EL PUZLE COMO TÉCNICA DE APRENDIZAJE COOPERATIVO PARA LA ENSEÑANZA DE LA HISTORIA Y EL DESARROLLO DE HABILIDADES BLANDAS
Within the university teaching of history, cooperative learning is presented as a methodology in which students can develop their historical thinking and enhance their soft skills. The puzzle created by Elliot Aronson in 1971 stands out among the most suitable techniques to achieve these ends. The o...
Guardado en:
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Facultad de Humanidades y Artes de la Universidad Nacional de Rosario
2020
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://revistacseducacion.unr.edu.ar/index.php/educacion/article/view/545 |
Aporte de: |
id |
I15-R208-article-545 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I15-R208-article-5452021-03-31T11:54:05Z EL PUZLE COMO TÉCNICA DE APRENDIZAJE COOPERATIVO PARA LA ENSEÑANZA DE LA HISTORIA Y EL DESARROLLO DE HABILIDADES BLANDAS Álvarez Sepúlveda, Humberto Andrés Enseñanza universitaria Historia Aprendizaje cooperativo Puzle Pensamiento histórico. University teaching History Cooperative learning Puzzle Historical thinking Within the university teaching of history, cooperative learning is presented as a methodology in which students can develop their historical thinking and enhance their soft skills. The puzzle created by Elliot Aronson in 1971 stands out among the most suitable techniques to achieve these ends. The objective of this article is to describe the implementation of this technique in a group of students of Pedagogy at the Catholic University of the Most Holy Conception (Chile). The methodology used is qualitative and is based on a descriptive case study. The results obtained from the experience show that the puzzle is highly effective in generating significant learning in the students, since, according to the teaching perspective and that of the students themselves, they were able to perfect their soft skills (collaborative work, oral communication, companionship, individual and group responsibility, among others) and improve their understanding of History and its didactics Dentro de la enseñanza universitaria de la Historia, el aprendizaje cooperativo se presenta como una metodología en la que el alumnado puede desarrollar su pensamiento histórico y potenciar sus habilidades blandas. Entre las técnicas más idóneas para lograr dichos fines, destaca el puzle creado por Elliot Aronson en 1971. El presente artículo tiene por objetivo describir la implementación de esta técnica en un grupo de estudiantes de Pedagogía de la Universidad Católica de la Santísima Concepción (Chile). La metodología usada es cualitativa y se basa en un estudio descriptivo de caso. Los resultados obtenidos de la experiencia demuestran que el puzle es altamente efectivo para generar un aprendizaje significativo en los estudiantes, pues, según la perspectiva docente y la de ellos mismos, lograron perfeccionar sus habilidades blandas (trabajo colaborativo, comunicación oral, compañerismo, responsabilidad individual y grupal, entre otras) y mejorar su comprensión sobre la Historia y su didáctica. Facultad de Humanidades y Artes de la Universidad Nacional de Rosario 2020-12-27 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html https://revistacseducacion.unr.edu.ar/index.php/educacion/article/view/545 10.35305/rece.v2i15.545 Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación; Vol. 2 Núm. 15 (2020); 45-57 2362-3349 spa https://revistacseducacion.unr.edu.ar/index.php/educacion/article/view/545/355 https://revistacseducacion.unr.edu.ar/index.php/educacion/article/view/545/542 Derechos de autor 2020 Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ |
institution |
Universidad Nacional de Rosario |
institution_str |
I-15 |
repository_str |
R-208 |
container_title_str |
Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
Enseñanza universitaria Historia Aprendizaje cooperativo Puzle Pensamiento histórico. University teaching History Cooperative learning Puzzle Historical thinking |
spellingShingle |
Enseñanza universitaria Historia Aprendizaje cooperativo Puzle Pensamiento histórico. University teaching History Cooperative learning Puzzle Historical thinking Álvarez Sepúlveda, Humberto Andrés EL PUZLE COMO TÉCNICA DE APRENDIZAJE COOPERATIVO PARA LA ENSEÑANZA DE LA HISTORIA Y EL DESARROLLO DE HABILIDADES BLANDAS |
topic_facet |
Enseñanza universitaria Historia Aprendizaje cooperativo Puzle Pensamiento histórico. University teaching History Cooperative learning Puzzle Historical thinking |
author |
Álvarez Sepúlveda, Humberto Andrés |
author_facet |
Álvarez Sepúlveda, Humberto Andrés |
author_sort |
Álvarez Sepúlveda, Humberto Andrés |
title |
EL PUZLE COMO TÉCNICA DE APRENDIZAJE COOPERATIVO PARA LA ENSEÑANZA DE LA HISTORIA Y EL DESARROLLO DE HABILIDADES BLANDAS |
title_short |
EL PUZLE COMO TÉCNICA DE APRENDIZAJE COOPERATIVO PARA LA ENSEÑANZA DE LA HISTORIA Y EL DESARROLLO DE HABILIDADES BLANDAS |
title_full |
EL PUZLE COMO TÉCNICA DE APRENDIZAJE COOPERATIVO PARA LA ENSEÑANZA DE LA HISTORIA Y EL DESARROLLO DE HABILIDADES BLANDAS |
title_fullStr |
EL PUZLE COMO TÉCNICA DE APRENDIZAJE COOPERATIVO PARA LA ENSEÑANZA DE LA HISTORIA Y EL DESARROLLO DE HABILIDADES BLANDAS |
title_full_unstemmed |
EL PUZLE COMO TÉCNICA DE APRENDIZAJE COOPERATIVO PARA LA ENSEÑANZA DE LA HISTORIA Y EL DESARROLLO DE HABILIDADES BLANDAS |
title_sort |
el puzle como técnica de aprendizaje cooperativo para la enseñanza de la historia y el desarrollo de habilidades blandas |
description |
Within the university teaching of history, cooperative learning is presented as a methodology in which students can develop their historical thinking and enhance their soft skills. The puzzle created by Elliot Aronson in 1971 stands out among the most suitable techniques to achieve these ends. The objective of this article is to describe the implementation of this technique in a group of students of Pedagogy at the Catholic University of the Most Holy Conception (Chile). The methodology used is qualitative and is based on a descriptive case study. The results obtained from the experience show that the puzzle is highly effective in generating significant learning in the students, since, according to the teaching perspective and that of the students themselves, they were able to perfect their soft skills (collaborative work, oral communication, companionship, individual and group responsibility, among others) and improve their understanding of History and its didactics |
publisher |
Facultad de Humanidades y Artes de la Universidad Nacional de Rosario |
publishDate |
2020 |
url |
https://revistacseducacion.unr.edu.ar/index.php/educacion/article/view/545 |
work_keys_str_mv |
AT alvarezsepulvedahumbertoandres elpuzlecomotecnicadeaprendizajecooperativoparalaensenanzadelahistoriayeldesarrollodehabilidadesblandas |
first_indexed |
2023-05-11T18:48:15Z |
last_indexed |
2023-05-11T18:48:15Z |
_version_ |
1765624664632066048 |