La Katábasis de José cemí en Paradiso

In this article, we argue that Paradiso (1966) by José Lezama Lima can be read from an orphic perspective. We analyse the account of experiences where the protagonist comes close to death during his childhood (chapters I, V and VI), the great speech given by his mother and a reading scene of Cemí hi...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Hernández Aparicio, Santiago
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Escuela de Letras 2020
Materias:
Acceso en línea:https://sagarevistadeletras.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/13
Aporte de:
id I15-R212-article-13
record_format ojs
spelling I15-R212-article-132020-10-20T22:22:18Z La Katábasis de José cemí en Paradiso Hernández Aparicio, Santiago Paradiso Katábasis Intertextualidad Orfismo Épica Paradiso Katábasis Intertextuality Orphism Epic In this article, we argue that Paradiso (1966) by José Lezama Lima can be read from an orphic perspective. We analyse the account of experiences where the protagonist comes close to death during his childhood (chapters I, V and VI), the great speech given by his mother and a reading scene of Cemí himself (Chapter IX) in order to explain how Lezama reconfigures the ancient tale of heroic descent, which, we believe, the author carries out through a complex intertextuality display that refers back to the Orphics, Virgil, Lucretius and Suetonius. We support a critical approach that claims that there was a rather direct reading of ancient epic (and other genres) by latinoamerican novelists from the 1960s and 1970s (Florio, 1997). En el presente trabajo, sostendremos que Paradiso (1966) de José Lezama Lima puede ser leída desde una matriz órfica. A través del análisis de los relatos de experiencias cercanas a la muerte del protagonista durante la niñez (capítulos I, V y VI), del gran discurso emitido por su madre y de una escena de lectura del propio Cemí (capítulo IX), nos interesa exponer algunas características de la reconfiguración lezamiana del antiguo relato de descenso heroico que, creemos, el autor realiza mediante un complejo juego intertextual donde resaltan los órficos, Virgilio, Lucrecio y Suetonio. Nos situamos, así, en una perspectiva que lee un trabajo directo con la épica (y otros textos) en la forma de la narrativa latinoamericana de los 60 y 70 (Florio, 1997). Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Escuela de Letras 2020-10-17 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares application/pdf https://sagarevistadeletras.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/13 10.35305/sa.vi9.13 Saga. Revista de Letras; Núm. 9 (2018): Segundo semestre; 194-233 2408-4409 spa https://sagarevistadeletras.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/13/12 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
institution Universidad Nacional de Rosario
institution_str I-15
repository_str R-212
container_title_str Saga. Revista de Letras
language Español
format Artículo revista
topic Paradiso
Katábasis
Intertextualidad
Orfismo
Épica
Paradiso
Katábasis
Intertextuality
Orphism
Epic
spellingShingle Paradiso
Katábasis
Intertextualidad
Orfismo
Épica
Paradiso
Katábasis
Intertextuality
Orphism
Epic
Hernández Aparicio, Santiago
La Katábasis de José cemí en Paradiso
topic_facet Paradiso
Katábasis
Intertextualidad
Orfismo
Épica
Paradiso
Katábasis
Intertextuality
Orphism
Epic
author Hernández Aparicio, Santiago
author_facet Hernández Aparicio, Santiago
author_sort Hernández Aparicio, Santiago
title La Katábasis de José cemí en Paradiso
title_short La Katábasis de José cemí en Paradiso
title_full La Katábasis de José cemí en Paradiso
title_fullStr La Katábasis de José cemí en Paradiso
title_full_unstemmed La Katábasis de José cemí en Paradiso
title_sort la katábasis de josé cemí en paradiso
description In this article, we argue that Paradiso (1966) by José Lezama Lima can be read from an orphic perspective. We analyse the account of experiences where the protagonist comes close to death during his childhood (chapters I, V and VI), the great speech given by his mother and a reading scene of Cemí himself (Chapter IX) in order to explain how Lezama reconfigures the ancient tale of heroic descent, which, we believe, the author carries out through a complex intertextuality display that refers back to the Orphics, Virgil, Lucretius and Suetonius. We support a critical approach that claims that there was a rather direct reading of ancient epic (and other genres) by latinoamerican novelists from the 1960s and 1970s (Florio, 1997).
publisher Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Escuela de Letras
publishDate 2020
url https://sagarevistadeletras.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/13
work_keys_str_mv AT hernandezapariciosantiago lakatabasisdejosecemienparadiso
first_indexed 2023-05-11T18:51:27Z
last_indexed 2023-05-11T18:51:27Z
_version_ 1765624866214510592