Cinéfilos y cineastas: de Cahiers du cinéma a la Nouvelle vague

In the 50s, the journal Cahiers du cinéma was a school for the young cinephiles that would later become the filmmakers of the Nouvelle vague: Truffaut, Godard, Rivette, Rohmer, Chabrol. Faithful to Giraudoux’s statement, “there are no works, there are only authors”, their critical perspective came t...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Oubiña, David
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: CETYCLI 2019
Materias:
Acceso en línea:https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/410
Aporte de:
id I15-R206-article-410
record_format ojs
spelling I15-R206-article-4102019-09-29T14:10:56Z Cinéfilos y cineastas: de Cahiers du cinéma a la Nouvelle vague Oubiña, David Política de los autores Cahiers du cinéma François Truffaut Nouvelle vague In the 50s, the journal Cahiers du cinéma was a school for the young cinephiles that would later become the filmmakers of the Nouvelle vague: Truffaut, Godard, Rivette, Rohmer, Chabrol. Faithful to Giraudoux’s statement, “there are no works, there are only authors”, their critical perspective came to be known as the politique des auteurs: a controversial framework to justify the defense of some selected directors. This article studies the efects of the politique des auteurs in two directions: facing backwards, because it acknowledges the creative quality in some unpredicted filmmakers and, facing forward, because it prepares the platform to launch the movies that these young cinephiles will make shortly afterwards. En los años cincuenta, la revista Cahiers du cinéma fue la escuela donde se formaron los jóvenes críticos que luego se convertirían en los cineastas de la Nouvelle vague: Truffaut, Godard, Rivette, Rohmer, Chabrol. Fieles a la fórmula de Giraudoux, “no hay obras, sólo hay autores”, su perspectiva crítica se consolidó como la politique des auteurs: un marco polémico para justificar el gusto y la defensa de algunos directores. Este artículo estudia los efectos de la política de los autores en dos direcciones: hacia atrás, porque reconoce el estatuto de creador en directores hasta entonces impensados y, hacia delante, porque prepara el terreno para las películas que los jóvenes cinéfilos se aprestan a filmar. CETYCLI 2019-09-24 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/410 10.35305/b.v9i17.410 Badebec; Vol. 9 Núm. 17 (2019): Septiembre 2019; 274-292 1853-9580 spa https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/410/360
institution Universidad Nacional de Rosario
institution_str I-15
repository_str R-206
container_title_str Badebec
language Español
format Artículo revista
topic Política de los autores
Cahiers du cinéma
François Truffaut
Nouvelle vague
spellingShingle Política de los autores
Cahiers du cinéma
François Truffaut
Nouvelle vague
Oubiña, David
Cinéfilos y cineastas: de Cahiers du cinéma a la Nouvelle vague
topic_facet Política de los autores
Cahiers du cinéma
François Truffaut
Nouvelle vague
author Oubiña, David
author_facet Oubiña, David
author_sort Oubiña, David
title Cinéfilos y cineastas: de Cahiers du cinéma a la Nouvelle vague
title_short Cinéfilos y cineastas: de Cahiers du cinéma a la Nouvelle vague
title_full Cinéfilos y cineastas: de Cahiers du cinéma a la Nouvelle vague
title_fullStr Cinéfilos y cineastas: de Cahiers du cinéma a la Nouvelle vague
title_full_unstemmed Cinéfilos y cineastas: de Cahiers du cinéma a la Nouvelle vague
title_sort cinéfilos y cineastas: de cahiers du cinéma a la nouvelle vague
description In the 50s, the journal Cahiers du cinéma was a school for the young cinephiles that would later become the filmmakers of the Nouvelle vague: Truffaut, Godard, Rivette, Rohmer, Chabrol. Faithful to Giraudoux’s statement, “there are no works, there are only authors”, their critical perspective came to be known as the politique des auteurs: a controversial framework to justify the defense of some selected directors. This article studies the efects of the politique des auteurs in two directions: facing backwards, because it acknowledges the creative quality in some unpredicted filmmakers and, facing forward, because it prepares the platform to launch the movies that these young cinephiles will make shortly afterwards.
publisher CETYCLI
publishDate 2019
url https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/410
work_keys_str_mv AT oubinadavid cinefilosycineastasdecahiersducinemaalanouvellevague
first_indexed 2023-05-11T18:50:45Z
last_indexed 2023-05-11T18:50:45Z
_version_ 1765624822554951680