El presente. Fascinación y decepción en la escritura ensayística de Baudelaire

The present work proposes a reading of Baudelaire's aesthetics from three figures that make up a fantasmatic of the writing subject: the fascination, the expectation and the disappointment before "the new". Through them, evident in the essays, the prose and poetry of Baudelaire, as we...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Surghi, Carlos
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Escuela de Letras 2020
Materias:
Acceso en línea:https://sagarevistadeletras.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/23
Aporte de:
id I15-R212-article-23
record_format ojs
spelling I15-R212-article-232020-10-19T19:42:50Z El presente. Fascinación y decepción en la escritura ensayística de Baudelaire Surghi, Carlos Fascinación Presente Escritura Ensayo Estética Fascination Present Writing Essay Aesthetics The present work proposes a reading of Baudelaire's aesthetics from three figures that make up a fantasmatic of the writing subject: the fascination, the expectation and the disappointment before "the new". Through them, evident in the essays, the prose and poetry of Baudelaire, as well as in his biographical figurations, his records of the present and his veneration of tradition, is that the images, the cult of analogy and melancholy before the distinction of that object that disappears, they allow to recognize a definition of "the modern" that is not more than the inebriation of the interpretation. In this way, the Baudelairean aesthetic could be understood as a vitality that is consumed, an affirmation that in itself carries its principle of negation, an orientation that at once fascinates and disappoints, but that inevitably leads to the silence of ruin as metaphysical figure in the present. El presente trabajo propone una lectura de la estética de Baudelaire desde tres figuras que conforman una fantasmática del sujeto de escritura: la fascinación, la expectativa y la decepción ante “lo nuevo”. Por medio de ellas, evidentes en los ensayos, la prosa y la poesía de Baudelaire, como así también en sus figuraciones biográficas, sus registros del presente y su veneración de la tradición, es que las imágenes, el culto de la analogía y la melancolía ante la distinción de aquel objeto que desaparece, permiten reconocer una definición de “lo moderno” que no es más que la embriagues de la interpretación. De este modo, la estética baudeleriana podría entenderse como una vitalidad que se consume, una afirmación que en si misma lleva su principio de negación, una orientación que a la vez fascina y decepciona, pero que inevitablemente, conduce hacia el silencio de la ruina como figura metafísica en el presente. Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Escuela de Letras 2020-10-19 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://sagarevistadeletras.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/23 10.35305/sa.vi8.23 Saga. Revista de Letras; Núm. 8 (2018): Primer semestre; 172-187 2408-4409 spa https://sagarevistadeletras.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/23/21 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
institution Universidad Nacional de Rosario
institution_str I-15
repository_str R-212
container_title_str Saga. Revista de Letras
language Español
format Artículo revista
topic Fascinación
Presente
Escritura
Ensayo
Estética
Fascination
Present
Writing
Essay
Aesthetics
spellingShingle Fascinación
Presente
Escritura
Ensayo
Estética
Fascination
Present
Writing
Essay
Aesthetics
Surghi, Carlos
El presente. Fascinación y decepción en la escritura ensayística de Baudelaire
topic_facet Fascinación
Presente
Escritura
Ensayo
Estética
Fascination
Present
Writing
Essay
Aesthetics
author Surghi, Carlos
author_facet Surghi, Carlos
author_sort Surghi, Carlos
title El presente. Fascinación y decepción en la escritura ensayística de Baudelaire
title_short El presente. Fascinación y decepción en la escritura ensayística de Baudelaire
title_full El presente. Fascinación y decepción en la escritura ensayística de Baudelaire
title_fullStr El presente. Fascinación y decepción en la escritura ensayística de Baudelaire
title_full_unstemmed El presente. Fascinación y decepción en la escritura ensayística de Baudelaire
title_sort el presente. fascinación y decepción en la escritura ensayística de baudelaire
description The present work proposes a reading of Baudelaire's aesthetics from three figures that make up a fantasmatic of the writing subject: the fascination, the expectation and the disappointment before "the new". Through them, evident in the essays, the prose and poetry of Baudelaire, as well as in his biographical figurations, his records of the present and his veneration of tradition, is that the images, the cult of analogy and melancholy before the distinction of that object that disappears, they allow to recognize a definition of "the modern" that is not more than the inebriation of the interpretation. In this way, the Baudelairean aesthetic could be understood as a vitality that is consumed, an affirmation that in itself carries its principle of negation, an orientation that at once fascinates and disappoints, but that inevitably leads to the silence of ruin as metaphysical figure in the present.
publisher Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Escuela de Letras
publishDate 2020
url https://sagarevistadeletras.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/23
work_keys_str_mv AT surghicarlos elpresentefascinacionydecepcionenlaescrituraensayisticadebaudelaire
first_indexed 2023-05-11T18:51:29Z
last_indexed 2023-05-11T18:51:29Z
_version_ 1765624868321099776