"La Moda" y el "Diario de la Tarde": dos aproximaciones de “lo español” en los albores del mercado editorial en Buenos Aires (1837-1852)

The question at the center of this article inquires on the role that Spanish literature played in the press during the development of the print market in Buenos Aires. We explore the problem about “spanishness” in the local papers as an object of discourse, in La Moda, and as a factor in editorial p...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Labra, Diego
Formato: Articulo
Lenguaje:Español
Publicado: 2020
Materias:
Acceso en línea:http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/117239
Aporte de:
id I19-R120-10915-117239
record_format dspace
institution Universidad Nacional de La Plata
institution_str I-19
repository_str R-120
collection SEDICI (UNLP)
language Español
topic Historia
Print press
Feuilleton
Spanish literature
Print market
Buenos Aires
19th Century
Prensa
Folletín
Literatura española
Mercado editorial
Siglo XIX
spellingShingle Historia
Print press
Feuilleton
Spanish literature
Print market
Buenos Aires
19th Century
Prensa
Folletín
Literatura española
Mercado editorial
Siglo XIX
Labra, Diego
"La Moda" y el "Diario de la Tarde": dos aproximaciones de “lo español” en los albores del mercado editorial en Buenos Aires (1837-1852)
topic_facet Historia
Print press
Feuilleton
Spanish literature
Print market
Buenos Aires
19th Century
Prensa
Folletín
Literatura española
Mercado editorial
Siglo XIX
description The question at the center of this article inquires on the role that Spanish literature played in the press during the development of the print market in Buenos Aires. We explore the problem about “spanishness” in the local papers as an object of discourse, in La Moda, and as a factor in editorial practices, in daily press such as Diario de la Tarde and El Nacional. We propose that the writings of authors like Mariano José de Larra and Manuel Fernández y González were involved in the process of the introduction of reading as an entertainment in the Buenos Aires' press in the mid-nineteenth century. Yet, this is a fact obscured in the historiographic common sense, which tends to highlight the anti-spanish discourse of the dominant intellectual elite of the “generation of ‘37”.
format Articulo
Articulo
author Labra, Diego
author_facet Labra, Diego
author_sort Labra, Diego
title "La Moda" y el "Diario de la Tarde": dos aproximaciones de “lo español” en los albores del mercado editorial en Buenos Aires (1837-1852)
title_short "La Moda" y el "Diario de la Tarde": dos aproximaciones de “lo español” en los albores del mercado editorial en Buenos Aires (1837-1852)
title_full "La Moda" y el "Diario de la Tarde": dos aproximaciones de “lo español” en los albores del mercado editorial en Buenos Aires (1837-1852)
title_fullStr "La Moda" y el "Diario de la Tarde": dos aproximaciones de “lo español” en los albores del mercado editorial en Buenos Aires (1837-1852)
title_full_unstemmed "La Moda" y el "Diario de la Tarde": dos aproximaciones de “lo español” en los albores del mercado editorial en Buenos Aires (1837-1852)
title_sort "la moda" y el "diario de la tarde": dos aproximaciones de “lo español” en los albores del mercado editorial en buenos aires (1837-1852)
publishDate 2020
url http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/117239
work_keys_str_mv AT labradiego lamodayeldiariodelatardedosaproximacionesdeloespanolenlosalboresdelmercadoeditorialenbuenosaires18371852
AT labradiego lamodaanddiariodelatardetwoapproachesonspanishnessinthedawnoftheprintmarketinbuenosaires18371852
bdutipo_str Repositorios
_version_ 1764820447094898688