Terror y sexualidad. Lo ominoso en el cine de Lucrecia Martel

Based on the concept of the uncanny (Das Unheimliche), which was coined by Freud in 1919, this article has the purpose of analyzing elements that are characteristic of the horror genre in three films by the Argentine filmmaker Lucrecia Martel: La Ciénaga (2001), La niña santa (a.k.a. "The Holy...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Rubino, Atilio Raúl
Formato: Artículo publishedVersion
Lenguaje:Español
Publicado: 2015
Materias:
Acceso en línea:https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.9804/pr.9804.pdf
Aporte de:
id I19-R125-Jpr9804
record_format dspace
institution Universidad Nacional de La Plata
institution_str I-19
repository_str R-125
collection Memoria Académica - FaHCE (UNLP)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic Literatura
Cinematografía
Terror
Martel, Lucrecia
Sexualidad disidente
Sexualidad femenina
Sexualidad adolescente
Sexualidad infantil
Lucrecia Martel
Das Unheimliche
The uncanny
Horror movie
Argentine cinema
Sexuality
Monster children
spellingShingle Literatura
Cinematografía
Terror
Martel, Lucrecia
Sexualidad disidente
Sexualidad femenina
Sexualidad adolescente
Sexualidad infantil
Lucrecia Martel
Das Unheimliche
The uncanny
Horror movie
Argentine cinema
Sexuality
Monster children
Rubino, Atilio Raúl
Terror y sexualidad. Lo ominoso en el cine de Lucrecia Martel
topic_facet Literatura
Cinematografía
Terror
Martel, Lucrecia
Sexualidad disidente
Sexualidad femenina
Sexualidad adolescente
Sexualidad infantil
Lucrecia Martel
Das Unheimliche
The uncanny
Horror movie
Argentine cinema
Sexuality
Monster children
description Based on the concept of the uncanny (Das Unheimliche), which was coined by Freud in 1919, this article has the purpose of analyzing elements that are characteristic of the horror genre in three films by the Argentine filmmaker Lucrecia Martel: La Ciénaga (2001), La niña santa (a.k.a. "The Holy Girl", 2004) y La mujer sin cabeza (a.k.a. "The Headless Woman", 2008). In these films, there are a number of supernatural and horror elements, such as the apparitions of the Virgin Mary and the African rat in La ciénaga, the signs and the divine callings in The Holy Girl, and the ghosts in The Headless Woman, among others. These elements, however, work as a fantasy and horror counterpoint for the real-world uncanny presences, which arise from the everyday things and threaten to disturb the order: death, murder and, in particular, non-normative sexualities, that is, active and free female sexuality, child and teenage sexuality, incest, homosexuality and lesbianism.
format Artículo
Artículo
publishedVersion
author Rubino, Atilio Raúl
author_facet Rubino, Atilio Raúl
author_sort Rubino, Atilio Raúl
title Terror y sexualidad. Lo ominoso en el cine de Lucrecia Martel
title_short Terror y sexualidad. Lo ominoso en el cine de Lucrecia Martel
title_full Terror y sexualidad. Lo ominoso en el cine de Lucrecia Martel
title_fullStr Terror y sexualidad. Lo ominoso en el cine de Lucrecia Martel
title_full_unstemmed Terror y sexualidad. Lo ominoso en el cine de Lucrecia Martel
title_sort terror y sexualidad. lo ominoso en el cine de lucrecia martel
publishDate 2015
url https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.9804/pr.9804.pdf
work_keys_str_mv AT rubinoatilioraul terrorysexualidadloominosoenelcinedelucreciamartel
bdutipo_str Repositorios
_version_ 1764820504564203525