La práctica docente con la aplicación de las TIC en el bachillerato
This article describes the main results of a research study based on teaching of History science, Social sciences and Humanities performed in the High School system of the Universidad Autonoma de Sinaloa. The principal question can by: what is the professor interest when they apply the ICT as a dida...
Autores principales: | , , |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales
2022
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3744 |
Aporte de: |
id |
I22-R128-article-3744 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I22-R128-article-37442024-08-01T12:13:05Z La práctica docente con la aplicación de las TIC en el bachillerato Moreno Alcaraz, Flérida Álvarez Arredondo, Anselmo Álvarez Carrillo Pavel, Anselmo Desempeño del profesorado Formación profesional Enseñanza con TIC Techer performance Professional formation teaching based on ICT This article describes the main results of a research study based on teaching of History science, Social sciences and Humanities performed in the High School system of the Universidad Autonoma de Sinaloa. The principal question can by: what is the professor interest when they apply the ICT as a didactical resource on their educational practice? This research betray situations or locations that verify the initial and empirical ideas applied to the high school systems in this university, like the precarious conditions to perform the teaching job in necessary relationship with information technology on the teaching processes and the scarce or hardly data processing technological system almost in the schools of High School system. We believe that there is a strong disinterestedness to perform a good application of the technological resources in the teaching job. El presente artículo es parte de un resultado de investigación en la enseñanza de las áreas de Historia, Ciencias Sociales y Humanidades realizada en el nivel medio de la Universidad Autónoma de Sinaloa, este trabajo tiene como pregunta central ¿cuál es el interés de los profesores al aplicar las TIC como recurso didáctico en su práctica educativa?, la investigación mostró situaciones que corroboraron los supuestos empíricos aplicables a los distintos sistemas de bachillerato de nuestra institución, como son las condiciones en que se realiza el desempeño docente con relación a la necesaria confluencia de las tecnologías informáticas con los procesos de enseñanza; y la precaria infraestructura tecnológica que aún presentan la mayoría de los planteles. En general, consideramos que existe un marcado desinterés por aplicar con rigor los recursos tecnológicos en la enseñanza. APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales 2022-04-24 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto application/pdf https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3744 Reseñas de Enseñanza de la Historia; Núm. 11 (2013): Octubre; 125-141 2796-9304 1668-8864 spa https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3744/60765 Derechos de autor 2022 Reseñas de Enseñanza de la Historia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
institution |
Universidad Nacional del Comahue |
institution_str |
I-22 |
repository_str |
R-128 |
container_title_str |
Repositorio de Revistas Electrónicas REVELE (UNComahue) |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
Desempeño del profesorado Formación profesional Enseñanza con TIC Techer performance Professional formation teaching based on ICT |
spellingShingle |
Desempeño del profesorado Formación profesional Enseñanza con TIC Techer performance Professional formation teaching based on ICT Moreno Alcaraz, Flérida Álvarez Arredondo, Anselmo Álvarez Carrillo Pavel, Anselmo La práctica docente con la aplicación de las TIC en el bachillerato |
topic_facet |
Desempeño del profesorado Formación profesional Enseñanza con TIC Techer performance Professional formation teaching based on ICT |
author |
Moreno Alcaraz, Flérida Álvarez Arredondo, Anselmo Álvarez Carrillo Pavel, Anselmo |
author_facet |
Moreno Alcaraz, Flérida Álvarez Arredondo, Anselmo Álvarez Carrillo Pavel, Anselmo |
author_sort |
Moreno Alcaraz, Flérida |
title |
La práctica docente con la aplicación de las TIC en el bachillerato |
title_short |
La práctica docente con la aplicación de las TIC en el bachillerato |
title_full |
La práctica docente con la aplicación de las TIC en el bachillerato |
title_fullStr |
La práctica docente con la aplicación de las TIC en el bachillerato |
title_full_unstemmed |
La práctica docente con la aplicación de las TIC en el bachillerato |
title_sort |
la práctica docente con la aplicación de las tic en el bachillerato |
description |
This article describes the main results of a research study based on teaching of History science, Social sciences and Humanities performed in the High School system of the Universidad Autonoma de Sinaloa. The principal question can by: what is the professor interest when they apply the ICT as a didactical resource on their educational practice? This research betray situations or locations that verify the initial and empirical ideas applied to the high school systems in this university, like the precarious conditions to perform the teaching job in necessary relationship with information technology on the teaching processes and the scarce or hardly data processing technological system almost in the schools of High School system. We believe that there is a strong disinterestedness to perform a good application of the technological resources in the teaching job. |
publisher |
APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales |
publishDate |
2022 |
url |
https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3744 |
work_keys_str_mv |
AT morenoalcarazflerida lapracticadocenteconlaaplicaciondelasticenelbachillerato AT alvarezarredondoanselmo lapracticadocenteconlaaplicaciondelasticenelbachillerato AT alvarezcarrillopavelanselmo lapracticadocenteconlaaplicaciondelasticenelbachillerato |
first_indexed |
2025-02-05T23:01:44Z |
last_indexed |
2025-02-05T23:01:44Z |
_version_ |
1823260284059385856 |