Forecasting inflation with Twitter

We use Twitter content to generate an indicator of attention allocated to inflation. The analysis corresponds to Argentina for the period 2012-2019. The attention index provides valuable information regarding future levels of inflation. A one standard deviation increment in the index is followed by...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Aromí, José Daniel, Llada, Martín
Formato: Articulo
Lenguaje:Inglés
Publicado: 2023
Materias:
Acceso en línea:http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/160791
Aporte de:
id I19-R120-10915-160791
record_format dspace
spelling I19-R120-10915-1607912023-11-28T20:02:30Z http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/160791 Forecasting inflation with Twitter Pronóstico de la inflación con Twitter Aromí, José Daniel Llada, Martín 2023-11 2023-11-28T14:54:52Z en Ciencias Económicas inflation social network forecasting uncertainty text analysis Inflación redes sociales pronósticos incertidumbre análisis de texto We use Twitter content to generate an indicator of attention allocated to inflation. The analysis corresponds to Argentina for the period 2012-2019. The attention index provides valuable information regarding future levels of inflation. A one standard deviation increment in the index is followed by an increment of approximately 0.4% in inflation in the consecutive month. Out-of-sample exercises confirm that social media content allows for gains in forecast accuracy. Beyond point forecasts, the index provides valuable information regarding inflation uncertainty. The proposed indicator compares favorably with other indicators such as media content, media tweets, google search intensity and consumer surveys. Se utiliza el contenido de Twitter para generar un indicador de atención asignada a la inflación. El análisis corresponde a Argentina para el período 2012-2019. El índice de atención proporciona información valiosa sobre los niveles futuros de inflación. Un incremento de una desviación estándar en el índice es seguido de un incremento de aproximadamente un 0,4% en la inflación en el mes consecutivo. Los ejercicios fuera de la muestra confirman que el contenido de las redes sociales permite obtener ganancias en la precisión de los pronósticos. Más allá de los pronósticos puntuales, el índice proporciona información valiosa sobre la incertidumbre de la inflación. El indicador propuesto se compara favorablemente con otros indicadores como el contenido de los medios, los tweets de los medios, la intensidad de búsqueda en Google y las encuestas de consumidores. Facultad de Ciencias Económicas Articulo Articulo http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) application/pdf 64-85
institution Universidad Nacional de La Plata
institution_str I-19
repository_str R-120
collection SEDICI (UNLP)
language Inglés
topic Ciencias Económicas
inflation
social network
forecasting
uncertainty
text analysis
Inflación
redes sociales
pronósticos
incertidumbre
análisis de texto
spellingShingle Ciencias Económicas
inflation
social network
forecasting
uncertainty
text analysis
Inflación
redes sociales
pronósticos
incertidumbre
análisis de texto
Aromí, José Daniel
Llada, Martín
Forecasting inflation with Twitter
topic_facet Ciencias Económicas
inflation
social network
forecasting
uncertainty
text analysis
Inflación
redes sociales
pronósticos
incertidumbre
análisis de texto
description We use Twitter content to generate an indicator of attention allocated to inflation. The analysis corresponds to Argentina for the period 2012-2019. The attention index provides valuable information regarding future levels of inflation. A one standard deviation increment in the index is followed by an increment of approximately 0.4% in inflation in the consecutive month. Out-of-sample exercises confirm that social media content allows for gains in forecast accuracy. Beyond point forecasts, the index provides valuable information regarding inflation uncertainty. The proposed indicator compares favorably with other indicators such as media content, media tweets, google search intensity and consumer surveys.
format Articulo
Articulo
author Aromí, José Daniel
Llada, Martín
author_facet Aromí, José Daniel
Llada, Martín
author_sort Aromí, José Daniel
title Forecasting inflation with Twitter
title_short Forecasting inflation with Twitter
title_full Forecasting inflation with Twitter
title_fullStr Forecasting inflation with Twitter
title_full_unstemmed Forecasting inflation with Twitter
title_sort forecasting inflation with twitter
publishDate 2023
url http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/160791
work_keys_str_mv AT aromijosedaniel forecastinginflationwithtwitter
AT lladamartin forecastinginflationwithtwitter
AT aromijosedaniel pronosticodelainflacioncontwitter
AT lladamartin pronosticodelainflacioncontwitter
_version_ 1807221998801125376