Transmodernidad, vías autóctonas y trabajo independiente para desarrollar proyectos musicales costarricenses

This paper begins proposing a reflection on the rationality of history which is understood by articulating human knowledge and the history of social relations. I propose to explore ways to work with autochthonous and decolonizing musical projects in Costa Rica, independent from institutions. To do s...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Rojas, José Manuel
Formato: Artículo publishedVersion
Lenguaje:Español
Publicado: Instituto de Estudios Latinoamericanos 2014
Materias:
Acceso en línea:http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/tdna/article/view/5772
http://biblioteca.clacso.edu.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=cr/cr-010&d=article5772oai
Aporte de:
id I16-R122-article5772oai
record_format dspace
institution Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales
institution_str I-16
repository_str R-122
collection Red de Bibliotecas Virtuales de Ciencias Sociales (CLACSO)
language Español
topic Transmodernity; critical musicology; musical decolonization
Transmodernidad; musicología crítica; descolonización musical
spellingShingle Transmodernity; critical musicology; musical decolonization
Transmodernidad; musicología crítica; descolonización musical
Rojas, José Manuel
Transmodernidad, vías autóctonas y trabajo independiente para desarrollar proyectos musicales costarricenses
topic_facet Transmodernity; critical musicology; musical decolonization
Transmodernidad; musicología crítica; descolonización musical
description This paper begins proposing a reflection on the rationality of history which is understood by articulating human knowledge and the history of social relations. I propose to explore ways to work with autochthonous and decolonizing musical projects in Costa Rica, independent from institutions. To do so, I analyze the National Theatre, as a symbolic space, our hybrid and heterogeneous cultural background, the organology and dance in Costa Rica and how these elements are influenced by the media. In music, the concept of time and rationality are different in Europe and Latin America: Resistance in Latin American musical culture is shown throughout syncopation. Based on these ideas I expose on the musical project Synthesis, as a challenge to the dictatorship of the musical taste and try to start a musical reflection that leads to an autochthonous musicology, to an epistemic detach.
format Artículo
publishedVersion
Artículo
publishedVersion
author Rojas, José Manuel
author_facet Rojas, José Manuel
author_sort Rojas, José Manuel
title Transmodernidad, vías autóctonas y trabajo independiente para desarrollar proyectos musicales costarricenses
title_short Transmodernidad, vías autóctonas y trabajo independiente para desarrollar proyectos musicales costarricenses
title_full Transmodernidad, vías autóctonas y trabajo independiente para desarrollar proyectos musicales costarricenses
title_fullStr Transmodernidad, vías autóctonas y trabajo independiente para desarrollar proyectos musicales costarricenses
title_full_unstemmed Transmodernidad, vías autóctonas y trabajo independiente para desarrollar proyectos musicales costarricenses
title_sort transmodernidad, vías autóctonas y trabajo independiente para desarrollar proyectos musicales costarricenses
publisher Instituto de Estudios Latinoamericanos
publishDate 2014
url http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/tdna/article/view/5772
http://biblioteca.clacso.edu.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=cr/cr-010&d=article5772oai
work_keys_str_mv AT rojasjosemanuel transmodernidadviasautoctonasytrabajoindependienteparadesarrollarproyectosmusicalescostarricenses
bdutipo_str Repositorios
_version_ 1764820437417590785