Historiografía y educación histórica: ¿senderos que se bifurcan?
This article proposes a reflection that binds historiography and teaching together. This choice responds to the fact that we do not conceive history to be taught outside the scope of the contributions of serious and rigorous investigations which, from different views and with various methodologies,...
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales
2022
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3648 |
Aporte de: |
id |
I22-R128-article-3648 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I22-R128-article-36482024-08-01T16:12:25Z Historiografía y educación histórica: ¿senderos que se bifurcan? Barbieri, Marta Enseñanza Historiografía Educación historiography education teaching This article proposes a reflection that binds historiography and teaching together. This choice responds to the fact that we do not conceive history to be taught outside the scope of the contributions of serious and rigorous investigations which, from different views and with various methodologies, will contribute to enrich the discipline and its educational possibilities; we do not either ignore the multiple factors that condition them. For this reason, we recognize a strong correspondence between knowledge production, teaching and political context in which they take place, and we bet on the historian's and educator's compromise with the problems and challenges of their own times. El artículo propone una reflexión que vincula historiografía y enseñanza. Esta elección responde a que no concebimos que la historia pueda enseñarse al margen de los aportes de investigaciones serias y rigurosas que, a partir de visiones disímiles, con metodologías diversas, contribuyan a enriquecer la disciplina y sus posibilidades educativas, aunque tampoco desconocemos los múltiples factores que las condicionan. Por ello, reconocemos una intensa correspondencia entre producción de conocimientos, enseñanza y contexto político en el que se desarrollan, y apostamos al compromiso del historiador y del educador con los problemas y desafíos de su propio tiempo. APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales 2022-04-05 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto application/pdf https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3648 Reseñas de Enseñanza de la Historia; Núm. 13 (2015): Septiembre; 9-31 2796-9304 1668-8864 spa https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3648/60710 Derechos de autor 2022 Reseñas de Enseñanza de la Historia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
institution |
Universidad Nacional del Comahue |
institution_str |
I-22 |
repository_str |
R-128 |
container_title_str |
Repositorio de Revistas Electrónicas REVELE (UNComahue) |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
Enseñanza Historiografía Educación historiography education teaching |
spellingShingle |
Enseñanza Historiografía Educación historiography education teaching Barbieri, Marta Historiografía y educación histórica: ¿senderos que se bifurcan? |
topic_facet |
Enseñanza Historiografía Educación historiography education teaching |
author |
Barbieri, Marta |
author_facet |
Barbieri, Marta |
author_sort |
Barbieri, Marta |
title |
Historiografía y educación histórica: ¿senderos que se bifurcan? |
title_short |
Historiografía y educación histórica: ¿senderos que se bifurcan? |
title_full |
Historiografía y educación histórica: ¿senderos que se bifurcan? |
title_fullStr |
Historiografía y educación histórica: ¿senderos que se bifurcan? |
title_full_unstemmed |
Historiografía y educación histórica: ¿senderos que se bifurcan? |
title_sort |
historiografía y educación histórica: ¿senderos que se bifurcan? |
description |
This article proposes a reflection that binds historiography and teaching together. This choice responds to the fact that we do not conceive history to be taught outside the scope of the contributions of serious and rigorous investigations which, from different views and with various methodologies, will contribute to enrich the discipline and its educational possibilities; we do not either ignore the multiple factors that condition them. For this reason, we recognize a strong correspondence between knowledge production, teaching and political context in which they take place, and we bet on the historian's and educator's compromise with the problems and challenges of their own times. |
publisher |
APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales |
publishDate |
2022 |
url |
https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3648 |
work_keys_str_mv |
AT barbierimarta historiografiayeducacionhistoricasenderosquesebifurcan |
first_indexed |
2025-02-05T23:01:39Z |
last_indexed |
2025-02-05T23:01:39Z |
_version_ |
1823260277883273216 |