A case study of participatory action research in Latin American countries

The aim of this paper is to contribute to the experiences, critiques, and debates surrounding participatory action research strategies in the field of childhood and adolescence, based on a case study conducted in 2022. In this research, the educational and pedagogical roles, along with the recogniti...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Millón, Emilia
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: IRICE (CONICET-UNR) 2025
Materias:
Acceso en línea:https://ojs.rosario-conicet.gov.ar/index.php/revistairice/article/view/1956
Aporte de:
id I15-R240-article-1956
record_format ojs
spelling I15-R240-article-19562025-09-04T13:37:26Z A case study of participatory action research in Latin American countries Un estudio de caso de investigación-acción participativa en países de América Latina Millón, Emilia educación sexual infancias metodologías de investigación acción participativas sexual education childhood participatory action research methodologies The aim of this paper is to contribute to the experiences, critiques, and debates surrounding participatory action research strategies in the field of childhood and adolescence, based on a case study conducted in 2022. In this research, the educational and pedagogical roles, along with the recognition of participants as subjects of rights rather than objects of study, were central to the fieldwork. Consequently, the methodological design required careful consideration of multiple dimensions and active consultation with the participants themselves. The research was part of a broader project on sexual education developed by the Southern Coalitions Network across Argentina, Brazil, Chile, Paraguay, Venezuela, and Uruguay. It aimed to assess the level of knowledge and access to sexual education in each of these countries. This paper specifically analyzes the participatory workshops designed for children and adolescents. The tools proved effective and yielded key insights into advancing the sexual and reproductive rights of children and young people in the region.     El objetivo del presente trabajo es contribuir a las experiencias, críticas y debates en torno a las estrategias de investigación-acción participativas en los ámbitos de la infancia y adolescencia, a partir de un caso desarrollado en el año 2022. En dicho estudio, el rol educativo y pedagógico, así como el reconocimiento del sujeto investigado como sujeto de derecho –y no como objeto de investigación–, se imbricaron con el trabajo de campo. Por lo tanto, el diseño metodológico requirió considerar diversas aristas y realizar consultas con los propios participantes de la investigación. Otro aspecto relevante fue su elaboración desde un contexto situado, en este caso, territorios y cuerpos latinoamericanos de infancias y adolescencias. La metodología fue diseñada en el marco de una investigación sobre educación sexual llevada a cabo por la Red de Coaliciones Sur, en Argentina, Brasil, Chile, Paraguay, Venezuela y Uruguay. Esta investigación tuvo como objetivo relevar el grado de conocimiento y acceso a la educación sexual en cada uno de estos países. En particular, este artículo analiza la propuesta metodológica de talleres de investigación-acción ideados específicamente para niños, niñas y adolescentes en los mencionados países de América latina. Los resultados, en términos de aplicabilidad de las herramientas diseñadas, fueron exitosos y permitieron arribar a conclusiones consideradas como aportes clave para al acceso a los derechos sexuales y reproductivos de las infancias de la región. IRICE (CONICET-UNR) 2025-06-30 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html application/zip https://ojs.rosario-conicet.gov.ar/index.php/revistairice/article/view/1956 Revista IRICE; Núm. 48 (2025); e1956 2618-4052 0327-392X spa https://ojs.rosario-conicet.gov.ar/index.php/revistairice/article/view/1956/3265 https://ojs.rosario-conicet.gov.ar/index.php/revistairice/article/view/1956/3285 https://ojs.rosario-conicet.gov.ar/index.php/revistairice/article/view/1956/3267 Derechos de autor 2025 Emilia Millón https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
institution Universidad Nacional de Rosario
institution_str I-15
repository_str R-240
container_title_str Revista IRICE (CONICET)
language Español
format Artículo revista
topic educación sexual
infancias
metodologías de investigación acción participativas
sexual education
childhood
participatory action research methodologies
spellingShingle educación sexual
infancias
metodologías de investigación acción participativas
sexual education
childhood
participatory action research methodologies
Millón, Emilia
A case study of participatory action research in Latin American countries
topic_facet educación sexual
infancias
metodologías de investigación acción participativas
sexual education
childhood
participatory action research methodologies
author Millón, Emilia
author_facet Millón, Emilia
author_sort Millón, Emilia
title A case study of participatory action research in Latin American countries
title_short A case study of participatory action research in Latin American countries
title_full A case study of participatory action research in Latin American countries
title_fullStr A case study of participatory action research in Latin American countries
title_full_unstemmed A case study of participatory action research in Latin American countries
title_sort case study of participatory action research in latin american countries
description The aim of this paper is to contribute to the experiences, critiques, and debates surrounding participatory action research strategies in the field of childhood and adolescence, based on a case study conducted in 2022. In this research, the educational and pedagogical roles, along with the recognition of participants as subjects of rights rather than objects of study, were central to the fieldwork. Consequently, the methodological design required careful consideration of multiple dimensions and active consultation with the participants themselves. The research was part of a broader project on sexual education developed by the Southern Coalitions Network across Argentina, Brazil, Chile, Paraguay, Venezuela, and Uruguay. It aimed to assess the level of knowledge and access to sexual education in each of these countries. This paper specifically analyzes the participatory workshops designed for children and adolescents. The tools proved effective and yielded key insights into advancing the sexual and reproductive rights of children and young people in the region.    
publisher IRICE (CONICET-UNR)
publishDate 2025
url https://ojs.rosario-conicet.gov.ar/index.php/revistairice/article/view/1956
work_keys_str_mv AT millonemilia acasestudyofparticipatoryactionresearchinlatinamericancountries
AT millonemilia unestudiodecasodeinvestigacionaccionparticipativaenpaisesdeamericalatina
AT millonemilia casestudyofparticipatoryactionresearchinlatinamericancountries
first_indexed 2025-09-04T05:02:06Z
last_indexed 2025-10-04T05:02:19Z
_version_ 1845026241902542848