La enseñanza de la subordinación en el nivel secundario: un recorrido por su abordaje en manuales escolares
This article takes as a starting point the teaching of the language and the way that this area is approached in secondary schools based on the analysis of official documents; for, then, focus specifically on the treatment of the subordination in scholar books and on the value given to the grammar in...
Autores principales: | , |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad Nacional de Rosario
2023
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://discursividades.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/35 |
Aporte de: |
id |
I15-R232-article-35 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I15-R232-article-352023-12-21T16:02:26Z La enseñanza de la subordinación en el nivel secundario: un recorrido por su abordaje en manuales escolares Bengochea Schmorantz, Lysia Petetta, Agustina subordinación secundaria manuales gramática subordination secondary school scholar books grammar subordinação secundária manuais gramática This article takes as a starting point the teaching of the language and the way that this area is approached in secondary schools based on the analysis of official documents; for, then, focus specifically on the treatment of the subordination in scholar books and on the value given to the grammar in the subject’s contents. It’s known that actually, in the teaching of Language, predominates the communicative approach, which assigns to the grammar an accessory place in relation to the textual production and comprehension. Because of that, it’s possible to note that the scholar books don’t propose an articulation between these contents and the others and they don’t dedicate much space to their theoretical and, consequently, practical explanation. This can be noticed in the concrete case of the subordinate clauses El presente artículo toma como punto de partida la enseñanza de la lengua y el modo en que esta área es abordada en las escuelas de Nivel Secundario a partir del análisis de documentos oficiales, para luego centrarse, específicamente, en el tratamiento de la subordinación en manuales escolares y en el valor dado a la gramática entre los contenidos de la disciplina. Se sabe que actualmente predomina en la enseñanza de Lengua y Literatura el enfoque comunicacional, el cual asigna a la gramática un lugar accesorio con relación a la comprensión y producción de textos. Debido a eso, es posible observar que en los manuales no se propone una articulación de estos contenidos con los demás temas y tampoco se le destina mucho espacio para su desarrollo teórico y, consecuentemente, práctico. Esto se puede evidenciar en el caso concreto de las oraciones subordinadas. Este artigo tem como ponto de partida o ensino da língua e o modo no qual esta área se aborda nas escolas de Nível Secundário a partir da análise de documentos oficiais, para logo se centrar, especificamente, no tratamento da subordinação nos manuais escolares e no valor dado à gramática entre os conteúdos da disciplina. Sabe-se que atualmente predomina no ensino de Língua e Literatura o enfoque comunicacional, o qual atribui à gramática um lugar acessório com relação a compreensão e produção de textos. Devido a isso, é possível observar que nos manuais não se propõe uma articulação desses conteúdos com outros temas e não se destina muito espaço para o seu desenvolvimento teórico e, consequentemente, prático. Isso se evidencia no caso concreto das orações subordinadas. Universidad Nacional de Rosario 2023-12-21 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://discursividades.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/35 Discursividades; Vol. 3 Núm. 3 (2023); 69-80 2545-7365 spa https://discursividades.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/35/31 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
institution |
Universidad Nacional de Rosario |
institution_str |
I-15 |
repository_str |
R-232 |
container_title_str |
Discursividades |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
subordinación secundaria manuales gramática subordination secondary school scholar books grammar subordinação secundária manuais gramática |
spellingShingle |
subordinación secundaria manuales gramática subordination secondary school scholar books grammar subordinação secundária manuais gramática Bengochea Schmorantz, Lysia Petetta, Agustina La enseñanza de la subordinación en el nivel secundario: un recorrido por su abordaje en manuales escolares |
topic_facet |
subordinación secundaria manuales gramática subordination secondary school scholar books grammar subordinação secundária manuais gramática |
author |
Bengochea Schmorantz, Lysia Petetta, Agustina |
author_facet |
Bengochea Schmorantz, Lysia Petetta, Agustina |
author_sort |
Bengochea Schmorantz, Lysia |
title |
La enseñanza de la subordinación en el nivel secundario: un recorrido por su abordaje en manuales escolares |
title_short |
La enseñanza de la subordinación en el nivel secundario: un recorrido por su abordaje en manuales escolares |
title_full |
La enseñanza de la subordinación en el nivel secundario: un recorrido por su abordaje en manuales escolares |
title_fullStr |
La enseñanza de la subordinación en el nivel secundario: un recorrido por su abordaje en manuales escolares |
title_full_unstemmed |
La enseñanza de la subordinación en el nivel secundario: un recorrido por su abordaje en manuales escolares |
title_sort |
la enseñanza de la subordinación en el nivel secundario: un recorrido por su abordaje en manuales escolares |
description |
This article takes as a starting point the teaching of the language and the way that this area is approached in secondary schools based on the analysis of official documents; for, then, focus specifically on the treatment of the subordination in scholar books and on the value given to the grammar in the subject’s contents. It’s known that actually, in the teaching of Language, predominates the communicative approach, which assigns to the grammar an accessory place in relation to the textual production and comprehension. Because of that, it’s possible to note that the scholar books don’t propose an articulation between these contents and the others and they don’t dedicate much space to their theoretical and, consequently, practical explanation. This can be noticed in the concrete case of the subordinate clauses |
publisher |
Universidad Nacional de Rosario |
publishDate |
2023 |
url |
https://discursividades.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/35 |
work_keys_str_mv |
AT bengocheaschmorantzlysia laensenanzadelasubordinacionenelnivelsecundariounrecorridoporsuabordajeenmanualesescolares AT petettaagustina laensenanzadelasubordinacionenelnivelsecundariounrecorridoporsuabordajeenmanualesescolares |
first_indexed |
2024-08-12T21:40:21Z |
last_indexed |
2024-08-12T21:40:21Z |
_version_ |
1807219500181880832 |