Retratos y autorretratos de Baudelaire: : un itinerario visual por sus ideas sobre arte
Here we propose go over the representations and self-representations of Charles Baudelaire that were reflected in his self-portraits and in the portraits by contemporary artists. With these images as visual anchors —imitating Baudelairian's critical method— we go through the main aesthetic idea...
Guardado en:
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Escuela de Letras
2020
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://sagarevistadeletras.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/29 |
Aporte de: |
id |
I15-R212-article-29 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I15-R212-article-292020-10-19T19:42:50Z Retratos y autorretratos de Baudelaire: : un itinerario visual por sus ideas sobre arte Tomas, Silvia I. Retrato Crítica de arte Modernidad Portrait Art criticism Modernity Here we propose go over the representations and self-representations of Charles Baudelaire that were reflected in his self-portraits and in the portraits by contemporary artists. With these images as visual anchors —imitating Baudelairian's critical method— we go through the main aesthetic ideas developed in his art criticism, from the Salon of 1845 (the first work that he published) to Le Peintre de la vie moderne. Certain topics, like tension between romanticism and realism, the modern beauty, the ability of art to capture the fugitive, as well as the praise of "mnemonic art", emerge as concepts that, at the same time that our critic defined and examined them, they take a visual form in representations that have the person of Baudelaire as motive. Proponemos un recorrido por las representaciones y autorrepre-sentaciones de Charles Baudelaire plasmadas en sus autorretratos y en los retratos de artistas contemporáneos. Con dichas imágenes como anclaje visual —imitando el método crítico baudelairiano—, recorremos las prin-cipales ideas estéticas que desarrolló en sus críticas de arte, desde el Salon de 1845 (su primera publicación editada), hasta Le Peintre de la vie moderne. Ciertos tópicos, como la tensión entre romanticismo y realismo, la belleza moderna, la capacidad del arte de captar lo fugitivo o el elogio del “arte mnemónico”, surgen como conceptos que, al mismo tiempo que nuestro crítico los definía y examinaba, tomaban forma visual en repre-sentaciones que tienen a la persona de Baudelaire como motivo. Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Escuela de Letras 2020-10-19 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://sagarevistadeletras.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/29 10.35305/sa.vi8.29 Saga. Revista de Letras; Núm. 8 (2018): Primer semestre; 267-336 2408-4409 spa https://sagarevistadeletras.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/29/27 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ |
institution |
Universidad Nacional de Rosario |
institution_str |
I-15 |
repository_str |
R-212 |
container_title_str |
Saga. Revista de Letras |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
Retrato Crítica de arte Modernidad Portrait Art criticism Modernity |
spellingShingle |
Retrato Crítica de arte Modernidad Portrait Art criticism Modernity Tomas, Silvia I. Retratos y autorretratos de Baudelaire: : un itinerario visual por sus ideas sobre arte |
topic_facet |
Retrato Crítica de arte Modernidad Portrait Art criticism Modernity |
author |
Tomas, Silvia I. |
author_facet |
Tomas, Silvia I. |
author_sort |
Tomas, Silvia I. |
title |
Retratos y autorretratos de Baudelaire: : un itinerario visual por sus ideas sobre arte |
title_short |
Retratos y autorretratos de Baudelaire: : un itinerario visual por sus ideas sobre arte |
title_full |
Retratos y autorretratos de Baudelaire: : un itinerario visual por sus ideas sobre arte |
title_fullStr |
Retratos y autorretratos de Baudelaire: : un itinerario visual por sus ideas sobre arte |
title_full_unstemmed |
Retratos y autorretratos de Baudelaire: : un itinerario visual por sus ideas sobre arte |
title_sort |
retratos y autorretratos de baudelaire: : un itinerario visual por sus ideas sobre arte |
description |
Here we propose go over the representations and self-representations of Charles Baudelaire that were reflected in his self-portraits and in the portraits by contemporary artists. With these images as visual anchors —imitating Baudelairian's critical method— we go through the main aesthetic ideas developed in his art criticism, from the Salon of 1845 (the first work that he published) to Le Peintre de la vie moderne. Certain topics, like tension between romanticism and realism, the modern beauty, the ability of art to capture the fugitive, as well as the praise of "mnemonic art", emerge as concepts that, at the same time that our critic defined and examined them, they take a visual form in representations that have the person of Baudelaire as motive. |
publisher |
Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Escuela de Letras |
publishDate |
2020 |
url |
https://sagarevistadeletras.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/29 |
work_keys_str_mv |
AT tomassilviai retratosyautorretratosdebaudelaireunitinerariovisualporsusideassobrearte |
first_indexed |
2023-05-11T18:51:30Z |
last_indexed |
2023-05-11T18:51:30Z |
_version_ |
1765624869438881792 |