Problemas de la “negatividad” en Respiración artificial de Ricardo Piglia
This article attempts to recover the theory about the link of Piglia’s work to the“negative aesthetics” presented by Sandra Contreras in Las vueltas de César Aira (2002)with the purpose of question it. The dominant component of critique literature aboutPiglia that may justify its apparent correlatio...
Guardado en:
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
CETYCLI
2019
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/405 |
Aporte de: |
id |
I15-R206-article-405 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I15-R206-article-4052019-09-29T14:10:56Z Problemas de la “negatividad” en Respiración artificial de Ricardo Piglia García, Nicolás Piglia Autonom ia Negatividad Adorno Alegoría This article attempts to recover the theory about the link of Piglia’s work to the“negative aesthetics” presented by Sandra Contreras in Las vueltas de César Aira (2002)with the purpose of question it. The dominant component of critique literature aboutPiglia that may justify its apparent correlation with the negative aesthetics –though it’snever mentioned in this terms- may be the relating to the value given to the reflexivecharacter of his work, that applied to the national historical coordinates of thedictatorship period, may explain the regression of mimetic aesthetics, caused by a newclass of political fiction, seemingly anti-representative. Read unanimously as anexperimental-political novel, the obligatory question to the contemporary critique,unconnected with the reception horizon of its time, it’s if the allegorical sense and thefragmentary figuration of history such as it may be conceived in Respiración artificial aresufficient to transform the work in autonomous. Este trabajo intenta recuperar la tesis sobre la adscripción de la obra de Pigliaa las llamadas “estéticas negativas”, realizada por Sandra Contreras en Las vueltas de CésarAira (2002), a fin de darle una nueva problematización. El elemento dominante de laliteratura crítica acerca de Piglia que justificaría su aparente vinculación con las estéticasnegativas –aunque nunca se mencione en esos términos explícitos– sería el concernienteal valor otorgado al carácter reflexivo de su obra, que aplicado a las coordenadashistóricas nacionales del período de dictadura, explicaría el retroceso de las estéticasmiméticas de lo social por acción de una nueva clase de ficción política, en aparienciaantirrepresentativa. Leída de manera unánime como novela político-experimental, lapregunta obligada para la crítica actual, ajena al horizonte de recepción de la época, es siel sentido alegórico y la figuración fragmentaria de la historia tal como estarían dados enRespiración artificial son suficientes para transformar la obra en autónoma. CETYCLI 2019-09-24 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares application/pdf https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/405 10.35305/b.v9i17.405 Badebec; Vol. 9 Núm. 17 (2019): Septiembre 2019; 59-82 1853-9580 spa https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/405/354 |
institution |
Universidad Nacional de Rosario |
institution_str |
I-15 |
repository_str |
R-206 |
container_title_str |
Badebec |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
Piglia Autonom ia Negatividad Adorno Alegoría |
spellingShingle |
Piglia Autonom ia Negatividad Adorno Alegoría García, Nicolás Problemas de la “negatividad” en Respiración artificial de Ricardo Piglia |
topic_facet |
Piglia Autonom ia Negatividad Adorno Alegoría |
author |
García, Nicolás |
author_facet |
García, Nicolás |
author_sort |
García, Nicolás |
title |
Problemas de la “negatividad” en Respiración artificial de Ricardo Piglia |
title_short |
Problemas de la “negatividad” en Respiración artificial de Ricardo Piglia |
title_full |
Problemas de la “negatividad” en Respiración artificial de Ricardo Piglia |
title_fullStr |
Problemas de la “negatividad” en Respiración artificial de Ricardo Piglia |
title_full_unstemmed |
Problemas de la “negatividad” en Respiración artificial de Ricardo Piglia |
title_sort |
problemas de la “negatividad” en respiración artificial de ricardo piglia |
description |
This article attempts to recover the theory about the link of Piglia’s work to the“negative aesthetics” presented by Sandra Contreras in Las vueltas de César Aira (2002)with the purpose of question it. The dominant component of critique literature aboutPiglia that may justify its apparent correlation with the negative aesthetics –though it’snever mentioned in this terms- may be the relating to the value given to the reflexivecharacter of his work, that applied to the national historical coordinates of thedictatorship period, may explain the regression of mimetic aesthetics, caused by a newclass of political fiction, seemingly anti-representative. Read unanimously as anexperimental-political novel, the obligatory question to the contemporary critique,unconnected with the reception horizon of its time, it’s if the allegorical sense and thefragmentary figuration of history such as it may be conceived in Respiración artificial aresufficient to transform the work in autonomous. |
publisher |
CETYCLI |
publishDate |
2019 |
url |
https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/405 |
work_keys_str_mv |
AT garcianicolas problemasdelanegatividadenrespiracionartificialdericardopiglia |
first_indexed |
2023-05-11T18:50:44Z |
last_indexed |
2023-05-11T18:50:44Z |
_version_ |
1765624821613330432 |