Sobre tonos originarios: Joaquín V. González y la construcción auditiva del paisaje andino en mis montañas
In this article we aim to explore the composition of the landscape in Joaquín V. González’ Mis montañas (1892). Within the context of late 19th-century nationalist movements, González looks to build a new version of national identity that distances itself from previously established, older discourse...
Guardado en:
| Autores principales: | , |
|---|---|
| Formato: | Artículo revista |
| Lenguaje: | Español |
| Publicado: |
Universidad Nacional de Rosario
2024
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | https://discursividades.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/41 |
| Aporte de: |
| id |
I15-R232-article-41 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| institution |
Universidad Nacional de Rosario |
| institution_str |
I-15 |
| repository_str |
R-232 |
| container_title_str |
Discursividades |
| language |
Español |
| format |
Artículo revista |
| topic |
Joaquín V. González Mis montañas nación audición sonido Joaquín V. González My mountains nation hearing sound Joaquín V. González Minhas montanhas nação audição som |
| spellingShingle |
Joaquín V. González Mis montañas nación audición sonido Joaquín V. González My mountains nation hearing sound Joaquín V. González Minhas montanhas nação audição som Agustina Loza Unzaga, Candela Sobre tonos originarios: Joaquín V. González y la construcción auditiva del paisaje andino en mis montañas |
| topic_facet |
Joaquín V. González Mis montañas nación audición sonido Joaquín V. González My mountains nation hearing sound Joaquín V. González Minhas montanhas nação audição som |
| author |
Agustina Loza Unzaga, Candela |
| author_facet |
Agustina Loza Unzaga, Candela |
| author_sort |
Agustina Loza |
| title |
Sobre tonos originarios: Joaquín V. González y la construcción auditiva del paisaje andino en mis montañas |
| title_short |
Sobre tonos originarios: Joaquín V. González y la construcción auditiva del paisaje andino en mis montañas |
| title_full |
Sobre tonos originarios: Joaquín V. González y la construcción auditiva del paisaje andino en mis montañas |
| title_fullStr |
Sobre tonos originarios: Joaquín V. González y la construcción auditiva del paisaje andino en mis montañas |
| title_full_unstemmed |
Sobre tonos originarios: Joaquín V. González y la construcción auditiva del paisaje andino en mis montañas |
| title_sort |
sobre tonos originarios: joaquín v. gonzález y la construcción auditiva del paisaje andino en mis montañas |
| description |
In this article we aim to explore the composition of the landscape in Joaquín V. González’ Mis montañas (1892). Within the context of late 19th-century nationalist movements, González looks to build a new version of national identity that distances itself from previously established, older discourses. To achieve this, he shifts the core of Argentinian identity from La Pampa—the plains—to the Andes—the mountains—seeking to preserve national values that, according to the ruling elite, were in decline. Compelled by this idea, González means to reflect in Mis Montañas the nature and customs of his native land: La Rioja. This process of aesthetical appropriation is fulfilled not only through contemplation—just like in the previous poetic tradition—but also through auditory perception. To González, visual image proves to be insufficient for depicting the spectacle that he wants to put forward in Mis Montañas, which is why he turns to the sense of hearing. Specifically, we are interested in describing how the sound and the act of listening come into play in the construction of the Andean landscape as a national landscape, under the assumption that the language of the mountains allows us to listen to the soul of the nation. |
| publisher |
Universidad Nacional de Rosario |
| publishDate |
2024 |
| url |
https://discursividades.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/41 |
| work_keys_str_mv |
AT agustinaloza sobretonosoriginariosjoaquinvgonzalezylaconstruccionauditivadelpaisajeandinoenmismontanas AT unzagacandela sobretonosoriginariosjoaquinvgonzalezylaconstruccionauditivadelpaisajeandinoenmismontanas |
| first_indexed |
2025-02-05T22:38:50Z |
| last_indexed |
2025-02-05T22:38:50Z |
| _version_ |
1850552988219736064 |
| spelling |
I15-R232-article-412024-12-19T19:30:15Z Sobre tonos originarios: Joaquín V. González y la construcción auditiva del paisaje andino en mis montañas Agustina Loza Unzaga, Candela Joaquín V. González Mis montañas nación audición sonido Joaquín V. González My mountains nation hearing sound Joaquín V. González Minhas montanhas nação audição som In this article we aim to explore the composition of the landscape in Joaquín V. González’ Mis montañas (1892). Within the context of late 19th-century nationalist movements, González looks to build a new version of national identity that distances itself from previously established, older discourses. To achieve this, he shifts the core of Argentinian identity from La Pampa—the plains—to the Andes—the mountains—seeking to preserve national values that, according to the ruling elite, were in decline. Compelled by this idea, González means to reflect in Mis Montañas the nature and customs of his native land: La Rioja. This process of aesthetical appropriation is fulfilled not only through contemplation—just like in the previous poetic tradition—but also through auditory perception. To González, visual image proves to be insufficient for depicting the spectacle that he wants to put forward in Mis Montañas, which is why he turns to the sense of hearing. Specifically, we are interested in describing how the sound and the act of listening come into play in the construction of the Andean landscape as a national landscape, under the assumption that the language of the mountains allows us to listen to the soul of the nation. En el marco de los nacionalismos próximos al año 1900, González busca construir una nueva versión de la identidad nacional que se aleje de los discursos previamente consolidados. Para ello, desplaza el núcleo de la argentinidad desde La Pampa –la llanura– hacia Los Andes –las montañas–, en un intento de resguardar aquellos valores nacionales que, según la elite dirigente, se encontraban en decadencia. Impulsado por este pensamiento, González se propone reflejar en Mis Montañas la naturaleza y las costumbres de la tierra donde nació: La Rioja. Este proceso de apropiación estética del territorio riojano no solo se lleva a cabo a partir de la contemplación –tal como venía sucediendo en la tradición poética anterior– sino también desde la escucha: la imagen se le presenta a González como insuficiente para la puesta en escena del espectáculo que propone en Mis Montañas, por lo que tiene que recurrir al sentido de la audición. En el presente trabajo nos proponemos indagar sobre la composición del paisaje en Mis montañas (1892) de Joaquín V. González. Nos interesa particularmente relevar el modo en que el sonido y el acto de la escucha inciden en la construcción del paisaje andino como paisaje patrio, bajo el supuesto de que el lenguaje de las montañas permite escuchar el alma de la nación. Neste trabalho, propomo-nos indagar sobre a composição da paisagem em Mis montañas (1892) de Joaquín V. González. No contexto das ideologias nacionalistas prévias ao século XIX, González tenta construir uma nova versão da identidade nacional que se distancie dos discursos previamente consolidados. Para isso, desloca o núcleo da argentinidade de La Pampa —a planície— para Los Andes —as montañas—, em uma tentativa de resguardar aqueles valores nacionais que, segundo a elite dirigente, se encontravam em decadência. Impulsionado por este pensamento, González se propõe a refletir em Mis montañas a natureza e os costumes da terra onde nasceu: La Rioja. Este processo de apropriação estética do território riojano não se dá apenas pela contemplação —como vinha acontecendo na tradição poética anterior—, mas também pela escuta: a imagem se mostra para González como insuficiente para encenar o espetáculo que apresenta em Mis montañas e, por isso, precisa recorrer ao sentido da audição. Interessa-nos, particularmente, descrever o modo como o som e o ato da escuta incidem na construção da paisagem andina como paisagem pátria, sob a suposição de que a linguagem das montanhas permite ouvir a alma da nação. Universidad Nacional de Rosario 2024-12-19 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://discursividades.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/41 Discursividades; Vol. 4 Núm. 4 (2024); 16-28 2545-7365 spa https://discursividades.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/41/37 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |