Antonio Di Benedetto por Lucrecia Martel: la adaptación de Zama
Abstract: This article offers a comparative analysis of Zama (2017), the fourth film by the Argentinian director Lucrecia Martel, based on the homonymous novel by Antonio Di Benedetto (1956). We discuss the transformation of literary autodiegetic narration into an esthetic that we define as realism...
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
CETYCLI
2019
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/371 |
Aporte de: |
id |
I15-R206-article-371 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I15-R206-article-3712019-04-01T14:43:37Z Antonio Di Benedetto por Lucrecia Martel: la adaptación de Zama Dillon, Alfredo Transposición Antonio Di Benedetto Lucrecia Martel Cine argentino Literatura argentina del siglo XX Transposition Antonio Di Benedetto Lucrecia Martel Argentine cinema argentine literature Abstract: This article offers a comparative analysis of Zama (2017), the fourth film by the Argentinian director Lucrecia Martel, based on the homonymous novel by Antonio Di Benedetto (1956). We discuss the transformation of literary autodiegetic narration into an esthetic that we define as realism of perception. We also study the configuration of the historic chronotope (Asunción, 18th century) in both texts. We analyze the re-elaboration of philosophical problems across both narratives, such as absurd heroism, the concept of identity, and the tensions between Europe and America in the colonial world. Finally, we consider the fictional figures of children and animals, the resignification of fatalism, and the filmic use of some of the most emblematic allegories from the hypotext. Resumen: El artículo propone un análisis comparado de Zama (2017), la cuarta película de la directora argentina Lucrecia Martel, basada en la novela homónima de Antonio Di Benedetto (1956). Se aborda el pasaje desde una narración autodiegética hacia una estética que definimos como realismo de la percepción. Se plantea el problema de la focalización narrativa y la representación de la conciencia, así como la configuración del cronotopo histórico (Asunción, siglo XVIII) en ambos textos. También se trabajan los desplazamientos de sentido en torno a algunos problemas filosóficos que atraviesan las obras, como el heroísmo absurdo, la noción de identidad, y las tensiones entre lo europeo y lo americano en el mundo colonial. Se analizan las figuras de lo infantil y lo animal, así como la reelaboración del fatalismo y de algunas de las alegorías más emblemáticas del hipotexto (el niño rubio, el mono muerto). CETYCLI 2019-04-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares application/pdf https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/371 10.35305/b.v8i16 (Marzo).371 Badebec; Vol. 8 Núm. 16 (Marzo) (2019) 1853-9580 spa https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/371/333 |
institution |
Universidad Nacional de Rosario |
institution_str |
I-15 |
repository_str |
R-206 |
container_title_str |
Badebec |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
Transposición Antonio Di Benedetto Lucrecia Martel Cine argentino Literatura argentina del siglo XX Transposition Antonio Di Benedetto Lucrecia Martel Argentine cinema argentine literature |
spellingShingle |
Transposición Antonio Di Benedetto Lucrecia Martel Cine argentino Literatura argentina del siglo XX Transposition Antonio Di Benedetto Lucrecia Martel Argentine cinema argentine literature Dillon, Alfredo Antonio Di Benedetto por Lucrecia Martel: la adaptación de Zama |
topic_facet |
Transposición Antonio Di Benedetto Lucrecia Martel Cine argentino Literatura argentina del siglo XX Transposition Antonio Di Benedetto Lucrecia Martel Argentine cinema argentine literature |
author |
Dillon, Alfredo |
author_facet |
Dillon, Alfredo |
author_sort |
Dillon, Alfredo |
title |
Antonio Di Benedetto por Lucrecia Martel: la adaptación de Zama |
title_short |
Antonio Di Benedetto por Lucrecia Martel: la adaptación de Zama |
title_full |
Antonio Di Benedetto por Lucrecia Martel: la adaptación de Zama |
title_fullStr |
Antonio Di Benedetto por Lucrecia Martel: la adaptación de Zama |
title_full_unstemmed |
Antonio Di Benedetto por Lucrecia Martel: la adaptación de Zama |
title_sort |
antonio di benedetto por lucrecia martel: la adaptación de zama |
description |
Abstract: This article offers a comparative analysis of Zama (2017), the fourth film by the Argentinian director Lucrecia Martel, based on the homonymous novel by Antonio Di Benedetto (1956). We discuss the transformation of literary autodiegetic narration into an esthetic that we define as realism of perception. We also study the configuration of the historic chronotope (Asunción, 18th century) in both texts. We analyze the re-elaboration of philosophical problems across both narratives, such as absurd heroism, the concept of identity, and the tensions between Europe and America in the colonial world. Finally, we consider the fictional figures of children and animals, the resignification of fatalism, and the filmic use of some of the most emblematic allegories from the hypotext. |
publisher |
CETYCLI |
publishDate |
2019 |
url |
https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/371 |
work_keys_str_mv |
AT dillonalfredo antoniodibenedettoporlucreciamartellaadaptaciondezama |
first_indexed |
2023-05-11T18:50:42Z |
last_indexed |
2023-05-11T18:50:42Z |
_version_ |
1765624818968821760 |