Los fantasmas de la casa: Reflexiones sobre el gótico en la obra de Carlos Fuentes

In this study I explore the works of Carlos Fuentes "La gata de mi madre", "La buena compañía" and "Calixta Brand." I will discuss the use of Gothic imagery as a space for reflection on Latin American postcolonial reality, the preservation and suppression of memory and...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Gordillo, Adriana
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: CETYCLI 2014
Materias:
Acceso en línea:https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/77
Aporte de:
id I15-R206-article-77
record_format ojs
spelling I15-R206-article-772018-02-14T17:31:56Z Los fantasmas de la casa: Reflexiones sobre el gótico en la obra de Carlos Fuentes Gordillo, Adriana Gótico Casa Fantasmas Identidad Memoria Gothic House Ghosts Identity Memory Mirrors In this study I explore the works of Carlos Fuentes "La gata de mi madre", "La buena compañía" and "Calixta Brand." I will discuss the use of Gothic imagery as a space for reflection on Latin American postcolonial reality, the preservation and suppression of memory and how this relationship is articulated through images such as houses, language, mirrors, ghosts and angels, symbols that become metaphors of the cultural space of the continent, its identity struggles, and abuses of power. The thread that ties this essay is the symbolic place of the house, based on Bachelard’s and Freud’s ideas, in order to explore the meaning and metaphors of the ghosts that haunt these stories and the relationship that develops between these metaphors, the use of Gothic elements and the social role of literature. En este ensayo se exploran las obras de Carlos Fuentes “La gata de mi madre”, “La buena compañía” y “Calixta Brand” a partir de las cuales se discute el uso de la imaginería gótica como espacio de reflexión sobre la realidad latinoamericana postcolonial, la preservación y supresión de la memoria y cómo esta relación se articula a través de las casas, el lenguaje, los espejos, los fantasmas y los ángeles, símbolos que se convierten en metáforas del espacio cultural del continente, la identidad y los abusos de poder. El eje conductor del ensayo será el lugar simbólico de la casa a partir de las idea de Bachelard y Freud para explorar el significado y las metáforas de los fantasmas que pueblan los cuentos de Fuentes y la relación que se genera entre dichas metáforas, el uso del gótico y el rol social de la literatura. CETYCLI 2014-03-04 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/77 10.35305/b.v3i06.77 Badebec; Vol. 3 Núm. 06 (2014): Marzo 2014 1853-9580 spa https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/77/72
institution Universidad Nacional de Rosario
institution_str I-15
repository_str R-206
container_title_str Badebec
language Español
format Artículo revista
topic Gótico
Casa
Fantasmas
Identidad
Memoria
Gothic
House
Ghosts
Identity
Memory
Mirrors
spellingShingle Gótico
Casa
Fantasmas
Identidad
Memoria
Gothic
House
Ghosts
Identity
Memory
Mirrors
Gordillo, Adriana
Los fantasmas de la casa: Reflexiones sobre el gótico en la obra de Carlos Fuentes
topic_facet Gótico
Casa
Fantasmas
Identidad
Memoria
Gothic
House
Ghosts
Identity
Memory
Mirrors
author Gordillo, Adriana
author_facet Gordillo, Adriana
author_sort Gordillo, Adriana
title Los fantasmas de la casa: Reflexiones sobre el gótico en la obra de Carlos Fuentes
title_short Los fantasmas de la casa: Reflexiones sobre el gótico en la obra de Carlos Fuentes
title_full Los fantasmas de la casa: Reflexiones sobre el gótico en la obra de Carlos Fuentes
title_fullStr Los fantasmas de la casa: Reflexiones sobre el gótico en la obra de Carlos Fuentes
title_full_unstemmed Los fantasmas de la casa: Reflexiones sobre el gótico en la obra de Carlos Fuentes
title_sort los fantasmas de la casa: reflexiones sobre el gótico en la obra de carlos fuentes
description In this study I explore the works of Carlos Fuentes "La gata de mi madre", "La buena compañía" and "Calixta Brand." I will discuss the use of Gothic imagery as a space for reflection on Latin American postcolonial reality, the preservation and suppression of memory and how this relationship is articulated through images such as houses, language, mirrors, ghosts and angels, symbols that become metaphors of the cultural space of the continent, its identity struggles, and abuses of power. The thread that ties this essay is the symbolic place of the house, based on Bachelard’s and Freud’s ideas, in order to explore the meaning and metaphors of the ghosts that haunt these stories and the relationship that develops between these metaphors, the use of Gothic elements and the social role of literature.
publisher CETYCLI
publishDate 2014
url https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/77
work_keys_str_mv AT gordilloadriana losfantasmasdelacasareflexionessobreelgoticoenlaobradecarlosfuentes
first_indexed 2023-05-11T18:50:01Z
last_indexed 2023-05-11T18:50:01Z
_version_ 1765624776327430144