Cuando hablamos de Historia... ¿de qué hablamos?
In the dictation of the first classrooms Career History often raise, to usher in the professional field, enabling certain reflections think its conformation as an area of knowledge. The task involves presenting different interpretations of events, processes and their temporal relation to the situati...
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales
2022
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3750 |
Aporte de: |
id |
I22-R128-article-3750 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I22-R128-article-37502024-08-01T15:53:53Z Cuando hablamos de Historia... ¿de qué hablamos? Carbonari, María Rosa Historia Reflexiones Enfoques History Reflections Approaches In the dictation of the first classrooms Career History often raise, to usher in the professional field, enabling certain reflections think its conformation as an area of knowledge. The task involves presenting different interpretations of events, processes and their temporal relation to the situation in which they are expressed. Thus, it seeks to help students understand the whys of the diversity of approaches and connections that can be established between the explanations made, the historical moment and referring to the current situation in which they are studying. The path is not easy nor simple and dialogue with the exercise of common sense conceptions of history is also proposed. That is, with the ways in which the word is part of everyday language and the different ways of constructing knowledge base whenever and livelihood is in the timing. In this paper we will address just that knot of reflections, particularly adhered to: 1) the aforementioned professional most common belief: the memoirs and rote learning; 2) the everyday use of the word "history", their contexts and scientific explanation; 3) three-dimensional time; and 4) the different and varied roles that are assigned to the story beyond its scientific construction. En el dictado de las primera aulas de la carrera de Historia es frecuente plantear, para introducirnos en el campo profesional, ciertas reflexiones que permitan pensar su conformación como área de conocimiento. La tarea supone presentar las diferentes interpretaciones sobre los acontecimientos, los procesos temporales y su relación con la coyuntura en la que se expresan. Así, se busca que los alumnos entiendan los porqués de la diversidad de enfoques y las conexiones que pueden establecerse entre las explicaciones realizadas, el momento histórico al que refieren y la coyuntura actual en la que se los estudia.El recorrido no es sencillo ni simple y en el ejercicio también se propone un diálogo con las concepciones del sentido común de la historia.Es decir, con los modos en que el vocablo forma parte del lenguaje cotidiano y las diferentes formas de construir conocimiento toda vez que su base y sustento está en la temporalidad. En este escrito justamente abordaremos ese nudo de las reflexiones, particularmente en lo atenido a: 1) la creencia más común referida al profesional: el memorialista y el aprendizaje memorístico; 2) el uso cotidiano del vocablo “historia”, sus contextos y la explicación científica; 3) la tridimensionalidad del tiempo; y 4) las diferentes y variadas funciones que se le asigna a la historia más allá de su construcción científica. APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales 2022-04-25 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto application/pdf https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3750 Reseñas de Enseñanza de la Historia; Núm. 12 (2014): Setiembre; 198-224 2796-9304 1668-8864 spa https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3750/60780 Derechos de autor 2022 Reseñas de Enseñanza de la Historia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
institution |
Universidad Nacional del Comahue |
institution_str |
I-22 |
repository_str |
R-128 |
container_title_str |
Repositorio de Revistas Electrónicas REVELE (UNComahue) |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
Historia Reflexiones Enfoques History Reflections Approaches |
spellingShingle |
Historia Reflexiones Enfoques History Reflections Approaches Carbonari, María Rosa Cuando hablamos de Historia... ¿de qué hablamos? |
topic_facet |
Historia Reflexiones Enfoques History Reflections Approaches |
author |
Carbonari, María Rosa |
author_facet |
Carbonari, María Rosa |
author_sort |
Carbonari, María Rosa |
title |
Cuando hablamos de Historia... ¿de qué hablamos? |
title_short |
Cuando hablamos de Historia... ¿de qué hablamos? |
title_full |
Cuando hablamos de Historia... ¿de qué hablamos? |
title_fullStr |
Cuando hablamos de Historia... ¿de qué hablamos? |
title_full_unstemmed |
Cuando hablamos de Historia... ¿de qué hablamos? |
title_sort |
cuando hablamos de historia... ¿de qué hablamos? |
description |
In the dictation of the first classrooms Career History often raise, to usher in the professional field, enabling certain reflections think its conformation as an area of knowledge. The task involves presenting different interpretations of events, processes and their temporal relation to the situation in which they are expressed. Thus, it seeks to help students understand the whys of the diversity of approaches and connections that can be established between the explanations made, the historical moment and referring to the current situation in which they are studying. The path is not easy nor simple and dialogue with the exercise of common sense conceptions of history is also proposed. That is, with the ways in which the word is part of everyday language and the different ways of constructing knowledge base whenever and livelihood is in the timing. In this paper we will address just that knot of reflections, particularly adhered to: 1) the aforementioned professional most common belief: the memoirs and rote learning; 2) the everyday use of the word "history", their contexts and scientific explanation; 3) three-dimensional time; and 4) the different and varied roles that are assigned to the story beyond its scientific construction. |
publisher |
APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales |
publishDate |
2022 |
url |
https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3750 |
work_keys_str_mv |
AT carbonarimariarosa cuandohablamosdehistoriadequehablamos |
first_indexed |
2025-02-05T23:01:46Z |
last_indexed |
2025-02-05T23:01:46Z |
_version_ |
1823260285650075648 |