El anarquista de salón. Una lectura sobre la política de Roland Barthes

In each Roland Barthes’ essay we found the confluence of two movements: on the one hand, the affirmation of the critical potential of the Text, Writing and Literature; and on the other hand, a certain retraction, distrust or limit to think politics. Unlike other Tel Quel theoreticians, such as Krist...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Grossi, Bruno
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: CETYCLI 2019
Materias:
Acceso en línea:https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/413
Aporte de:
id I15-R206-article-413
record_format ojs
spelling I15-R206-article-4132019-09-30T19:20:20Z El anarquista de salón. Una lectura sobre la política de Roland Barthes Grossi, Bruno Barthes Política Ideología Tel Quel Anarquismo In each Roland Barthes’ essay we found the confluence of two movements: on the one hand, the affirmation of the critical potential of the Text, Writing and Literature; and on the other hand, a certain retraction, distrust or limit to think politics. Unlike other Tel Quel theoreticians, such as Kristeva, Ricardou or Sollers, in which the revolt, the utopia and the revolution topics appears with emphatic insistence, in Barthes these are denied or relegated from the critical discourse. We are therefore interested in tracing the nuances of the barthesian position, interrogating his particular "anarchism" (as he defines himself in The Inaugural Lesson), in deepening the way in which aesthetics and politics are linked in his theory, and analyzing an ethos in which Proust and Brecht seem to coexist in the always ambiguous and indeterminate space of the text. En cada ensayo de Roland Barthes puede encontrarse la confluencia de dos movimientos: por un lado, la afirmación del potencial crítico del Texto, la Escritura y la Literatura; y por otro, una cierta retracción, una desconfianza, un límite para pensar la política. A diferencia de otros teóricos de Tel Quel, como Kristeva, Ricardou o Sollers, en los que la revuelta, la utopía y la revolución aparecen con una insistencia casi enfática, en Barthes dichos tópicos aparecen denegados o relegados del discurso crítico. Interesa por lo tanto rastrear los matices de la posición barthesiana, interrogar su particular “anarquismo” (tal como él se define en La lección inaugural), profundizar el modo en el que estética y política se enlazan en su teoría, y analizar un ethos en el que tanto Proust como Brecht parecen convivir en el espacio siempre ambiguo e indeterminado del texto. CETYCLI 2019-09-24 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/413 10.35305/b.v9i17.413 Badebec; Vol. 9 Núm. 17 (2019): Septiembre 2019; 197-204 1853-9580 spa https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/413/379
institution Universidad Nacional de Rosario
institution_str I-15
repository_str R-206
container_title_str Badebec
language Español
format Artículo revista
topic Barthes
Política
Ideología
Tel Quel
Anarquismo
spellingShingle Barthes
Política
Ideología
Tel Quel
Anarquismo
Grossi, Bruno
El anarquista de salón. Una lectura sobre la política de Roland Barthes
topic_facet Barthes
Política
Ideología
Tel Quel
Anarquismo
author Grossi, Bruno
author_facet Grossi, Bruno
author_sort Grossi, Bruno
title El anarquista de salón. Una lectura sobre la política de Roland Barthes
title_short El anarquista de salón. Una lectura sobre la política de Roland Barthes
title_full El anarquista de salón. Una lectura sobre la política de Roland Barthes
title_fullStr El anarquista de salón. Una lectura sobre la política de Roland Barthes
title_full_unstemmed El anarquista de salón. Una lectura sobre la política de Roland Barthes
title_sort el anarquista de salón. una lectura sobre la política de roland barthes
description In each Roland Barthes’ essay we found the confluence of two movements: on the one hand, the affirmation of the critical potential of the Text, Writing and Literature; and on the other hand, a certain retraction, distrust or limit to think politics. Unlike other Tel Quel theoreticians, such as Kristeva, Ricardou or Sollers, in which the revolt, the utopia and the revolution topics appears with emphatic insistence, in Barthes these are denied or relegated from the critical discourse. We are therefore interested in tracing the nuances of the barthesian position, interrogating his particular "anarchism" (as he defines himself in The Inaugural Lesson), in deepening the way in which aesthetics and politics are linked in his theory, and analyzing an ethos in which Proust and Brecht seem to coexist in the always ambiguous and indeterminate space of the text.
publisher CETYCLI
publishDate 2019
url https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/413
work_keys_str_mv AT grossibruno elanarquistadesalonunalecturasobrelapoliticaderolandbarthes
first_indexed 2023-05-11T18:50:46Z
last_indexed 2023-05-11T18:50:46Z
_version_ 1765624823134814208