Cuando hablamos de Historia... ¿de qué hablamos?

In the dictation of the first classrooms Career History often raise, to usher in the professional field, enabling certain reflections think its conformation as an area of knowledge. The task involves presenting different interpretations of events, processes and their temporal relation to the situati...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Carbonari, María Rosa
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales 2022
Materias:
Acceso en línea:https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3750
Aporte de:
id I22-R128-article-3750
record_format ojs
spelling I22-R128-article-37502024-08-01T15:53:53Z Cuando hablamos de Historia... ¿de qué hablamos? Carbonari, María Rosa Historia Reflexiones Enfoques History Reflections Approaches In the dictation of the first classrooms Career History often raise, to usher in the professional field, enabling certain reflections think its conformation as an area of knowledge. The task involves presenting different interpretations of events, processes and their temporal relation to the situation in which they are expressed. Thus, it seeks to help students understand the whys of the diversity of approaches and connections that can be established between the explanations made, the historical moment and referring to the current situation in which they are studying. The path is not easy nor simple and dialogue with the exercise of common sense conceptions of history is also proposed. That is, with the ways in which the word is part of everyday language and the different ways of constructing knowledge base whenever and livelihood is in the timing. In this paper we will address just that knot of reflections, particularly adhered to: 1) the aforementioned professional most common belief: the memoirs and rote learning; 2) the everyday use of the word "history", their contexts and scientific explanation; 3) three-dimensional time; and 4) the different and varied roles that are assigned to the story beyond its scientific construction. En el dictado de las primera aulas de la carrera de Historia es frecuente plantear, para introducirnos en el campo profesional, ciertas reflexiones que permitan pensar su conformación como área de conocimiento. La tarea supone presentar las diferentes interpretaciones sobre los acontecimientos, los procesos temporales y su relación con la coyuntura en la que se expresan. Así, se busca que los alumnos entiendan los porqués de la diversidad de enfoques y las conexiones que pueden establecerse entre las explicaciones realizadas, el momento histórico al que refieren y la coyuntura actual en la que se los estudia.El recorrido no es sencillo ni simple y en el ejercicio también se propone un diálogo con las concepciones del sentido común de la historia.Es decir, con los modos en que el vocablo forma parte del lenguaje cotidiano y las diferentes formas de construir conocimiento toda vez que su base y sustento está en la temporalidad. En este escrito justamente abordaremos ese nudo de las reflexiones, particularmente en lo atenido a: 1) la creencia más común referida al profesional: el memorialista y el aprendizaje memorístico; 2) el uso cotidiano del vocablo “historia”, sus contextos y la explicación científica; 3) la tridimensionalidad del tiempo; y 4) las diferentes y variadas funciones que se le asigna a la historia más allá de su construcción científica. APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales 2022-04-25 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto application/pdf https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3750 Reseñas de Enseñanza de la Historia; Núm. 12 (2014): Setiembre; 198-224 2796-9304 1668-8864 spa https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3750/60780 Derechos de autor 2022 Reseñas de Enseñanza de la Historia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
institution Universidad Nacional del Comahue
institution_str I-22
repository_str R-128
container_title_str Repositorio de Revistas Electrónicas REVELE (UNComahue)
language Español
format Artículo revista
topic Historia
Reflexiones
Enfoques
History
Reflections
Approaches
spellingShingle Historia
Reflexiones
Enfoques
History
Reflections
Approaches
Carbonari, María Rosa
Cuando hablamos de Historia... ¿de qué hablamos?
topic_facet Historia
Reflexiones
Enfoques
History
Reflections
Approaches
author Carbonari, María Rosa
author_facet Carbonari, María Rosa
author_sort Carbonari, María Rosa
title Cuando hablamos de Historia... ¿de qué hablamos?
title_short Cuando hablamos de Historia... ¿de qué hablamos?
title_full Cuando hablamos de Historia... ¿de qué hablamos?
title_fullStr Cuando hablamos de Historia... ¿de qué hablamos?
title_full_unstemmed Cuando hablamos de Historia... ¿de qué hablamos?
title_sort cuando hablamos de historia... ¿de qué hablamos?
description In the dictation of the first classrooms Career History often raise, to usher in the professional field, enabling certain reflections think its conformation as an area of knowledge. The task involves presenting different interpretations of events, processes and their temporal relation to the situation in which they are expressed. Thus, it seeks to help students understand the whys of the diversity of approaches and connections that can be established between the explanations made, the historical moment and referring to the current situation in which they are studying. The path is not easy nor simple and dialogue with the exercise of common sense conceptions of history is also proposed. That is, with the ways in which the word is part of everyday language and the different ways of constructing knowledge base whenever and livelihood is in the timing. In this paper we will address just that knot of reflections, particularly adhered to: 1) the aforementioned professional most common belief: the memoirs and rote learning; 2) the everyday use of the word "history", their contexts and scientific explanation; 3) three-dimensional time; and 4) the different and varied roles that are assigned to the story beyond its scientific construction.
publisher APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales
publishDate 2022
url https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3750
work_keys_str_mv AT carbonarimariarosa cuandohablamosdehistoriadequehablamos
first_indexed 2025-02-05T23:01:46Z
last_indexed 2025-02-05T23:01:46Z
_version_ 1823260285650075648