El presente. Fascinación y decepción en la escritura ensayística de Baudelaire
The present work proposes a reading of Baudelaire's aesthetics from three figures that make up a fantasmatic of the writing subject: the fascination, the expectation and the disappointment before "the new". Through them, evident in the essays, the prose and poetry of Baudelaire, as we...
Guardado en:
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Escuela de Letras
2020
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://sagarevistadeletras.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/23 |
Aporte de: |
id |
I15-R212-article-23 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I15-R212-article-232020-10-19T19:42:50Z El presente. Fascinación y decepción en la escritura ensayística de Baudelaire Surghi, Carlos Fascinación Presente Escritura Ensayo Estética Fascination Present Writing Essay Aesthetics The present work proposes a reading of Baudelaire's aesthetics from three figures that make up a fantasmatic of the writing subject: the fascination, the expectation and the disappointment before "the new". Through them, evident in the essays, the prose and poetry of Baudelaire, as well as in his biographical figurations, his records of the present and his veneration of tradition, is that the images, the cult of analogy and melancholy before the distinction of that object that disappears, they allow to recognize a definition of "the modern" that is not more than the inebriation of the interpretation. In this way, the Baudelairean aesthetic could be understood as a vitality that is consumed, an affirmation that in itself carries its principle of negation, an orientation that at once fascinates and disappoints, but that inevitably leads to the silence of ruin as metaphysical figure in the present. El presente trabajo propone una lectura de la estética de Baudelaire desde tres figuras que conforman una fantasmática del sujeto de escritura: la fascinación, la expectativa y la decepción ante “lo nuevo”. Por medio de ellas, evidentes en los ensayos, la prosa y la poesía de Baudelaire, como así también en sus figuraciones biográficas, sus registros del presente y su veneración de la tradición, es que las imágenes, el culto de la analogía y la melancolía ante la distinción de aquel objeto que desaparece, permiten reconocer una definición de “lo moderno” que no es más que la embriagues de la interpretación. De este modo, la estética baudeleriana podría entenderse como una vitalidad que se consume, una afirmación que en si misma lleva su principio de negación, una orientación que a la vez fascina y decepciona, pero que inevitablemente, conduce hacia el silencio de la ruina como figura metafísica en el presente. Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Escuela de Letras 2020-10-19 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://sagarevistadeletras.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/23 10.35305/sa.vi8.23 Saga. Revista de Letras; Núm. 8 (2018): Primer semestre; 172-187 2408-4409 spa https://sagarevistadeletras.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/23/21 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ |
institution |
Universidad Nacional de Rosario |
institution_str |
I-15 |
repository_str |
R-212 |
container_title_str |
Saga. Revista de Letras |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
Fascinación Presente Escritura Ensayo Estética Fascination Present Writing Essay Aesthetics |
spellingShingle |
Fascinación Presente Escritura Ensayo Estética Fascination Present Writing Essay Aesthetics Surghi, Carlos El presente. Fascinación y decepción en la escritura ensayística de Baudelaire |
topic_facet |
Fascinación Presente Escritura Ensayo Estética Fascination Present Writing Essay Aesthetics |
author |
Surghi, Carlos |
author_facet |
Surghi, Carlos |
author_sort |
Surghi, Carlos |
title |
El presente. Fascinación y decepción en la escritura ensayística de Baudelaire |
title_short |
El presente. Fascinación y decepción en la escritura ensayística de Baudelaire |
title_full |
El presente. Fascinación y decepción en la escritura ensayística de Baudelaire |
title_fullStr |
El presente. Fascinación y decepción en la escritura ensayística de Baudelaire |
title_full_unstemmed |
El presente. Fascinación y decepción en la escritura ensayística de Baudelaire |
title_sort |
el presente. fascinación y decepción en la escritura ensayística de baudelaire |
description |
The present work proposes a reading of Baudelaire's aesthetics from three figures that make up a fantasmatic of the writing subject: the fascination, the expectation and the disappointment before "the new". Through them, evident in the essays, the prose and poetry of Baudelaire, as well as in his biographical figurations, his records of the present and his veneration of tradition, is that the images, the cult of analogy and melancholy before the distinction of that object that disappears, they allow to recognize a definition of "the modern" that is not more than the inebriation of the interpretation. In this way, the Baudelairean aesthetic could be understood as a vitality that is consumed, an affirmation that in itself carries its principle of negation, an orientation that at once fascinates and disappoints, but that inevitably leads to the silence of ruin as metaphysical figure in the present. |
publisher |
Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Escuela de Letras |
publishDate |
2020 |
url |
https://sagarevistadeletras.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/23 |
work_keys_str_mv |
AT surghicarlos elpresentefascinacionydecepcionenlaescrituraensayisticadebaudelaire |
first_indexed |
2023-05-11T18:51:29Z |
last_indexed |
2023-05-11T18:51:29Z |
_version_ |
1765624868321099776 |