Aproximación a las creencias del profesorado sobre el papel de la educación formal, la escuela y el trabajo docente

The main purpose of this text is to explore teaching staff?s beliefs about the meaning of school, formal training, and their role as teachers in the border regional context of Northern Mexico. Supposedly, these aspects define the proposals for education modernization, which is the basis of new natio...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Jesús Aguilar Nery
Formato: Artículo científico
Publicado: El Colegio de Sonora 2003
Materias:
Acceso en línea:http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=10202603
http://biblioteca.clacso.edu.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=mx/mx-018&d=10202603oai
Aporte de:
id I16-R122-10202603oai
record_format dspace
institution Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales
institution_str I-16
repository_str R-122
collection Red de Bibliotecas Virtuales de Ciencias Sociales (CLACSO)
topic Estudios Territoriales
beliefs
school
teaching staff
Tijuana
opinions
formal education
spellingShingle Estudios Territoriales
beliefs
school
teaching staff
Tijuana
opinions
formal education
Jesús Aguilar Nery
Aproximación a las creencias del profesorado sobre el papel de la educación formal, la escuela y el trabajo docente
topic_facet Estudios Territoriales
beliefs
school
teaching staff
Tijuana
opinions
formal education
description The main purpose of this text is to explore teaching staff?s beliefs about the meaning of school, formal training, and their role as teachers in the border regional context of Northern Mexico. Supposedly, these aspects define the proposals for education modernization, which is the basis of new national education policies. Beliefs are conceived as the readiness of individuals to act in a certain way, and not in another, depending on particular situations. Through a descriptive approach, we explore some Tijuana teachers? beliefs and opinions, and conclude that traditional and common sense beliefs, as well as the positivist and behavorial paradigms continue to guide many of their daily practices, mixed contradictorily with the speeches derived from changes made in the plans and programs that encourage constructive, reflexive and critical approaches. It is concluded that the estudy of the beliefs is relevant in order to know and understand how to use this knowledge in designing mechanisms that generate shared beliefs as a support for the redefinition of responsibilities and the setting of common goals.
format Artículo científico
Artículo científico
author Jesús Aguilar Nery
author_facet Jesús Aguilar Nery
author_sort Jesús Aguilar Nery
title Aproximación a las creencias del profesorado sobre el papel de la educación formal, la escuela y el trabajo docente
title_short Aproximación a las creencias del profesorado sobre el papel de la educación formal, la escuela y el trabajo docente
title_full Aproximación a las creencias del profesorado sobre el papel de la educación formal, la escuela y el trabajo docente
title_fullStr Aproximación a las creencias del profesorado sobre el papel de la educación formal, la escuela y el trabajo docente
title_full_unstemmed Aproximación a las creencias del profesorado sobre el papel de la educación formal, la escuela y el trabajo docente
title_sort aproximación a las creencias del profesorado sobre el papel de la educación formal, la escuela y el trabajo docente
publisher El Colegio de Sonora
publishDate 2003
url http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=10202603
http://biblioteca.clacso.edu.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=mx/mx-018&d=10202603oai
work_keys_str_mv AT jesusaguilarnery aproximacionalascreenciasdelprofesoradosobreelpapeldelaeducacionformallaescuelayeltrabajodocente
bdutipo_str Repositorios
_version_ 1764820413768007683