Transmodernidad, vías autóctonas y trabajo independiente para desarrollar proyectos musicales costarricenses
This paper begins proposing a reflection on the rationality of history which is understood by articulating human knowledge and the history of social relations. I propose to explore ways to work with autochthonous and decolonizing musical projects in Costa Rica, independent from institutions. To do s...
Guardado en:
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo publishedVersion |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Instituto de Estudios Latinoamericanos
2014
|
Materias: | |
Acceso en línea: | http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/tdna/article/view/5772 http://biblioteca.clacso.edu.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=cr/cr-010&d=article5772oai |
Aporte de: |
id |
I16-R122-article5772oai |
---|---|
record_format |
dspace |
institution |
Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales |
institution_str |
I-16 |
repository_str |
R-122 |
collection |
Red de Bibliotecas Virtuales de Ciencias Sociales (CLACSO) |
language |
Español |
topic |
Transmodernity; critical musicology; musical decolonization Transmodernidad; musicología crítica; descolonización musical |
spellingShingle |
Transmodernity; critical musicology; musical decolonization Transmodernidad; musicología crítica; descolonización musical Rojas, José Manuel Transmodernidad, vías autóctonas y trabajo independiente para desarrollar proyectos musicales costarricenses |
topic_facet |
Transmodernity; critical musicology; musical decolonization Transmodernidad; musicología crítica; descolonización musical |
description |
This paper begins proposing a reflection on the rationality of history which is understood by articulating human knowledge and the history of social relations. I propose to explore ways to work with autochthonous and decolonizing musical projects in Costa Rica, independent from institutions. To do so, I analyze the National Theatre, as a symbolic space, our hybrid and heterogeneous cultural background, the organology and dance in Costa Rica and how these elements are influenced by the media. In music, the concept of time and rationality are different in Europe and Latin America: Resistance in Latin American musical culture is shown throughout syncopation. Based on these ideas I expose on the musical project Synthesis, as a challenge to the dictatorship of the musical taste and try to start a musical reflection that leads to an autochthonous musicology, to an epistemic detach. |
format |
Artículo publishedVersion Artículo publishedVersion |
author |
Rojas, José Manuel |
author_facet |
Rojas, José Manuel |
author_sort |
Rojas, José Manuel |
title |
Transmodernidad, vías autóctonas y trabajo independiente para desarrollar proyectos musicales costarricenses |
title_short |
Transmodernidad, vías autóctonas y trabajo independiente para desarrollar proyectos musicales costarricenses |
title_full |
Transmodernidad, vías autóctonas y trabajo independiente para desarrollar proyectos musicales costarricenses |
title_fullStr |
Transmodernidad, vías autóctonas y trabajo independiente para desarrollar proyectos musicales costarricenses |
title_full_unstemmed |
Transmodernidad, vías autóctonas y trabajo independiente para desarrollar proyectos musicales costarricenses |
title_sort |
transmodernidad, vías autóctonas y trabajo independiente para desarrollar proyectos musicales costarricenses |
publisher |
Instituto de Estudios Latinoamericanos |
publishDate |
2014 |
url |
http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/tdna/article/view/5772 http://biblioteca.clacso.edu.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=cr/cr-010&d=article5772oai |
work_keys_str_mv |
AT rojasjosemanuel transmodernidadviasautoctonasytrabajoindependienteparadesarrollarproyectosmusicalescostarricenses |
bdutipo_str |
Repositorios |
_version_ |
1764820437417590785 |