El manejo de las escalas como obstáculo epistemológico en la divulgación de la nanociencia

This paper considers three main ideas. First, the notion of epistemological obstacle (EO) proposed by Bachelard, which considers that during science teaching, the learners have their own personal explanations about the world, that function as real epistemological obstacles (EO). These EO impair the...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Sánchez-Mora, M. Carmen; Dirección General de Divulgación de la Ciencia, Universidad Nacional Autónoma de México, Tagüeña Parga, Julia
Formato: Artículo publishedVersion
Lenguaje:Español
Publicado: Mundo Nano. Revista Interdisciplinaria en Nanociencia y Nanotecnología 2014
Materias:
Acceso en línea:http://www.revistas.unam.mx/index.php/nano/article/view/45011
http://biblioteca.clacso.edu.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=mx/mx-005&d=article45011oai
Aporte de:
id I16-R122-article45011oai
record_format dspace
institution Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales
institution_str I-16
repository_str R-122
collection Red de Bibliotecas Virtuales de Ciencias Sociales (CLACSO)
language Español
topic nanoscience; nanotechnology; epistemological obstacle; science museology; nano scales
nanociencia; nanotecnología; obstáculo epistemológico; museología de la ciencia; escalas nano
spellingShingle nanoscience; nanotechnology; epistemological obstacle; science museology; nano scales
nanociencia; nanotecnología; obstáculo epistemológico; museología de la ciencia; escalas nano
Sánchez-Mora, M. Carmen; Dirección General de Divulgación de la Ciencia, Universidad Nacional Autónoma de México
Tagüeña Parga, Julia
El manejo de las escalas como obstáculo epistemológico en la divulgación de la nanociencia
topic_facet nanoscience; nanotechnology; epistemological obstacle; science museology; nano scales
nanociencia; nanotecnología; obstáculo epistemológico; museología de la ciencia; escalas nano
description This paper considers three main ideas. First, the notion of epistemological obstacle (EO) proposed by Bachelard, which considers that during science teaching, the learners have their own personal explanations about the world, that function as real epistemological obstacles (EO). These EO impair the understanding of scientific knowledge. The second one is that nanoscience and nanotechnology are becoming common aspects of daily life, but where the perception of nanoscales functions as real EO that interferes with is comprehension. And third, it is considered that in informal science education environments such as science museums, it is possible to detect those EO, due to the nature of the interaction between the visitors and the exhibits. In this paper an empirical research is presented, aiming to set a proposal to work with the EO represented by nanoscales.
format Artículo
publishedVersion
Artículo
publishedVersion
author Sánchez-Mora, M. Carmen; Dirección General de Divulgación de la Ciencia, Universidad Nacional Autónoma de México
Tagüeña Parga, Julia
author_facet Sánchez-Mora, M. Carmen; Dirección General de Divulgación de la Ciencia, Universidad Nacional Autónoma de México
Tagüeña Parga, Julia
author_sort Sánchez-Mora, M. Carmen; Dirección General de Divulgación de la Ciencia, Universidad Nacional Autónoma de México
title El manejo de las escalas como obstáculo epistemológico en la divulgación de la nanociencia
title_short El manejo de las escalas como obstáculo epistemológico en la divulgación de la nanociencia
title_full El manejo de las escalas como obstáculo epistemológico en la divulgación de la nanociencia
title_fullStr El manejo de las escalas como obstáculo epistemológico en la divulgación de la nanociencia
title_full_unstemmed El manejo de las escalas como obstáculo epistemológico en la divulgación de la nanociencia
title_sort el manejo de las escalas como obstáculo epistemológico en la divulgación de la nanociencia
publisher Mundo Nano. Revista Interdisciplinaria en Nanociencia y Nanotecnología
publishDate 2014
url http://www.revistas.unam.mx/index.php/nano/article/view/45011
http://biblioteca.clacso.edu.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=mx/mx-005&d=article45011oai
work_keys_str_mv AT sanchezmoramcarmendirecciongeneraldedivulgaciondelacienciauniversidadnacionalautonomademexico elmanejodelasescalascomoobstaculoepistemologicoenladivulgaciondelananociencia
AT taguenapargajulia elmanejodelasescalascomoobstaculoepistemologicoenladivulgaciondelananociencia
bdutipo_str Repositorios
_version_ 1764820437655617538