Las vueltas de la memoria: realismo y performatividad en Félix Bruzzone

Abstract: This paper approaches the narrative of Felix Bruzzone from the concepts of realism and performativity. We affirm that this narrative is contextualized in the return of realism. Nevertheless, this realism in particular does not appear as the sober and mimetic style of the sixties and sevent...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Ragazzi, Bruno
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: CETYCLI 2018
Materias:
Acceso en línea:https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/323
Aporte de:
id I15-R206-article-323
record_format ojs
spelling I15-R206-article-3232018-10-13T18:01:45Z Las vueltas de la memoria: realismo y performatividad en Félix Bruzzone Ragazzi, Bruno Realismo Performance Narrativas de memoria Bruzzone Realism Performance Memory Narratives Bruzzone Abstract: This paper approaches the narrative of Felix Bruzzone from the concepts of realism and performativity. We affirm that this narrative is contextualized in the return of realism. Nevertheless, this realism in particular does not appear as the sober and mimetic style of the sixties and seventies, but is accompanied by procedures that relate to the artistic avant-garde and the anachronism. This shift of memory narratives to the use of these resources is considered as a need to continue narrating in a different way than with the procedures that shaped the first realism, and also as a political imact in the cultural field. Resumen: En el siguiente artículo se abordará la narrativa de Félix Bruzzone a partir de las categorías de realismo y performatividad. Se afirma que dicha narrativa se inserta dentro de una vuelta del realismo pero que no presenta el estilo sobrio y mimético de los sesenta y setenta, sino que, más bien, aparece acompañado de procedimientos que se relacionan con las vanguardias artísticas y el anacronismo. Se piensa este desplazamiento de las narrativas de memoria hacia la utilización de estos recursos como una necesidad de seguir contando de una manera diversa en comparación con los protocolos que configuran las primeras narrativas, y que tienen implicancias políticas en el campo cultural. CETYCLI 2018-09-29 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares application/pdf https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/323 10.35305/b.v8i15.323 Badebec; Vol. 8 Núm. 15 (2018): Septiembre 2018; 45-64 1853-9580 spa https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/323/297
institution Universidad Nacional de Rosario
institution_str I-15
repository_str R-206
container_title_str Badebec
language Español
format Artículo revista
topic Realismo
Performance
Narrativas de memoria
Bruzzone
Realism
Performance
Memory Narratives
Bruzzone
spellingShingle Realismo
Performance
Narrativas de memoria
Bruzzone
Realism
Performance
Memory Narratives
Bruzzone
Ragazzi, Bruno
Las vueltas de la memoria: realismo y performatividad en Félix Bruzzone
topic_facet Realismo
Performance
Narrativas de memoria
Bruzzone
Realism
Performance
Memory Narratives
Bruzzone
author Ragazzi, Bruno
author_facet Ragazzi, Bruno
author_sort Ragazzi, Bruno
title Las vueltas de la memoria: realismo y performatividad en Félix Bruzzone
title_short Las vueltas de la memoria: realismo y performatividad en Félix Bruzzone
title_full Las vueltas de la memoria: realismo y performatividad en Félix Bruzzone
title_fullStr Las vueltas de la memoria: realismo y performatividad en Félix Bruzzone
title_full_unstemmed Las vueltas de la memoria: realismo y performatividad en Félix Bruzzone
title_sort las vueltas de la memoria: realismo y performatividad en félix bruzzone
description Abstract: This paper approaches the narrative of Felix Bruzzone from the concepts of realism and performativity. We affirm that this narrative is contextualized in the return of realism. Nevertheless, this realism in particular does not appear as the sober and mimetic style of the sixties and seventies, but is accompanied by procedures that relate to the artistic avant-garde and the anachronism. This shift of memory narratives to the use of these resources is considered as a need to continue narrating in a different way than with the procedures that shaped the first realism, and also as a political imact in the cultural field.
publisher CETYCLI
publishDate 2018
url https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/323
work_keys_str_mv AT ragazzibruno lasvueltasdelamemoriarealismoyperformatividadenfelixbruzzone
first_indexed 2023-05-11T18:50:37Z
last_indexed 2023-05-11T18:50:37Z
_version_ 1765624814062534656