Historiografía y educación histórica: ¿senderos que se bifurcan?

This article proposes a reflection that binds historiography and teaching together. This choice responds to the fact that we do not conceive history to be taught outside the scope of the contributions of serious and rigorous investigations which, from different views and with various methodologies,...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Barbieri, Marta
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales 2022
Materias:
Acceso en línea:https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3648
Aporte de:
id I22-R128-article-3648
record_format ojs
spelling I22-R128-article-36482024-08-01T16:12:25Z Historiografía y educación histórica: ¿senderos que se bifurcan? Barbieri, Marta Enseñanza Historiografía Educación historiography education teaching This article proposes a reflection that binds historiography and teaching together. This choice responds to the fact that we do not conceive history to be taught outside the scope of the contributions of serious and rigorous investigations which, from different views and with various methodologies, will contribute to enrich the discipline and its educational possibilities; we do not either ignore the multiple factors that condition them. For this reason, we recognize a strong correspondence between knowledge production, teaching and political context in which they take place, and we bet on the historian's and educator's compromise with the problems and challenges of their own times. El artículo propone una reflexión que vincula historiografía y enseñanza. Esta elección responde a que no concebimos que la historia pueda enseñarse al margen de los aportes de investigaciones serias y rigurosas que, a partir de visiones disímiles, con metodologías diversas, contribuyan a enriquecer la disciplina y sus posibilidades educativas, aunque tampoco desconocemos los múltiples factores que las condicionan. Por ello, reconocemos una intensa correspondencia entre producción de conocimientos, enseñanza y contexto político en el que se desarrollan, y apostamos al compromiso del historiador y del educador con los problemas y desafíos de su propio tiempo. APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales 2022-04-05 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto application/pdf https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3648 Reseñas de Enseñanza de la Historia; Núm. 13 (2015): Septiembre; 9-31 2796-9304 1668-8864 spa https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3648/60710 Derechos de autor 2022 Reseñas de Enseñanza de la Historia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
institution Universidad Nacional del Comahue
institution_str I-22
repository_str R-128
container_title_str Repositorio de Revistas Electrónicas REVELE (UNComahue)
language Español
format Artículo revista
topic Enseñanza
Historiografía
Educación
historiography
education
teaching
spellingShingle Enseñanza
Historiografía
Educación
historiography
education
teaching
Barbieri, Marta
Historiografía y educación histórica: ¿senderos que se bifurcan?
topic_facet Enseñanza
Historiografía
Educación
historiography
education
teaching
author Barbieri, Marta
author_facet Barbieri, Marta
author_sort Barbieri, Marta
title Historiografía y educación histórica: ¿senderos que se bifurcan?
title_short Historiografía y educación histórica: ¿senderos que se bifurcan?
title_full Historiografía y educación histórica: ¿senderos que se bifurcan?
title_fullStr Historiografía y educación histórica: ¿senderos que se bifurcan?
title_full_unstemmed Historiografía y educación histórica: ¿senderos que se bifurcan?
title_sort historiografía y educación histórica: ¿senderos que se bifurcan?
description This article proposes a reflection that binds historiography and teaching together. This choice responds to the fact that we do not conceive history to be taught outside the scope of the contributions of serious and rigorous investigations which, from different views and with various methodologies, will contribute to enrich the discipline and its educational possibilities; we do not either ignore the multiple factors that condition them. For this reason, we recognize a strong correspondence between knowledge production, teaching and political context in which they take place, and we bet on the historian's and educator's compromise with the problems and challenges of their own times.
publisher APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales
publishDate 2022
url https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3648
work_keys_str_mv AT barbierimarta historiografiayeducacionhistoricasenderosquesebifurcan
first_indexed 2025-02-05T23:01:39Z
last_indexed 2025-02-05T23:01:39Z
_version_ 1823260277883273216