La práctica educativa del Trabajo Social en un contexto de encierro

Education, in a context of closure, prison service, takes place in the framework of a training, accompaniment and support participatory, with a sense of solidarity, considering that we develop the task in a complex scenario, where inmates receive college education within the institution. Seeking to...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Olivas Carreras, Miguel Ángel
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Ciencia Política y Relaciones Internacionales. Escuela de Trabajo Social 2021
Materias:
Acceso en línea:https://catedraparalela.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/211
Aporte de:
id I15-R222-article-211
record_format ojs
spelling I15-R222-article-2112021-06-30T19:31:04Z La práctica educativa del Trabajo Social en un contexto de encierro Olivas Carreras, Miguel Ángel Trabajo Social Práctica Educativa Contexto de Encierro Social work Educational Practice Context of closure Education, in a context of closure, prison service, takes place in the framework of a training, accompaniment and support participatory, with a sense of solidarity, considering that we develop the task in a complex scenario, where inmates receive college education within the institution. Seeking to establish a bridge that facilitates them and serve as a link with society. So strengthen your spirit, valuing his decision to study and feel that it is a step towards their freedom. Promoting a group work, which allows you to interact with each other and with us, learning our profound sense of experience in which we have the opportunity to participate, in a “teaching to teach” to “learning to learn”. Training is given from a perspective essentially Dialogic and participatory, with and from the involved inmates, evaluation is permanent from the beginning to provide of a diagnostic participatory initial, that will allow us to know the situation – level of education – collective and each subject in particular. Being the general objective, to develop a reflective and creative attitude that facilitates the resolution of problems and the transformation of reality. La enseñanza en un contexto de encierro como es el Servicio Penitenciario, se desarrolla en el marco de una capacitación, acompañamiento y asistencia técnica participativa, con un sentido solidario, considerando que desarrollamos la tarea en un escenario complejo, en el cual los internos reciben la educación universitaria dentro de la institución. Procurando establecer un puente que les facilite y sirva de nexo con la sociedad de tal manera de fortalecer su espíritu, valorar su decisión de estudiar y sentir que es un paso hacia su libertad. Promoviendo un trabajo grupal, el cual permite interactuar entre ellos y con nosotros, aprendiendo por nuestra parte el sentido profundo de la experiencia en la cual tenemos la oportunidad de participar, en un “enseñar a enseñar” para “aprender a aprender”. La capacitación se da desde una perspectiva eminentemente dialógica y participativa, con y desde los internos involucrados, la evaluación es permanente desde el inicio a fin de disponer de un diagnostico participativo inicial, que nos permita conocer la situación –nivel de instrucción– del colectivo y cada sujeto en particular. Siendo el objetivo general desarrollar una actitud reflexiva y creativa que posibilite la resolución de los problemas y la transformación de la realidad.   Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Ciencia Política y Relaciones Internacionales. Escuela de Trabajo Social 2021-06-30 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://catedraparalela.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/211 10.35305/cp.vi11.211 Cátedra Paralela; Núm. 11 (2014); 273-290 2683-9393 1669-8843 spa https://catedraparalela.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/211/173
institution Universidad Nacional de Rosario
institution_str I-15
repository_str R-222
container_title_str Cátedra Paralela
language Español
format Artículo revista
topic Trabajo Social
Práctica Educativa
Contexto de Encierro
Social work
Educational Practice
Context of closure
spellingShingle Trabajo Social
Práctica Educativa
Contexto de Encierro
Social work
Educational Practice
Context of closure
Olivas Carreras, Miguel Ángel
La práctica educativa del Trabajo Social en un contexto de encierro
topic_facet Trabajo Social
Práctica Educativa
Contexto de Encierro
Social work
Educational Practice
Context of closure
author Olivas Carreras, Miguel Ángel
author_facet Olivas Carreras, Miguel Ángel
author_sort Olivas Carreras, Miguel Ángel
title La práctica educativa del Trabajo Social en un contexto de encierro
title_short La práctica educativa del Trabajo Social en un contexto de encierro
title_full La práctica educativa del Trabajo Social en un contexto de encierro
title_fullStr La práctica educativa del Trabajo Social en un contexto de encierro
title_full_unstemmed La práctica educativa del Trabajo Social en un contexto de encierro
title_sort la práctica educativa del trabajo social en un contexto de encierro
description Education, in a context of closure, prison service, takes place in the framework of a training, accompaniment and support participatory, with a sense of solidarity, considering that we develop the task in a complex scenario, where inmates receive college education within the institution. Seeking to establish a bridge that facilitates them and serve as a link with society. So strengthen your spirit, valuing his decision to study and feel that it is a step towards their freedom. Promoting a group work, which allows you to interact with each other and with us, learning our profound sense of experience in which we have the opportunity to participate, in a “teaching to teach” to “learning to learn”. Training is given from a perspective essentially Dialogic and participatory, with and from the involved inmates, evaluation is permanent from the beginning to provide of a diagnostic participatory initial, that will allow us to know the situation – level of education – collective and each subject in particular. Being the general objective, to develop a reflective and creative attitude that facilitates the resolution of problems and the transformation of reality.
publisher Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Ciencia Política y Relaciones Internacionales. Escuela de Trabajo Social
publishDate 2021
url https://catedraparalela.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/211
work_keys_str_mv AT olivascarrerasmiguelangel lapracticaeducativadeltrabajosocialenuncontextodeencierro
first_indexed 2023-05-16T22:16:31Z
last_indexed 2023-05-16T22:16:31Z
_version_ 1766090752969932800