Actitud de los profesores hacia la inclusión educativa
eachers´ attitude is crucial for promoting inclusive education. Attitude can be defined as an array of perceptions, believes, feelings in favor or against someone or something; in addition, it is understood as ways to react to a specific educational approach that focuses its intention in the achieve...
Guardado en:
| Autores principales: | , , |
|---|---|
| Formato: | Artículo revista |
| Lenguaje: | Español |
| Publicado: |
Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Centro Interdisciplinario de Estudios Etnolingüísticos y Antropológicos Sociales
2020
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | https://papelesdetrabajo.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/88 |
| Aporte de: |
| id |
I15-R202-article-88 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| spelling |
I15-R202-article-882021-07-13T13:38:27Z Actitud de los profesores hacia la inclusión educativa Granada Azcárraga, Maribel Pomés Correa, María Pilar Sanhueza Henríquez, Susan actitud profesores inclusión attitude teachers inclusión eachers´ attitude is crucial for promoting inclusive education. Attitude can be defined as an array of perceptions, believes, feelings in favor or against someone or something; in addition, it is understood as ways to react to a specific educational approach that focuses its intention in the achievement of all students. The purpose of this manuscript is to analytically describe central dimensions that impact on the attitude that teachers express towards inclusive education. Factors that are described in this work are teachers´ experience, students´ characteristics, time and resources of support, pre-service and in-service teacher training. Each one of these factors might impact teachers´ attitude, minimizing or facilitating their attempts to generate more inclusive practices. Whereas more factors negatively impact teachers´ pedagogical practices, it will be less likely that their attitude express a positive attitude towards inclusive education. Embracing more inclusive culture, politics and practices means to provide specific support, adjusted resources, and appropriate settings for teachers in order to facilitate their role serving all their students with more effectiveness and high quality. La actitud del profesor es fundamental en el proceso de inclusión educativa, entendiendo por actitud un conjunto de percepciones, creencias, sentimientos a favor o en contra y formas de reaccionar ante la postura educativa que centra su esfuerzo en el logro de los aprendizajes de todos los estudiantes. El propósito de este trabajo es describir analíticamente algunas dimensiones centrales que impactan en las actitudes que los profesores manifiestan hacia la inclusión educativa. Los factores que se describen son la experiencia de los docentes, las características de los estudiantes, el tiempo y recursos de apoyo, y la formación docente y capacitación. Cada uno de estos factores afecta las actitudes que los docentes puedan tener, limitando o facilitando sus intentos de generar prácticas más inclusivas. Mientras más factores afecten negativamente las prácticas pedagógicas de un profesor, menor será la probabilidad de que el docente manifieste una mejor actitud hacia la inclusión educativa. El asumir una cultura, políticas y prácticas más inclusivas significará entregarle apoyos específicos, recursos ajustados, tiempo y espacios apropiados a los profesores para que ellos puedan servir a todos sus estudiantes con mayor efectividad y calidad. Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Centro Interdisciplinario de Estudios Etnolingüísticos y Antropológicos Sociales 2020-03-21 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares application/pdf https://papelesdetrabajo.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/88 10.35305/revista.v0i25.88 Papeles de Trabajo. Centro de Estudios Interdisciplinarios en Etnolingüística y Antropología Socio-Cultural; Núm. 25 (2013); 51-59 1852-4508 spa https://papelesdetrabajo.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/88/81 |
| institution |
Universidad Nacional de Rosario |
| institution_str |
I-15 |
| repository_str |
R-202 |
| container_title_str |
Papeles de trabajo |
| language |
Español |
| format |
Artículo revista |
| topic |
actitud profesores inclusión attitude teachers inclusión |
| spellingShingle |
actitud profesores inclusión attitude teachers inclusión Granada Azcárraga, Maribel Pomés Correa, María Pilar Sanhueza Henríquez, Susan Actitud de los profesores hacia la inclusión educativa |
| topic_facet |
actitud profesores inclusión attitude teachers inclusión |
| author |
Granada Azcárraga, Maribel Pomés Correa, María Pilar Sanhueza Henríquez, Susan |
| author_facet |
Granada Azcárraga, Maribel Pomés Correa, María Pilar Sanhueza Henríquez, Susan |
| author_sort |
Granada Azcárraga, Maribel |
| title |
Actitud de los profesores hacia la inclusión educativa |
| title_short |
Actitud de los profesores hacia la inclusión educativa |
| title_full |
Actitud de los profesores hacia la inclusión educativa |
| title_fullStr |
Actitud de los profesores hacia la inclusión educativa |
| title_full_unstemmed |
Actitud de los profesores hacia la inclusión educativa |
| title_sort |
actitud de los profesores hacia la inclusión educativa |
| description |
eachers´ attitude is crucial for promoting inclusive education. Attitude can be defined as an array of perceptions, believes, feelings in favor or against someone or something; in addition, it is understood as ways to react to a specific educational approach that focuses its intention in the achievement of all students. The purpose of this manuscript is to analytically describe central dimensions that impact on the attitude that teachers express towards inclusive education. Factors that are described in this work are teachers´ experience, students´ characteristics, time and resources of support, pre-service and in-service teacher training. Each one of these factors might impact teachers´ attitude, minimizing or facilitating their attempts to generate more inclusive practices. Whereas more factors negatively impact teachers´ pedagogical practices, it will be less likely that their attitude express a positive attitude towards inclusive education. Embracing more inclusive culture, politics and practices means to provide specific support, adjusted resources, and appropriate settings for teachers in order to facilitate their role serving all their students with more effectiveness and high quality. |
| publisher |
Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Centro Interdisciplinario de Estudios Etnolingüísticos y Antropológicos Sociales |
| publishDate |
2020 |
| url |
https://papelesdetrabajo.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/88 |
| work_keys_str_mv |
AT granadaazcarragamaribel actituddelosprofesoreshacialainclusioneducativa AT pomescorreamariapilar actituddelosprofesoreshacialainclusioneducativa AT sanhuezahenriquezsusan actituddelosprofesoreshacialainclusioneducativa |
| first_indexed |
2023-05-11T18:44:04Z |
| last_indexed |
2023-05-11T18:44:04Z |
| _version_ |
1765624401653399552 |