Cuanto más extenso más miniatura. Notar para perder

This paper aims to comment on the essay En la Habana from César Aira (2016) in relation to the idea of notation by Barthes. In this short text, Aira narrates a walk in the Cuban city, starting at the house of Lezama Lima and continuing through other places — especially museums— where he finds certai...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Regis, Juliana
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: CETYCLI 2019
Materias:
Acceso en línea:https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/420
Aporte de:
id I15-R206-article-420
record_format ojs
spelling I15-R206-article-4202019-09-29T14:10:56Z Cuanto más extenso más miniatura. Notar para perder Regis, Juliana Aira Barthes Notación Objetos Real This paper aims to comment on the essay En la Habana from César Aira (2016) in relation to the idea of notation by Barthes. In this short text, Aira narrates a walk in the Cuban city, starting at the house of Lezama Lima and continuing through other places — especially museums— where he finds certain objects that draw his attention and lead him to take extensive notes about them. The essay turns out to be some sort of travel journal, where Aira’s thoughts on the writing of what is seen and its later use in literary creation come across. In this regard, the essay could relate to the practice of notation described by Barthes in The preparation of the novel (1978-1980), an idea that had already been explored in some of the most classic essays of the critic, particularly in “Introduction to the structural analysis of narratives” (1966) and “The reality effect” (1968). Between the taking of notes of Aira and the Barthesian practice of notation, we can observe an old but insistent problem of literature: the writing of the “Real”. El presente trabajo tiene por objetivo el comentario al ensayo En la Habana de César Aira (2016) en relación con la noción barthesiana de notación. En ese texto breve Aira narra un paseo a pie por la ciudad cubana, desde la casa de Lezama Lima, pasando por otros lugares —especialmente museos— en donde encuentra determinados objetos que le llaman la atención y a partir de los cuales toma extensas notas. El resultado es una suerte de diario de un recorrido en el que se despliegan, además de las minuciosas descripciones de esos objetos, los pensamientos de Aira en torno la escritura de lo visto y la posterior utilización de esas notas para la creación literaria. En ese sentido, el ensayo podría vincularse con la práctica de notación que describe Barthes en La preparación de la novela (1978-1980), idea que venía siendo prefigurada en los textos más clásicos del crítico, particularmente “Introducción al análisis estructural de los relatos” (1966) y “El efecto de realidad” (1968). Entre la toma de notas de Aira y la práctica de notación barthesiana podemos advertir un viejo pero insistente problema de la literatura: la escritura de lo real. CETYCLI 2019-09-24 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/420 10.35305/b.v9i17.420 Badebec; Vol. 9 Núm. 17 (2019): Septiembre 2019; 226-241 1853-9580 spa https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/420/382
institution Universidad Nacional de Rosario
institution_str I-15
repository_str R-206
container_title_str Badebec
language Español
format Artículo revista
topic Aira
Barthes
Notación
Objetos
Real
spellingShingle Aira
Barthes
Notación
Objetos
Real
Regis, Juliana
Cuanto más extenso más miniatura. Notar para perder
topic_facet Aira
Barthes
Notación
Objetos
Real
author Regis, Juliana
author_facet Regis, Juliana
author_sort Regis, Juliana
title Cuanto más extenso más miniatura. Notar para perder
title_short Cuanto más extenso más miniatura. Notar para perder
title_full Cuanto más extenso más miniatura. Notar para perder
title_fullStr Cuanto más extenso más miniatura. Notar para perder
title_full_unstemmed Cuanto más extenso más miniatura. Notar para perder
title_sort cuanto más extenso más miniatura. notar para perder
description This paper aims to comment on the essay En la Habana from César Aira (2016) in relation to the idea of notation by Barthes. In this short text, Aira narrates a walk in the Cuban city, starting at the house of Lezama Lima and continuing through other places — especially museums— where he finds certain objects that draw his attention and lead him to take extensive notes about them. The essay turns out to be some sort of travel journal, where Aira’s thoughts on the writing of what is seen and its later use in literary creation come across. In this regard, the essay could relate to the practice of notation described by Barthes in The preparation of the novel (1978-1980), an idea that had already been explored in some of the most classic essays of the critic, particularly in “Introduction to the structural analysis of narratives” (1966) and “The reality effect” (1968). Between the taking of notes of Aira and the Barthesian practice of notation, we can observe an old but insistent problem of literature: the writing of the “Real”.
publisher CETYCLI
publishDate 2019
url https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/420
work_keys_str_mv AT regisjuliana cuantomasextensomasminiaturanotarparaperder
first_indexed 2023-05-11T18:50:47Z
last_indexed 2023-05-11T18:50:47Z
_version_ 1765624824274616320