Actitud de los profesores hacia la inclusión educativa

eachers´ attitude is crucial for promoting inclusive education. Attitude can be defined as an array of perceptions, believes, feelings in favor or against someone or something; in addition, it is understood as ways to react to a specific educational approach that focuses its intention in the achieve...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Granada Azcárraga, Maribel, Pomés Correa, María Pilar, Sanhueza Henríquez, Susan
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Centro Interdisciplinario de Estudios Etnolingüísticos y Antropológicos Sociales 2020
Materias:
Acceso en línea:https://papelesdetrabajo.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/88
Aporte de:
id I15-R202-article-88
record_format ojs
spelling I15-R202-article-882021-07-13T13:38:27Z Actitud de los profesores hacia la inclusión educativa Granada Azcárraga, Maribel Pomés Correa, María Pilar Sanhueza Henríquez, Susan actitud profesores inclusión attitude teachers inclusión eachers´ attitude is crucial for promoting inclusive education. Attitude can be defined as an array of perceptions, believes, feelings in favor or against someone or something; in addition, it is understood as ways to react to a specific educational approach that focuses its intention in the achievement of all students. The purpose of this manuscript is to analytically describe central dimensions that impact on the attitude that teachers express towards inclusive education. Factors that are described in this work are teachers´ experience, students´ characteristics, time and resources of support, pre-service and in-service teacher training. Each one of these factors might impact teachers´ attitude, minimizing or facilitating their attempts to generate more inclusive practices. Whereas more factors negatively impact teachers´ pedagogical practices, it will be less likely that their attitude express a positive attitude towards inclusive education. Embracing more inclusive culture, politics and practices means to provide specific support, adjusted resources, and appropriate settings for teachers in order to facilitate their role serving all their students with more effectiveness and high quality. La actitud del profesor es fundamental en el proceso de inclusión educativa, entendiendo por actitud un conjunto de percepciones, creencias, sentimientos a favor o en contra y formas de reaccionar ante la postura educativa que centra su esfuerzo en el logro de los aprendizajes de todos los estudiantes. El propósito de este trabajo es describir analíticamente algunas dimensiones centrales que impactan en las actitudes que los profesores manifiestan hacia la inclusión educativa. Los factores que se describen son la experiencia de los docentes, las características de los estudiantes, el tiempo y recursos de apoyo, y la formación docente y capacitación. Cada uno de estos factores afecta las actitudes que los docentes puedan tener, limitando o facilitando sus intentos de generar prácticas más inclusivas. Mientras más factores afecten negativamente las prácticas pedagógicas de un profesor, menor será la probabilidad de que el docente manifieste una mejor actitud hacia la inclusión educativa. El asumir una cultura, políticas y prácticas más inclusivas significará entregarle apoyos específicos, recursos ajustados, tiempo y espacios apropiados a los profesores para que ellos puedan servir a todos sus estudiantes con mayor efectividad y calidad. Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Centro Interdisciplinario de Estudios Etnolingüísticos y Antropológicos Sociales 2020-03-21 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares application/pdf https://papelesdetrabajo.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/88 10.35305/revista.v0i25.88 Papeles de Trabajo. Centro de Estudios Interdisciplinarios en Etnolingüística y Antropología Socio-Cultural; Núm. 25 (2013); 51-59 1852-4508 spa https://papelesdetrabajo.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/88/81
institution Universidad Nacional de Rosario
institution_str I-15
repository_str R-202
container_title_str Papeles de trabajo
language Español
format Artículo revista
topic actitud
profesores
inclusión
attitude
teachers
inclusión
spellingShingle actitud
profesores
inclusión
attitude
teachers
inclusión
Granada Azcárraga, Maribel
Pomés Correa, María Pilar
Sanhueza Henríquez, Susan
Actitud de los profesores hacia la inclusión educativa
topic_facet actitud
profesores
inclusión
attitude
teachers
inclusión
author Granada Azcárraga, Maribel
Pomés Correa, María Pilar
Sanhueza Henríquez, Susan
author_facet Granada Azcárraga, Maribel
Pomés Correa, María Pilar
Sanhueza Henríquez, Susan
author_sort Granada Azcárraga, Maribel
title Actitud de los profesores hacia la inclusión educativa
title_short Actitud de los profesores hacia la inclusión educativa
title_full Actitud de los profesores hacia la inclusión educativa
title_fullStr Actitud de los profesores hacia la inclusión educativa
title_full_unstemmed Actitud de los profesores hacia la inclusión educativa
title_sort actitud de los profesores hacia la inclusión educativa
description eachers´ attitude is crucial for promoting inclusive education. Attitude can be defined as an array of perceptions, believes, feelings in favor or against someone or something; in addition, it is understood as ways to react to a specific educational approach that focuses its intention in the achievement of all students. The purpose of this manuscript is to analytically describe central dimensions that impact on the attitude that teachers express towards inclusive education. Factors that are described in this work are teachers´ experience, students´ characteristics, time and resources of support, pre-service and in-service teacher training. Each one of these factors might impact teachers´ attitude, minimizing or facilitating their attempts to generate more inclusive practices. Whereas more factors negatively impact teachers´ pedagogical practices, it will be less likely that their attitude express a positive attitude towards inclusive education. Embracing more inclusive culture, politics and practices means to provide specific support, adjusted resources, and appropriate settings for teachers in order to facilitate their role serving all their students with more effectiveness and high quality.
publisher Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Centro Interdisciplinario de Estudios Etnolingüísticos y Antropológicos Sociales
publishDate 2020
url https://papelesdetrabajo.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/88
work_keys_str_mv AT granadaazcarragamaribel actituddelosprofesoreshacialainclusioneducativa
AT pomescorreamariapilar actituddelosprofesoreshacialainclusioneducativa
AT sanhuezahenriquezsusan actituddelosprofesoreshacialainclusioneducativa
first_indexed 2023-05-11T18:44:04Z
last_indexed 2023-05-11T18:44:04Z
_version_ 1765624401653399552