La (im)propiedad del nombre y del libro: performance literaria

In this text we will analyze some aspects related to the link between performance and writing in Kiki (2008) and Kiki 2 (2012) by writer, tarotist and visual artist Cuqui. Keeping in mind the idea that performance is vanishing and writing, durability, our proposal approaches a work that explores emp...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Sastre, Luciana Irene, Lardone, Mariana Inés
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: CETYCLI 2014
Materias:
Acceso en línea:https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/101
Aporte de:
id I15-R206-article-101
record_format ojs
spelling I15-R206-article-1012018-02-15T17:52:07Z La (im)propiedad del nombre y del libro: performance literaria Sastre, Luciana Irene Lardone, Mariana Inés acción escritura performance heterónimos subjetivación action writing performance heteronyms subjectivation In this text we will analyze some aspects related to the link between performance and writing in Kiki (2008) and Kiki 2 (2012) by writer, tarotist and visual artist Cuqui. Keeping in mind the idea that performance is vanishing and writing, durability, our proposal approaches a work that explores emptiness as place where both, performance and writing, converge and become a subjectivation strategy after the deletion of the proper name which implicates heteronyms proliferation. Kiki´s assumption of subjectivity during performance and what is registered by Cuqui through her “sentential performance” supposes failures and disagreements between what is said and named that allows a space of subjective, aesthetic and performatic experimentation. En el presente trabajo avanzaremos hacia el análisis de algunos aspectos vinculados a la relación entre performance y escritura en Kiki (2008) y Kiki 2 (2012) de la escritora, tarotista y artista visual Cuqui. Tomando como punto de partida la idea de que la performance se caracteriza por la desaparición y la escritura por la durabilidad, nos proponemos abordar una obra que explora el vacío como lugar donde confluyen estas dos artes y como estrategia de subjetivación tras el borrado del nombre propio que implica la proliferación de heterónimos. La subjetividad que asume Kiki durante la performance y que registra Cuqui mediante su “performance oracional”, supone fallas y desacuerdos entre la palabra y lo dicho, dejando un espacio abierto a la experimentación subjetiva, estética y performática. CETYCLI 2014-09-21 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/101 10.35305/b.v4i07.101 Badebec; Vol. 4 Núm. 07 (2014): Septiembre 2014 1853-9580 spa https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/101/91
institution Universidad Nacional de Rosario
institution_str I-15
repository_str R-206
container_title_str Badebec
language Español
format Artículo revista
topic acción
escritura
performance
heterónimos
subjetivación
action
writing
performance
heteronyms
subjectivation
spellingShingle acción
escritura
performance
heterónimos
subjetivación
action
writing
performance
heteronyms
subjectivation
Sastre, Luciana Irene
Lardone, Mariana Inés
La (im)propiedad del nombre y del libro: performance literaria
topic_facet acción
escritura
performance
heterónimos
subjetivación
action
writing
performance
heteronyms
subjectivation
author Sastre, Luciana Irene
Lardone, Mariana Inés
author_facet Sastre, Luciana Irene
Lardone, Mariana Inés
author_sort Sastre, Luciana Irene
title La (im)propiedad del nombre y del libro: performance literaria
title_short La (im)propiedad del nombre y del libro: performance literaria
title_full La (im)propiedad del nombre y del libro: performance literaria
title_fullStr La (im)propiedad del nombre y del libro: performance literaria
title_full_unstemmed La (im)propiedad del nombre y del libro: performance literaria
title_sort la (im)propiedad del nombre y del libro: performance literaria
description In this text we will analyze some aspects related to the link between performance and writing in Kiki (2008) and Kiki 2 (2012) by writer, tarotist and visual artist Cuqui. Keeping in mind the idea that performance is vanishing and writing, durability, our proposal approaches a work that explores emptiness as place where both, performance and writing, converge and become a subjectivation strategy after the deletion of the proper name which implicates heteronyms proliferation. Kiki´s assumption of subjectivity during performance and what is registered by Cuqui through her “sentential performance” supposes failures and disagreements between what is said and named that allows a space of subjective, aesthetic and performatic experimentation.
publisher CETYCLI
publishDate 2014
url https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/101
work_keys_str_mv AT sastrelucianairene laimpropiedaddelnombreydellibroperformanceliteraria
AT lardonemarianaines laimpropiedaddelnombreydellibroperformanceliteraria
first_indexed 2023-05-11T18:49:47Z
last_indexed 2023-05-11T18:49:47Z
_version_ 1765624761816186880