Cinéfilos y cineastas: de Cahiers du cinéma a la Nouvelle vague
In the 50s, the journal Cahiers du cinéma was a school for the young cinephiles that would later become the filmmakers of the Nouvelle vague: Truffaut, Godard, Rivette, Rohmer, Chabrol. Faithful to Giraudoux’s statement, “there are no works, there are only authors”, their critical perspective came t...
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
CETYCLI
2019
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/410 |
Aporte de: |
id |
I15-R206-article-410 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I15-R206-article-4102019-09-29T14:10:56Z Cinéfilos y cineastas: de Cahiers du cinéma a la Nouvelle vague Oubiña, David Política de los autores Cahiers du cinéma François Truffaut Nouvelle vague In the 50s, the journal Cahiers du cinéma was a school for the young cinephiles that would later become the filmmakers of the Nouvelle vague: Truffaut, Godard, Rivette, Rohmer, Chabrol. Faithful to Giraudoux’s statement, “there are no works, there are only authors”, their critical perspective came to be known as the politique des auteurs: a controversial framework to justify the defense of some selected directors. This article studies the efects of the politique des auteurs in two directions: facing backwards, because it acknowledges the creative quality in some unpredicted filmmakers and, facing forward, because it prepares the platform to launch the movies that these young cinephiles will make shortly afterwards. En los años cincuenta, la revista Cahiers du cinéma fue la escuela donde se formaron los jóvenes críticos que luego se convertirían en los cineastas de la Nouvelle vague: Truffaut, Godard, Rivette, Rohmer, Chabrol. Fieles a la fórmula de Giraudoux, “no hay obras, sólo hay autores”, su perspectiva crítica se consolidó como la politique des auteurs: un marco polémico para justificar el gusto y la defensa de algunos directores. Este artículo estudia los efectos de la política de los autores en dos direcciones: hacia atrás, porque reconoce el estatuto de creador en directores hasta entonces impensados y, hacia delante, porque prepara el terreno para las películas que los jóvenes cinéfilos se aprestan a filmar. CETYCLI 2019-09-24 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/410 10.35305/b.v9i17.410 Badebec; Vol. 9 Núm. 17 (2019): Septiembre 2019; 274-292 1853-9580 spa https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/410/360 |
institution |
Universidad Nacional de Rosario |
institution_str |
I-15 |
repository_str |
R-206 |
container_title_str |
Badebec |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
Política de los autores Cahiers du cinéma François Truffaut Nouvelle vague |
spellingShingle |
Política de los autores Cahiers du cinéma François Truffaut Nouvelle vague Oubiña, David Cinéfilos y cineastas: de Cahiers du cinéma a la Nouvelle vague |
topic_facet |
Política de los autores Cahiers du cinéma François Truffaut Nouvelle vague |
author |
Oubiña, David |
author_facet |
Oubiña, David |
author_sort |
Oubiña, David |
title |
Cinéfilos y cineastas: de Cahiers du cinéma a la Nouvelle vague |
title_short |
Cinéfilos y cineastas: de Cahiers du cinéma a la Nouvelle vague |
title_full |
Cinéfilos y cineastas: de Cahiers du cinéma a la Nouvelle vague |
title_fullStr |
Cinéfilos y cineastas: de Cahiers du cinéma a la Nouvelle vague |
title_full_unstemmed |
Cinéfilos y cineastas: de Cahiers du cinéma a la Nouvelle vague |
title_sort |
cinéfilos y cineastas: de cahiers du cinéma a la nouvelle vague |
description |
In the 50s, the journal Cahiers du cinéma was a school for the young cinephiles that would later become the filmmakers of the Nouvelle vague: Truffaut, Godard, Rivette, Rohmer, Chabrol. Faithful to Giraudoux’s statement, “there are no works, there are only authors”, their critical perspective came to be known as the politique des auteurs: a controversial framework to justify the defense of some selected directors. This article studies the efects of the politique des auteurs in two directions: facing backwards, because it acknowledges the creative quality in some unpredicted filmmakers and, facing forward, because it prepares the platform to launch the movies that these young cinephiles will make shortly afterwards. |
publisher |
CETYCLI |
publishDate |
2019 |
url |
https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/410 |
work_keys_str_mv |
AT oubinadavid cinefilosycineastasdecahiersducinemaalanouvellevague |
first_indexed |
2023-05-11T18:50:45Z |
last_indexed |
2023-05-11T18:50:45Z |
_version_ |
1765624822554951680 |