Cuerpo, Género y Poder en la escuela: el caso de la Educación Física Escolar Argentina (1880-1930)

The article makes an exhaustive social-historical revision of the physical education at schools in Argentina, and its implications in relation to masculine -and feminine- bodies. This analysis identifies two greater marks, which have oriented the corporal practices in the period between 1880-1930: o...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Scharagrodsky, Pablo Ariel
Formato: Artículo publishedVersion
Lenguaje:Español
Publicado: 2001
Materias:
Acceso en línea:https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.15520/pr.15520.pdf
Aporte de:
id I19-R125-Jpr15520
record_format dspace
spelling I19-R125-Jpr155202023-03-13 2001 Scharagrodsky, Pablo Ariel The article makes an exhaustive social-historical revision of the physical education at schools in Argentina, and its implications in relation to masculine -and feminine- bodies. This analysis identifies two greater marks, which have oriented the corporal practices in the period between 1880-1930: on one hand, the military sign, and, on the other, the hygienic sign. Both marks have had a strong prescriptive impact, which has shown, in a special way, the contribution to the construction of certain masculinity. O artigo realiza uma exaustiva revisão histórico-social da educação física escolar argentina e de suas implicaçoes em relação ao corpo masculino - e feminino. A análise identifica duas grandes características que condicionaram as práticas esportivas durante o período de 1880 a 1930: por um lado o aspecto militar, por outro o higiénico. Essas práticas tiveram um forte impacto prescritivo, que colocou cm relevo, de forma muito especial, a contribuição para a construção de uma certa masculinidade. Fil: Scharagrodsky, Pablo Ariel. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales (UNLP-CONICET); Argentina. application/pdf spa info:eu-repo/semantics/altIdentifier/hdl/10915/128581 info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/10.15448/1980-864x.2001.2.24437 info:eu-repo/semantics/openAccess http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ Estudos Ibero-Americanos 27(2), 121-151. (2001) ISSN 0101-4064 Educación física Cuerpo, Género y Poder en la escuela: el caso de la Educación Física Escolar Argentina (1880-1930) Corpo, gênero e poder na escola: no caso da Educação Física Escolar Argentina (1880-1930) info:eu-repo/semantics/article info:ar-repo/semantics/artículo info:eu-repo/semantics/publishedVersion https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.15520/pr.15520.pdf
institution Universidad Nacional de La Plata
institution_str I-19
repository_str R-125
collection Memoria Académica - FaHCE (UNLP)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic Educación física
spellingShingle Educación física
Scharagrodsky, Pablo Ariel
Cuerpo, Género y Poder en la escuela: el caso de la Educación Física Escolar Argentina (1880-1930)
topic_facet Educación física
description The article makes an exhaustive social-historical revision of the physical education at schools in Argentina, and its implications in relation to masculine -and feminine- bodies. This analysis identifies two greater marks, which have oriented the corporal practices in the period between 1880-1930: on one hand, the military sign, and, on the other, the hygienic sign. Both marks have had a strong prescriptive impact, which has shown, in a special way, the contribution to the construction of certain masculinity.
format Artículo
Artículo
publishedVersion
author Scharagrodsky, Pablo Ariel
author_facet Scharagrodsky, Pablo Ariel
author_sort Scharagrodsky, Pablo Ariel
title Cuerpo, Género y Poder en la escuela: el caso de la Educación Física Escolar Argentina (1880-1930)
title_short Cuerpo, Género y Poder en la escuela: el caso de la Educación Física Escolar Argentina (1880-1930)
title_full Cuerpo, Género y Poder en la escuela: el caso de la Educación Física Escolar Argentina (1880-1930)
title_fullStr Cuerpo, Género y Poder en la escuela: el caso de la Educación Física Escolar Argentina (1880-1930)
title_full_unstemmed Cuerpo, Género y Poder en la escuela: el caso de la Educación Física Escolar Argentina (1880-1930)
title_sort cuerpo, género y poder en la escuela: el caso de la educación física escolar argentina (1880-1930)
publishDate 2001
url https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.15520/pr.15520.pdf
work_keys_str_mv AT scharagrodskypabloariel cuerpogeneroypoderenlaescuelaelcasodelaeducacionfisicaescolarargentina18801930
AT scharagrodskypabloariel corpogeneroepodernaescolanocasodaeducacaofisicaescolarargentina18801930
_version_ 1768268119559634944