The Relevant social problems in the Social Sciences curriculum for youth and adult education in the province of Santa Fe.: una propuesta alternativa

This article analyzes the curricular design of Social Sciences for the youth and adult modality of the province of Santa Fe and presents an alternative content proposal for the 5th year of this modality. It is elaborated from “relevant social problems” or “burning social conflicts” that cross the so...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Álvarez, Lucrecia Milagros, Andelique, Carlos Marcelo
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales 2021
Materias:
Acceso en línea:https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3427
Aporte de:
id I22-R128-article-3427
record_format ojs
spelling I22-R128-article-34272024-09-10T17:25:31Z The Relevant social problems in the Social Sciences curriculum for youth and adult education in the province of Santa Fe.: una propuesta alternativa Los problemas sociales relevantes en el currículum de Ciencias Sociales de la educación para jóvenes y adultos de la provincia de Santa Fe: una propuesta alternativa Álvarez, Lucrecia Milagros Andelique, Carlos Marcelo Problemas sociales Currículum Ciencias sociales Educación para jóvenes y adultos social problems curriculum Social Sciences youth and adult education This article analyzes the curricular design of Social Sciences for the youth and adult modality of the province of Santa Fe and presents an alternative content proposal for the 5th year of this modality. It is elaborated from “relevant social problems” or “burning social conflicts” that cross the social and daily reality of the students, and that commit them intellectually and emotionally, to the extent that they are part of that context in the one who is at stake his present and the future. This is built from an interdisciplinary approach designing thematic / problematic nuclei, which try to overcome disciplinary boundaries. En este artículo se analiza el diseño curricular de Ciencias Sociales de la modalidad de jóvenes y adultos de la provincia de Santa Fe y se presenta una propuesta alternativa de contenidos para 5to año de dicha modalidad.La misma se elabora a partir de “problemas sociales relevantes” o “conflictos sociales candentes” que atraviesan la realidad social y cotidiana de las y los estudiantes, y que los compromete intelectual y emocionalmente, en la medida en que son parte de ese contexto en el que está en juego su presente y el futuro. Ésta se construye desde un enfoque interdisciplinario diseñando núcleos temáticos/problemáticos, que intentan superar las fronteras ciencias disciplinares. APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales 2021-11-03 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3427 Reseñas de Enseñanza de la Historia; Núm. 19 (2021): Septiembre; 38-53 2796-9304 1668-8864 spa https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3427/pdf Derechos de autor 2021 Reseñas de Enseñanza de la Historia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
institution Universidad Nacional del Comahue
institution_str I-22
repository_str R-128
container_title_str Repositorio de Revistas Electrónicas REVELE (UNComahue)
language Español
format Artículo revista
topic Problemas sociales
Currículum
Ciencias sociales
Educación para jóvenes y adultos
social problems
curriculum
Social Sciences
youth and adult education
spellingShingle Problemas sociales
Currículum
Ciencias sociales
Educación para jóvenes y adultos
social problems
curriculum
Social Sciences
youth and adult education
Álvarez, Lucrecia Milagros
Andelique, Carlos Marcelo
The Relevant social problems in the Social Sciences curriculum for youth and adult education in the province of Santa Fe.: una propuesta alternativa
topic_facet Problemas sociales
Currículum
Ciencias sociales
Educación para jóvenes y adultos
social problems
curriculum
Social Sciences
youth and adult education
author Álvarez, Lucrecia Milagros
Andelique, Carlos Marcelo
author_facet Álvarez, Lucrecia Milagros
Andelique, Carlos Marcelo
author_sort Álvarez, Lucrecia Milagros
title The Relevant social problems in the Social Sciences curriculum for youth and adult education in the province of Santa Fe.: una propuesta alternativa
title_short The Relevant social problems in the Social Sciences curriculum for youth and adult education in the province of Santa Fe.: una propuesta alternativa
title_full The Relevant social problems in the Social Sciences curriculum for youth and adult education in the province of Santa Fe.: una propuesta alternativa
title_fullStr The Relevant social problems in the Social Sciences curriculum for youth and adult education in the province of Santa Fe.: una propuesta alternativa
title_full_unstemmed The Relevant social problems in the Social Sciences curriculum for youth and adult education in the province of Santa Fe.: una propuesta alternativa
title_sort relevant social problems in the social sciences curriculum for youth and adult education in the province of santa fe.: una propuesta alternativa
description This article analyzes the curricular design of Social Sciences for the youth and adult modality of the province of Santa Fe and presents an alternative content proposal for the 5th year of this modality. It is elaborated from “relevant social problems” or “burning social conflicts” that cross the social and daily reality of the students, and that commit them intellectually and emotionally, to the extent that they are part of that context in the one who is at stake his present and the future. This is built from an interdisciplinary approach designing thematic / problematic nuclei, which try to overcome disciplinary boundaries.
publisher APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales
publishDate 2021
url https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3427
work_keys_str_mv AT alvarezlucreciamilagros therelevantsocialproblemsinthesocialsciencescurriculumforyouthandadulteducationintheprovinceofsantafeunapropuestaalternativa
AT andeliquecarlosmarcelo therelevantsocialproblemsinthesocialsciencescurriculumforyouthandadulteducationintheprovinceofsantafeunapropuestaalternativa
AT alvarezlucreciamilagros losproblemassocialesrelevantesenelcurriculumdecienciassocialesdelaeducacionparajovenesyadultosdelaprovinciadesantafeunapropuestaalternativa
AT andeliquecarlosmarcelo losproblemassocialesrelevantesenelcurriculumdecienciassocialesdelaeducacionparajovenesyadultosdelaprovinciadesantafeunapropuestaalternativa
AT alvarezlucreciamilagros relevantsocialproblemsinthesocialsciencescurriculumforyouthandadulteducationintheprovinceofsantafeunapropuestaalternativa
AT andeliquecarlosmarcelo relevantsocialproblemsinthesocialsciencescurriculumforyouthandadulteducationintheprovinceofsantafeunapropuestaalternativa
first_indexed 2025-02-05T23:01:30Z
last_indexed 2025-02-05T23:01:30Z
_version_ 1823260268613861376