Violencia y conflicto en las escuelas:: delimitaciones conceptuales y causales de un campo de estudios en construcción
In this work we try to recover some of the discussions that have gone through the field of study of violence and conflict in schools, linked to causal and conceptual delimitations of this phenomenon. These precisions are necessary but not sufficient to design effective policies that intend to addres...
Guardado en:
| Autor principal: | |
|---|---|
| Formato: | Artículo revista |
| Lenguaje: | Español |
| Publicado: |
Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Ciencia Política y Relaciones Internacionales. Escuela de Trabajo Social
2021
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | https://catedraparalela.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/207 |
| Aporte de: |
| id |
I15-R222-article-207 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| spelling |
I15-R222-article-2072021-06-30T19:31:04Z Violencia y conflicto en las escuelas:: delimitaciones conceptuales y causales de un campo de estudios en construcción Alvarez, Matías Violencia Conflicto Escuela Violence Conflict School In this work we try to recover some of the discussions that have gone through the field of study of violence and conflict in schools, linked to causal and conceptual delimitations of this phenomenon. These precisions are necessary but not sufficient to design effective policies that intend to address this problem. In the first section we intend to address, according to recent research on the issue, the question of the definition of violence and conflict in schools; in the second section will develop causalities that have been attributed to this phenomenon, and in a last, seek to return the results of the research on the topic, to weight the specific relationships between various forms of violence and conflict, and possible causes. En este trabajo pretendemos recuperar algunas de las discusiones que han atravesado el campo de estudio de la violencia y la conflictividad en las escuelas, ligadas de las delimitaciones conceptuales y causales de este fenómeno. Estas precisiones son condición necesaria, aunque no suficiente, para el diseño de políticas efectivas que pretendan abordar esta problemática. En el primer apartado nos proponemos abordarla cuestión de la definición de la violencia y el conflicto en las escuelas; en un segundo apartado desarrollaremos las causalidades que han sido atribuidas al fenómeno, y en el último, buscaremos retomarlos resultados de las investigaciones sobre la temática, para ponderar las relaciones especificas entre las distintas formas de violencia y conflicto, y sus posibles causas. Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Ciencia Política y Relaciones Internacionales. Escuela de Trabajo Social 2021-06-30 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares application/pdf https://catedraparalela.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/207 10.35305/cp.vi11.207 Cátedra Paralela; Núm. 11 (2014); 196-213 2683-9393 1669-8843 spa https://catedraparalela.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/207/169 |
| institution |
Universidad Nacional de Rosario |
| institution_str |
I-15 |
| repository_str |
R-222 |
| container_title_str |
Cátedra Paralela |
| language |
Español |
| format |
Artículo revista |
| topic |
Violencia Conflicto Escuela Violence Conflict School |
| spellingShingle |
Violencia Conflicto Escuela Violence Conflict School Alvarez, Matías Violencia y conflicto en las escuelas:: delimitaciones conceptuales y causales de un campo de estudios en construcción |
| topic_facet |
Violencia Conflicto Escuela Violence Conflict School |
| author |
Alvarez, Matías |
| author_facet |
Alvarez, Matías |
| author_sort |
Alvarez, Matías |
| title |
Violencia y conflicto en las escuelas:: delimitaciones conceptuales y causales de un campo de estudios en construcción |
| title_short |
Violencia y conflicto en las escuelas:: delimitaciones conceptuales y causales de un campo de estudios en construcción |
| title_full |
Violencia y conflicto en las escuelas:: delimitaciones conceptuales y causales de un campo de estudios en construcción |
| title_fullStr |
Violencia y conflicto en las escuelas:: delimitaciones conceptuales y causales de un campo de estudios en construcción |
| title_full_unstemmed |
Violencia y conflicto en las escuelas:: delimitaciones conceptuales y causales de un campo de estudios en construcción |
| title_sort |
violencia y conflicto en las escuelas:: delimitaciones conceptuales y causales de un campo de estudios en construcción |
| description |
In this work we try to recover some of the discussions that have gone through the field of study of violence and conflict in schools, linked to causal and conceptual delimitations of this phenomenon. These precisions are necessary but not sufficient to design effective policies that intend to address this problem. In the first section we intend to address, according to recent research on the issue, the question of the definition of violence and conflict in schools; in the second section will develop causalities that have been attributed to this phenomenon, and in a last, seek to return the results of the research on the topic, to weight the specific relationships between various forms of violence and conflict, and possible causes. |
| publisher |
Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Ciencia Política y Relaciones Internacionales. Escuela de Trabajo Social |
| publishDate |
2021 |
| url |
https://catedraparalela.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/207 |
| work_keys_str_mv |
AT alvarezmatias violenciayconflictoenlasescuelasdelimitacionesconceptualesycausalesdeuncampodeestudiosenconstruccion |
| first_indexed |
2023-05-16T22:16:30Z |
| last_indexed |
2023-05-16T22:16:30Z |
| _version_ |
1766090752138412032 |