacional en la segunda mitad del siglo XX. APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales 2022-04-30 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto application/pdf https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3804 Reseñas de Enseñanza de la Historia; Núm. 9 (2011): Agosto; 237-266 2796-9304 1668-8864 spa https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3804/60822 Derechos de autor 2022 Reseñas de Enseñanza de la Historia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
institution Universidad Nacional del Comahue
institution_str I-22
repository_str R-128
container_title_str Repositorio de Revistas Electrónicas REVELE (UNComahue)
language Español
format Artículo revista
topic Libros de texto
Representación
Alteridad
Relatos oficiales
Identidad nacional
extbooks
representation
otherness
official accounts
national identity
spellingShingle Libros de texto
Representación
Alteridad
Relatos oficiales
Identidad nacional
extbooks
representation
otherness
official accounts
national identity
Hormaeche, Lisandro David
Historia, representaciones y alteridades en los manuales escolares en la educación Argentina (Siglo XX)
topic_facet Libros de texto
Representación
Alteridad
Relatos oficiales
Identidad nacional
extbooks
representation
otherness
official accounts
national identity
author Hormaeche, Lisandro David
author_facet Hormaeche, Lisandro David
author_sort Hormaeche, Lisandro David
title Historia, representaciones y alteridades en los manuales escolares en la educación Argentina (Siglo XX)
title_short Historia, representaciones y alteridades en los manuales escolares en la educación Argentina (Siglo XX)
title_full Historia, representaciones y alteridades en los manuales escolares en la educación Argentina (Siglo XX)
title_fullStr Historia, representaciones y alteridades en los manuales escolares en la educación Argentina (Siglo XX)
title_full_unstemmed Historia, representaciones y alteridades en los manuales escolares en la educación Argentina (Siglo XX)
title_sort historia, representaciones y alteridades en los manuales escolares en la educación argentina (siglo xx)
description The relationship between the state and the discursive productions is a link of tension between the two types of narratives. State builds fictions, manipulate certain stories and cannot work only by pure coercion, making use of fictitious forces. You need to build consensus, telling stories, making believe some version of the facts. At the same time, it presents a series of State contrarrelatos, stories of resistance and opposition. There are versions that resist these versions. These State stories are contrasted by other stories circulating in society. One way of State to impose and disseminate "Guide fictions", is through textbooks. Produced speeches exposed in these legitimize the preconception of cultural images of minorities. In this way, the permanent construction of this 'otherness' resignifies the official stories that claim "national identity". In this work, the proposal is rebuilding the sociohistorical context and analysis of primary school textbooks which reproduce the official narratives that State builds in order to consolidate the existing nation project. For the analysis, we will focus on the Pampa education from a national perspective in the second half of the 20th century.
publisher APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales
publishDate 2022
url https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3804
work_keys_str_mv AT hormaechelisandrodavid historiarepresentacionesyalteridadesenlosmanualesescolaresenlaeducacionargentinasigloxx
first_indexed 2025-02-05T23:01:54Z
last_indexed 2025-02-05T23:01:54Z
_version_ 1823260293908660224