The construction of social knowledge in the classroom. A didactic approach

In this article we will address the construction of social knowledge in the classroom based on contributions from the field of social science didactic research. We will start with a general framework on the relevance of the social character of school learning. Then, we will characterize the knowledg...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Aisenberg, Beatriz
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales 2021
Materias:
Acceso en línea:https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3426
Aporte de:
id I22-R128-article-3426
record_format ojs
spelling I22-R128-article-34262024-09-10T17:15:19Z The construction of social knowledge in the classroom. A didactic approach La construcción de conocimiento social en el aula. Una aproximación didáctica Aisenberg, Beatriz Relaciones Enseñanza y aprendizaje de la historia Construcción de conocimiento social Aula Investigación en didáctica de las Ciencias Sociales relationships between teaching and learning history construction of social knowledge in the classroom research in didactics of Social Sciences In this article we will address the construction of social knowledge in the classroom based on contributions from the field of social science didactic research. We will start with a general framework on the relevance of the social character of school learning. Then, we will characterize the knowledge frameworks of the students as tools to learn school contents of social sciences, from an epistemological perspective that articulates contributions of situated constructivism and of social psychology. Finally, we will analyze cognitive actions that students put into play to build social knowledge, focusing on comparisons and projections. For this, we will take as a reference productions of our research team in social science didactics and research contributions from Nicole Lautier and Didier Cariou. En este artículo abordaremos la construcción del conocimiento social en el aula basándonos en aportes de investigaciones del campo de la didáctica de las ciencias sociales. Comenzaremos con un marco general sobre la relevancia del carácter social del aprendizaje escolar. Luego, caracterizaremos a los marcos de conocimientos de lxs estudiantes como herramientas para aprender contenidos escolares de ciencias sociales, desde una perspectiva epistemológica que articula aportes del constructivismo situado y de la psicología social. Por último, analizaremos acciones cognitivas que ponen en juego lxs estudiantes para construir conocimiento social, focalizando en las comparaciones y las proyecciones.Para ello tomaremos como referencia producciones de nuestro equipo de investigación en didáctica de las ciencias sociales y aportes de investigaciones de Nicole Lautier y de Didier Cariou. APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales 2021-11-03 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3426 Reseñas de Enseñanza de la Historia; Núm. 19 (2021): Septiembre; 13-36 2796-9304 1668-8864 spa https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3426/pdf Derechos de autor 2021 Reseñas de Enseñanza de la Historia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
institution Universidad Nacional del Comahue
institution_str I-22
repository_str R-128
container_title_str Repositorio de Revistas Electrónicas REVELE (UNComahue)
language Español
format Artículo revista
topic Relaciones
Enseñanza y aprendizaje de la historia
Construcción de conocimiento social
Aula
Investigación en didáctica de las Ciencias Sociales
relationships between teaching and learning history
construction of social knowledge in the classroom
research in didactics of Social Sciences
spellingShingle Relaciones
Enseñanza y aprendizaje de la historia
Construcción de conocimiento social
Aula
Investigación en didáctica de las Ciencias Sociales
relationships between teaching and learning history
construction of social knowledge in the classroom
research in didactics of Social Sciences
Aisenberg, Beatriz
The construction of social knowledge in the classroom. A didactic approach
topic_facet Relaciones
Enseñanza y aprendizaje de la historia
Construcción de conocimiento social
Aula
Investigación en didáctica de las Ciencias Sociales
relationships between teaching and learning history
construction of social knowledge in the classroom
research in didactics of Social Sciences
author Aisenberg, Beatriz
author_facet Aisenberg, Beatriz
author_sort Aisenberg, Beatriz
title The construction of social knowledge in the classroom. A didactic approach
title_short The construction of social knowledge in the classroom. A didactic approach
title_full The construction of social knowledge in the classroom. A didactic approach
title_fullStr The construction of social knowledge in the classroom. A didactic approach
title_full_unstemmed The construction of social knowledge in the classroom. A didactic approach
title_sort construction of social knowledge in the classroom. a didactic approach
description In this article we will address the construction of social knowledge in the classroom based on contributions from the field of social science didactic research. We will start with a general framework on the relevance of the social character of school learning. Then, we will characterize the knowledge frameworks of the students as tools to learn school contents of social sciences, from an epistemological perspective that articulates contributions of situated constructivism and of social psychology. Finally, we will analyze cognitive actions that students put into play to build social knowledge, focusing on comparisons and projections. For this, we will take as a reference productions of our research team in social science didactics and research contributions from Nicole Lautier and Didier Cariou.
publisher APEHUN, Asociación de Profesores de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales
publishDate 2021
url https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3426
work_keys_str_mv AT aisenbergbeatriz theconstructionofsocialknowledgeintheclassroomadidacticapproach
AT aisenbergbeatriz laconstrucciondeconocimientosocialenelaulaunaaproximaciondidactica
AT aisenbergbeatriz constructionofsocialknowledgeintheclassroomadidacticapproach
first_indexed 2025-02-05T23:01:30Z
last_indexed 2025-02-05T23:01:30Z
_version_ 1823260268333891584