A game-based approach for learning a programming language
Many of the students in our classrooms belong to the gamer generation. Because of the success of digital games as entertainment products as well as formidable motivators, the possibility of using them in educational settings is being contemplated from a while. In this research we try to identify a s...
Guardado en:
| Autores principales: | , , |
|---|---|
| Formato: | Artículo publishedVersion |
| Lenguaje: | Español |
| Publicado: |
Centro de Estudios Avanzados. Maestría en Procesos Educativos Mediados por Tecnología
2016
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/14739 http://biblioteca.clacso.edu.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=ar/ar-001&d=article14739oai |
| Aporte de: |
| id |
I16-R122-article14739oai |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| institution |
Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales |
| institution_str |
I-16 |
| repository_str |
R-122 |
| collection |
Red de Bibliotecas Virtuales de Ciencias Sociales (CLACSO) |
| language |
Español |
| topic |
computer programing; gamification; serious games; learning strategies programación de computadoras; gamificación; juegos serios; estrategias educativas |
| spellingShingle |
computer programing; gamification; serious games; learning strategies programación de computadoras; gamificación; juegos serios; estrategias educativas Astudillo, Gustavo Javier; Grupo de Investigación y Desarrollo en Innovación Educativa, Departamento de Matemática, Facultad Ciencias Exactas y Naturales, Universidad Nacional de La Pampa. Bast, Silvia Gabriela; Grupo de Investigación y Desarrollo en Innovación Educativa, Departamento de Matemática, Facultad Ciencias Exactas y Naturales, Universidad Nacional de La Pampa. Willging, Pedro Adolfo; Grupo de Investigación y Desarrollo en Innovación Educativa, Departamento de Matemática, Facultad Ciencias Exactas y Naturales, Universidad Nacional de La Pampa. A game-based approach for learning a programming language |
| topic_facet |
computer programing; gamification; serious games; learning strategies programación de computadoras; gamificación; juegos serios; estrategias educativas |
| description |
Many of the students in our classrooms belong to the gamer generation. Because of the success of digital games as entertainment products as well as formidable motivators, the possibility of using them in educational settings is being contemplated from a while. In this research we try to identify a set of digital games with the potential to be used to design learning activities, specifically to learn computer programming concepts like: algorithms, variables, and control structures. Based on the contents and sequencing of learning, two games were chosen and incorporated into the activities of a workshop on introduction to programming in order to analyze their usefulness. The workshop was designed on the Moodle platform using a gamification approach. Here, we present a selection of serious games focused on computer language programming, the selection criteria of two of them and their use in a workshop for incoming students, as well as some of the results obtained from this experience. |
| format |
Artículo publishedVersion Artículo publishedVersion |
| author |
Astudillo, Gustavo Javier; Grupo de Investigación y Desarrollo en Innovación Educativa, Departamento de Matemática, Facultad Ciencias Exactas y Naturales, Universidad Nacional de La Pampa. Bast, Silvia Gabriela; Grupo de Investigación y Desarrollo en Innovación Educativa, Departamento de Matemática, Facultad Ciencias Exactas y Naturales, Universidad Nacional de La Pampa. Willging, Pedro Adolfo; Grupo de Investigación y Desarrollo en Innovación Educativa, Departamento de Matemática, Facultad Ciencias Exactas y Naturales, Universidad Nacional de La Pampa. |
| author_facet |
Astudillo, Gustavo Javier; Grupo de Investigación y Desarrollo en Innovación Educativa, Departamento de Matemática, Facultad Ciencias Exactas y Naturales, Universidad Nacional de La Pampa. Bast, Silvia Gabriela; Grupo de Investigación y Desarrollo en Innovación Educativa, Departamento de Matemática, Facultad Ciencias Exactas y Naturales, Universidad Nacional de La Pampa. Willging, Pedro Adolfo; Grupo de Investigación y Desarrollo en Innovación Educativa, Departamento de Matemática, Facultad Ciencias Exactas y Naturales, Universidad Nacional de La Pampa. |
| author_sort |
Astudillo, Gustavo Javier; Grupo de Investigación y Desarrollo en Innovación Educativa, Departamento de Matemática, Facultad Ciencias Exactas y Naturales, Universidad Nacional de La Pampa. |
| title |
A game-based approach for learning a programming language |
| title_short |
A game-based approach for learning a programming language |
| title_full |
A game-based approach for learning a programming language |
| title_fullStr |
A game-based approach for learning a programming language |
| title_full_unstemmed |
A game-based approach for learning a programming language |
| title_sort |
game-based approach for learning a programming language |
| publisher |
Centro de Estudios Avanzados. Maestría en Procesos Educativos Mediados por Tecnología |
| publishDate |
2016 |
| url |
https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/14739 http://biblioteca.clacso.edu.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=ar/ar-001&d=article14739oai |
| work_keys_str_mv |
AT astudillogustavojaviergrupodeinvestigacionydesarrolloeninnovacioneducativadepartamentodematematicafacultadcienciasexactasynaturalesuniversidadnacionaldelapampa agamebasedapproachforlearningaprogramminglanguage AT bastsilviagabrielagrupodeinvestigacionydesarrolloeninnovacioneducativadepartamentodematematicafacultadcienciasexactasynaturalesuniversidadnacionaldelapampa agamebasedapproachforlearningaprogramminglanguage AT willgingpedroadolfogrupodeinvestigacionydesarrolloeninnovacioneducativadepartamentodematematicafacultadcienciasexactasynaturalesuniversidadnacionaldelapampa agamebasedapproachforlearningaprogramminglanguage AT astudillogustavojaviergrupodeinvestigacionydesarrolloeninnovacioneducativadepartamentodematematicafacultadcienciasexactasynaturalesuniversidadnacionaldelapampa enfoquebasadoengamificacionparaelaprendizajedeunlenguajedeprogramacion AT bastsilviagabrielagrupodeinvestigacionydesarrolloeninnovacioneducativadepartamentodematematicafacultadcienciasexactasynaturalesuniversidadnacionaldelapampa enfoquebasadoengamificacionparaelaprendizajedeunlenguajedeprogramacion AT willgingpedroadolfogrupodeinvestigacionydesarrolloeninnovacioneducativadepartamentodematematicafacultadcienciasexactasynaturalesuniversidadnacionaldelapampa enfoquebasadoengamificacionparaelaprendizajedeunlenguajedeprogramacion AT astudillogustavojaviergrupodeinvestigacionydesarrolloeninnovacioneducativadepartamentodematematicafacultadcienciasexactasynaturalesuniversidadnacionaldelapampa gamebasedapproachforlearningaprogramminglanguage AT bastsilviagabrielagrupodeinvestigacionydesarrolloeninnovacioneducativadepartamentodematematicafacultadcienciasexactasynaturalesuniversidadnacionaldelapampa gamebasedapproachforlearningaprogramminglanguage AT willgingpedroadolfogrupodeinvestigacionydesarrolloeninnovacioneducativadepartamentodematematicafacultadcienciasexactasynaturalesuniversidadnacionaldelapampa gamebasedapproachforlearningaprogramminglanguage |
| bdutipo_str |
Repositorios |
| _version_ |
1764820432733601798 |