Las emisiones de gases efecto invernadero de buques: la Organización Marítima Internacional ante el cambio climático y el balance con el comercio internacional
Aiming to contribute to the global goals on climate change, the International Maritime Organization (IMO) undertook the challenge of regulating the emission of greenhouse gases (GHG) from ships. Maritime transport contributes less than 3% to global GHG generation, but transports more than 90% of wor...
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad Nacional de Rosario
2022
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://cupea.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/149 |
Aporte de: |
id |
I15-R226-article-149 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I15-R226-article-1492022-12-30T15:58:17Z Las emisiones de gases efecto invernadero de buques: la Organización Marítima Internacional ante el cambio climático y el balance con el comercio internacional Millicay, Fernanda cambio climático transporte marítimo Organización Marítima Internacional gases efecto invernadero Aiming to contribute to the global goals on climate change, the International Maritime Organization (IMO) undertook the challenge of regulating the emission of greenhouse gases (GHG) from ships. Maritime transport contributes less than 3% to global GHG generation, but transports more than 90% of world trade. This requires adopting measures that contribute to the reduction of GHG while avoiding or limiting their negative impacts on international trade, particularly on developing countries. The IMO will need to decide how to apply the 'common but differentiated responsibilities' principle to the reduction of GHG emissions from ships, as most developing countries are importers or exporters to or from distant markets, and the measures could entail increases in freight prices. It is necessary to face the challenge with realism and solidarity, since - in the long term - it will require the development of alternative fuels and their production on a scale that meets future world demand, in the construction of new fleets, with new technology and, not less important, the development of new port infrastructure at a global level Con el fin de contribuir a los objetivos globales en materia de cambio climático, la Organización Marítima Internacional (OMI) emprendió el desafío de regular la emisión de gases efecto invernadero (GEI) de buques. El transporte marítimo contribuye menos de 3% a la generación de GEI global, pero transporta más del 90% del comercio mundial. Ello requiere adoptar medidas que contribuyan a la reducción de GEI evitando o limitando los efectos negativos de las mismas en el comercio internacional,en particular sobre los países en desarrollo. La OMI deberá decidir cómo aplicar el principio ‘responsabilidades comunes pero diferenciadas’ a la reducción de emisiones de GEI del transporte marítimo, ya que la mayoría de los países en desarrollo son importadores o exportadores desde o hacia mercados distantes, y que las medidas podrían conllevar incrementos en los precios de los fletes. Resulta menester enfrentar el desafío con realismo y solidaridad, ya que -a largo plazo- se requerirá el desarrollo de combustibles alternativos y su producción a una escala que satisfaga la futura demanda mundial, en laconstrucción de nuevas flotas, con nueva tecnología y, no menos importante, el desarrollo de nueva infraestructura portuaria a nivel global Universidad Nacional de Rosario 2022-12-30 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares application/pdf text/html https://cupea.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/149 10.35305/cc.vi136.149 CUPEA Cuadernos de Política Exterior Argentina; Núm. 136 (2022): Diciembre; 85-102 1852-7213 0326-7806 spa https://cupea.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/149/137 https://cupea.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/149/138 Derechos de autor 2022 Autor https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
institution |
Universidad Nacional de Rosario |
institution_str |
I-15 |
repository_str |
R-226 |
container_title_str |
Cuadernos de Política Exterior Argentina |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
cambio climático transporte marítimo Organización Marítima Internacional gases efecto invernadero |
spellingShingle |
cambio climático transporte marítimo Organización Marítima Internacional gases efecto invernadero Millicay, Fernanda Las emisiones de gases efecto invernadero de buques: la Organización Marítima Internacional ante el cambio climático y el balance con el comercio internacional |
topic_facet |
cambio climático transporte marítimo Organización Marítima Internacional gases efecto invernadero |
author |
Millicay, Fernanda |
author_facet |
Millicay, Fernanda |
author_sort |
Millicay, Fernanda |
title |
Las emisiones de gases efecto invernadero de buques: la Organización Marítima Internacional ante el cambio climático y el balance con el comercio internacional |
title_short |
Las emisiones de gases efecto invernadero de buques: la Organización Marítima Internacional ante el cambio climático y el balance con el comercio internacional |
title_full |
Las emisiones de gases efecto invernadero de buques: la Organización Marítima Internacional ante el cambio climático y el balance con el comercio internacional |
title_fullStr |
Las emisiones de gases efecto invernadero de buques: la Organización Marítima Internacional ante el cambio climático y el balance con el comercio internacional |
title_full_unstemmed |
Las emisiones de gases efecto invernadero de buques: la Organización Marítima Internacional ante el cambio climático y el balance con el comercio internacional |
title_sort |
las emisiones de gases efecto invernadero de buques: la organización marítima internacional ante el cambio climático y el balance con el comercio internacional |
description |
Aiming to contribute to the global goals on climate change, the International Maritime Organization (IMO) undertook the challenge of regulating the emission of greenhouse gases (GHG) from ships. Maritime transport contributes less than 3% to global GHG generation, but transports more than 90% of world trade. This requires adopting measures that contribute to the reduction of GHG while avoiding or limiting their negative impacts on international trade, particularly on developing countries. The IMO will need to decide how to apply the 'common but differentiated responsibilities' principle to the reduction of GHG emissions from ships, as most developing countries are importers or exporters to or from distant markets, and the measures could entail increases in freight prices. It is necessary to face the challenge with realism and solidarity, since - in the long term - it will require the development of alternative fuels and their production on a scale that meets future world demand, in the construction of new fleets, with new technology and, not less important, the development of new port infrastructure at a global level |
publisher |
Universidad Nacional de Rosario |
publishDate |
2022 |
url |
https://cupea.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/149 |
work_keys_str_mv |
AT millicayfernanda lasemisionesdegasesefectoinvernaderodebuqueslaorganizacionmaritimainternacionalanteelcambioclimaticoyelbalanceconelcomerciointernacional |
first_indexed |
2023-05-18T21:18:52Z |
last_indexed |
2023-05-18T21:18:52Z |
_version_ |
1766268320247447552 |