La enseñanza de las ciencias sociales y de la historia ante la identidad y la globalización
One of the challengest that the treatment of school history, historical time or spatial and geographical thinking in contemporary societies consists of overcoming the construction of a school knowledge of reality based on fugacity and immediacy. The school cannot deny its social commitment and its r...
Guardado en:
| Autores principales: | , |
|---|---|
| Formato: | Artículo revista |
| Lenguaje: | Español |
| Publicado: |
APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales
2022
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3758 |
| Aporte de: |
| id |
I22-R128-article-3758 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| spelling |
I22-R128-article-37582024-08-02T11:31:51Z La enseñanza de las ciencias sociales y de la historia ante la identidad y la globalización López, Manuel J. Pagès, Joan Globalización Migraciones Escuela Didáctica específica globalization migration school specific didactics identities citizenship One of the challengest that the treatment of school history, historical time or spatial and geographical thinking in contemporary societies consists of overcoming the construction of a school knowledge of reality based on fugacity and immediacy. The school cannot deny its social commitment and its role in a changing world in which the large population movements,the flows of goods,services and capital invite us to “interchange”progressively, thus eliminating physical barriers for consumer goods and capital but not for people. That is why the school has to be sensitive to these burning social issues as the arena where the cultural differences and the identity processes, based on many of the problems that thsthave occurred in the world in the 20and 21century, begin to develop. In our days, the teaching practice cannot ignore, therefore, a challenge like this in democratic societies. In this paper we will discuss the review of the identities that have been based traditionally on the monolithic hegemonic model of the nation state through key concepts such as space, territory and border. Uno de los retos que posee el tratamiento de la Historia escolar y del tiempo histórico, o del pensamiento espacial y geográfico, en las sociedades actuales, consiste en superar la construcción de un conocimiento escolar de la realidad sustentado en la fugacidad y en la inmediatez.La escuela no puede renegar de su compromiso social y de su protagonismo en un mundo cambiante en el que los grandes movimientos poblacionales, los flujos de bienes, de servicios y capitales nos invitan a los “inter-cambios” eliminando progresivamente barreras físicas para los bienes de consumo y para los capitales pero no para las personas. Por esta razón, la escuela ha de ser sensible a los problemas sociales candentes porque en su seno comienzan a manifestarse las diferencias culturales y los procesos identitarios, base de muchos de los problemas ocurridos en el mundo en el siglo XX y en lo que llevamos del siglo XXI.La función y la práctica docente que se desarrollan en nuestros días no pueden obviar, por tanto, un desafío como el que se manifiesta en las sociedades democráticas. Nos referimos a la revisión de las identidades sustentadas tradicionalmente en el modelo monolítico y hegemónico del estado-nación a través de conceptos fuertes como espacio, territorio y frontera. APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales 2022-04-27 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto application/pdf https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3758 Reseñas de Enseñanza de la Historia; Núm. 14 (2016): Septiembre; 11-28 2796-9304 1668-8864 spa https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3758/60787 Derechos de autor 2022 Reseñas de Enseñanza de la Historia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
| institution |
Universidad Nacional del Comahue |
| institution_str |
I-22 |
| repository_str |
R-128 |
| container_title_str |
Repositorio de Revistas Electrónicas REVELE (UNComahue) |
| language |
Español |
| format |
Artículo revista |
| topic |
Globalización Migraciones Escuela Didáctica específica globalization migration school specific didactics identities citizenship |
| spellingShingle |
Globalización Migraciones Escuela Didáctica específica globalization migration school specific didactics identities citizenship López, Manuel J. Pagès, Joan La enseñanza de las ciencias sociales y de la historia ante la identidad y la globalización |
| topic_facet |
Globalización Migraciones Escuela Didáctica específica globalization migration school specific didactics identities citizenship |
| author |
López, Manuel J. Pagès, Joan |
| author_facet |
López, Manuel J. Pagès, Joan |
| author_sort |
López, Manuel J. |
| title |
La enseñanza de las ciencias sociales y de la historia ante la identidad y la globalización |
| title_short |
La enseñanza de las ciencias sociales y de la historia ante la identidad y la globalización |
| title_full |
La enseñanza de las ciencias sociales y de la historia ante la identidad y la globalización |
| title_fullStr |
La enseñanza de las ciencias sociales y de la historia ante la identidad y la globalización |
| title_full_unstemmed |
La enseñanza de las ciencias sociales y de la historia ante la identidad y la globalización |
| title_sort |
la enseñanza de las ciencias sociales y de la historia ante la identidad y la globalización |
| description |
One of the challengest that the treatment of school history, historical time or spatial and geographical thinking in contemporary societies consists of overcoming the construction of a school knowledge of reality based on fugacity and immediacy. The school cannot deny its social commitment and its role in a changing world in which the large population movements,the flows of goods,services and capital invite us to “interchange”progressively, thus eliminating physical barriers for consumer goods and capital but not for people. That is why the school has to be sensitive to these burning social issues as the arena where the cultural differences and the identity processes, based on many of the problems that thsthave occurred in the world in the 20and 21century, begin to develop. In our days, the teaching practice cannot ignore, therefore, a challenge like this in democratic societies. In this paper we will discuss the review of the identities that have been based traditionally on the monolithic hegemonic model of the nation state through key concepts such as space, territory and border. |
| publisher |
APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales |
| publishDate |
2022 |
| url |
https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3758 |
| work_keys_str_mv |
AT lopezmanuelj laensenanzadelascienciassocialesydelahistoriaantelaidentidadylaglobalizacion AT pagesjoan laensenanzadelascienciassocialesydelahistoriaantelaidentidadylaglobalizacion |
| first_indexed |
2025-02-05T23:01:46Z |
| last_indexed |
2025-02-05T23:01:46Z |
| _version_ |
1823260285925851136 |