Antonio Di Benedetto por Lucrecia Martel: la adaptación de Zama

Abstract: This article offers a comparative analysis of Zama (2017), the fourth film by the Argentinian director Lucrecia Martel, based on the homonymous novel by Antonio Di Benedetto (1956). We discuss the transformation of literary autodiegetic narration into an esthetic that we define as realism...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Dillon, Alfredo
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: CETYCLI 2019
Materias:
Acceso en línea:https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/371
Aporte de:
id I15-R206-article-371
record_format ojs
spelling I15-R206-article-3712019-04-01T14:43:37Z Antonio Di Benedetto por Lucrecia Martel: la adaptación de Zama Dillon, Alfredo Transposición Antonio Di Benedetto Lucrecia Martel Cine argentino Literatura argentina del siglo XX Transposition Antonio Di Benedetto Lucrecia Martel Argentine cinema argentine literature Abstract: This article offers a comparative analysis of Zama (2017), the fourth film by the Argentinian director Lucrecia Martel, based on the homonymous novel by Antonio Di Benedetto (1956). We discuss the transformation of literary autodiegetic narration into an esthetic that we define as realism of perception. We also study the configuration of the historic chronotope (Asunción, 18th century) in both texts. We analyze the re-elaboration of philosophical problems across both narratives, such as absurd heroism, the concept of identity, and the tensions between Europe and America in the colonial world. Finally, we consider the fictional figures of children and animals, the resignification of fatalism, and the filmic use of some of the most emblematic allegories from the hypotext. Resumen: El artículo propone un análisis comparado de Zama (2017), la cuarta película de la directora argentina Lucrecia Martel, basada en la novela homónima de Antonio Di Benedetto (1956). Se aborda el pasaje desde una narración autodiegética hacia una estética que definimos como realismo de la percepción. Se plantea el problema de la focalización narrativa y la representación de la conciencia, así como la configuración del cronotopo histórico (Asunción, siglo XVIII) en ambos textos. También se trabajan los desplazamientos de sentido en torno a algunos problemas filosóficos que atraviesan las obras, como el heroísmo absurdo, la noción de identidad, y las tensiones entre lo europeo y lo americano en el mundo colonial. Se analizan las figuras de lo infantil y lo animal, así como la reelaboración del fatalismo y de algunas de las alegorías más emblemáticas del hipotexto (el niño rubio, el mono muerto). CETYCLI 2019-04-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares application/pdf https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/371 10.35305/b.v8i16 (Marzo).371 Badebec; Vol. 8 Núm. 16 (Marzo) (2019) 1853-9580 spa https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/371/333
institution Universidad Nacional de Rosario
institution_str I-15
repository_str R-206
container_title_str Badebec
language Español
format Artículo revista
topic Transposición
Antonio Di Benedetto
Lucrecia Martel
Cine argentino
Literatura argentina del siglo XX
Transposition
Antonio Di Benedetto
Lucrecia Martel
Argentine cinema
argentine literature
spellingShingle Transposición
Antonio Di Benedetto
Lucrecia Martel
Cine argentino
Literatura argentina del siglo XX
Transposition
Antonio Di Benedetto
Lucrecia Martel
Argentine cinema
argentine literature
Dillon, Alfredo
Antonio Di Benedetto por Lucrecia Martel: la adaptación de Zama
topic_facet Transposición
Antonio Di Benedetto
Lucrecia Martel
Cine argentino
Literatura argentina del siglo XX
Transposition
Antonio Di Benedetto
Lucrecia Martel
Argentine cinema
argentine literature
author Dillon, Alfredo
author_facet Dillon, Alfredo
author_sort Dillon, Alfredo
title Antonio Di Benedetto por Lucrecia Martel: la adaptación de Zama
title_short Antonio Di Benedetto por Lucrecia Martel: la adaptación de Zama
title_full Antonio Di Benedetto por Lucrecia Martel: la adaptación de Zama
title_fullStr Antonio Di Benedetto por Lucrecia Martel: la adaptación de Zama
title_full_unstemmed Antonio Di Benedetto por Lucrecia Martel: la adaptación de Zama
title_sort antonio di benedetto por lucrecia martel: la adaptación de zama
description Abstract: This article offers a comparative analysis of Zama (2017), the fourth film by the Argentinian director Lucrecia Martel, based on the homonymous novel by Antonio Di Benedetto (1956). We discuss the transformation of literary autodiegetic narration into an esthetic that we define as realism of perception. We also study the configuration of the historic chronotope (Asunción, 18th century) in both texts. We analyze the re-elaboration of philosophical problems across both narratives, such as absurd heroism, the concept of identity, and the tensions between Europe and America in the colonial world. Finally, we consider the fictional figures of children and animals, the resignification of fatalism, and the filmic use of some of the most emblematic allegories from the hypotext.
publisher CETYCLI
publishDate 2019
url https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/371
work_keys_str_mv AT dillonalfredo antoniodibenedettoporlucreciamartellaadaptaciondezama
first_indexed 2023-05-11T18:50:42Z
last_indexed 2023-05-11T18:50:42Z
_version_ 1765624818968821760