Dispositivo de lectura en La villa de César Aira y Los fantasmas del masajista de Mario Bellatin: cuerpos, escritura y performance
In this paper I will address La villa by César Aira and Los fantasmas del masajista by Mario Bellatin focusing on the relationship between literature and art, more precisely, between literature and performance, the latter understood as the practice that places bodies in front of an audience. I will...
Guardado en:
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
CETYCLI
2014
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/91 |
Aporte de: |
id |
I15-R206-article-91 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I15-R206-article-912018-02-15T17:18:20Z Dispositivo de lectura en La villa de César Aira y Los fantasmas del masajista de Mario Bellatin: cuerpos, escritura y performance Rios, Marina Cecilia Literatura performance restauración de la conducta César Aira Mario Bellatin Mario Bellatin César Aira restoration of behavior performance Literature In this paper I will address La villa by César Aira and Los fantasmas del masajista by Mario Bellatin focusing on the relationship between literature and art, more precisely, between literature and performance, the latter understood as the practice that places bodies in front of an audience. I will take into account the way in which the characters - through certain procedures - develop social and artistic practices, ritualization that lead to what Schechner calls “restoration of behavior”, a key concept in order to consider these scenes as performance. When focusing on this, we can observe a specific interrelationship between bodies, writing and art in connection with the performance as reading device. En este artículo abordaré La Villa de César Aira y Los fantasmas del masajista de Mario Bellatin a partir de la relación entre literatura y arte, más precisamente, entre literatura y performance entendida como práctica que ubica cuerpos ante un público. Tendré en cuenta cómo los personajes (a través de ciertos procedimientos) realizan prácticas sociales, artísticas, ritualizaciones, que permiten pensar en lo que Schechner denomina “restauración de una conducta”, concepto clave para pensar estas escenas como performances. Indagar sobre esto pone de relieve una relación específica de los cuerpos, la escritura y el arte en torno a la performance como dispositivo de lectura. CETYCLI 2014-09-21 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares application/pdf https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/91 10.35305/b.v4i07.91 Badebec; Vol. 4 Núm. 07 (2014): Septiembre 2014 1853-9580 spa https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/91/81 |
institution |
Universidad Nacional de Rosario |
institution_str |
I-15 |
repository_str |
R-206 |
container_title_str |
Badebec |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
Literatura performance restauración de la conducta César Aira Mario Bellatin Mario Bellatin César Aira restoration of behavior performance Literature |
spellingShingle |
Literatura performance restauración de la conducta César Aira Mario Bellatin Mario Bellatin César Aira restoration of behavior performance Literature Rios, Marina Cecilia Dispositivo de lectura en La villa de César Aira y Los fantasmas del masajista de Mario Bellatin: cuerpos, escritura y performance |
topic_facet |
Literatura performance restauración de la conducta César Aira Mario Bellatin Mario Bellatin César Aira restoration of behavior performance Literature |
author |
Rios, Marina Cecilia |
author_facet |
Rios, Marina Cecilia |
author_sort |
Rios, Marina Cecilia |
title |
Dispositivo de lectura en La villa de César Aira y Los fantasmas del masajista de Mario Bellatin: cuerpos, escritura y performance |
title_short |
Dispositivo de lectura en La villa de César Aira y Los fantasmas del masajista de Mario Bellatin: cuerpos, escritura y performance |
title_full |
Dispositivo de lectura en La villa de César Aira y Los fantasmas del masajista de Mario Bellatin: cuerpos, escritura y performance |
title_fullStr |
Dispositivo de lectura en La villa de César Aira y Los fantasmas del masajista de Mario Bellatin: cuerpos, escritura y performance |
title_full_unstemmed |
Dispositivo de lectura en La villa de César Aira y Los fantasmas del masajista de Mario Bellatin: cuerpos, escritura y performance |
title_sort |
dispositivo de lectura en la villa de césar aira y los fantasmas del masajista de mario bellatin: cuerpos, escritura y performance |
description |
In this paper I will address La villa by César Aira and Los fantasmas del masajista by Mario Bellatin focusing on the relationship between literature and art, more precisely, between literature and performance, the latter understood as the practice that places bodies in front of an audience. I will take into account the way in which the characters - through certain procedures - develop social and artistic practices, ritualization that lead to what Schechner calls “restoration of behavior”, a key concept in order to consider these scenes as performance. When focusing on this, we can observe a specific interrelationship between bodies, writing and art in connection with the performance as reading device. |
publisher |
CETYCLI |
publishDate |
2014 |
url |
https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/91 |
work_keys_str_mv |
AT riosmarinacecilia dispositivodelecturaenlavilladecesarairaylosfantasmasdelmasajistademariobellatincuerposescriturayperformance |
first_indexed |
2023-05-11T18:50:03Z |
last_indexed |
2023-05-11T18:50:03Z |
_version_ |
1765624778661560320 |