La evaluación formativa en la enseñanza de historia, geografía y ciencias sociales
In our educational system, the evaluation of learning is a practice focused on results, therefore, on its social function. Currently, the Decree 67/2018 poses the challenge with a formative evaluation that must begin its implementation in 2020. This qualitative research based on a multiple case stud...
Autores principales: | , , , , , , |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Centro Interdisciplinario de Estudios Etnolingüísticos y Antropológicos Sociales
2020
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://papelesdetrabajo.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/176 |
Aporte de: |
id |
I15-R202-article-176 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I15-R202-article-1762021-07-13T13:37:25Z La evaluación formativa en la enseñanza de historia, geografía y ciencias sociales Sánchez Sánchez, Gerardo Espinoza Cáceres, Thalía Gutiérrez Núñez, Nicole Letelier Contreras, Oliver Vergara, Karenn Mora Moraga Orellana, Romina Muñoz Vega, Paulina Aprendizaje Prácticas pedagógicas Evaluación formativa Retroalimentación Estandarización Learning Pedagogical Practices Formative Evaluation Feedback Standardization Apprentissage Pratiques pédagogiques Évaluation formative Feedback Standardisation In our educational system, the evaluation of learning is a practice focused on results, therefore, on its social function. Currently, the Decree 67/2018 poses the challenge with a formative evaluation that must begin its implementation in 2020. This qualitative research based on a multiple case study seeks to analyze how the formative evaluation is implemented at the teaching of History, Geography and Social Sciences, at schools in the province of Talca. The results indicate a pedagogical practice with the presence of the pedagogical function of evaluation, conditioned by the standardization of the educational system. RESUMEN En nuestro sistema educativo la evaluación de los aprendizajes es una práctica centrada en resultados, y, por tanto, en su función social. Actualmente, el decreto 67/2018 plantea el desafío con una evaluación formativa que debe iniciar su implementación el año 2020. La investigación cualitativa basada en un estudio de casos múltiples, analiza cómo se implementa la evaluación formativa en la enseñanza primaria de Historia, Geografía y Ciencias Sociales, en colegios de la provincia de Talca. Los resultados confirman la presencia de una función pedagógica de la evaluación, condicionada por la estandarización del sistema educacional. Dans notre système éducatif, l'évaluation de l'apprentissage est une pratique centrée sur les résultats, et donc sur sa fonction sociale. Actuellement, le décret 67/2018 prévoit de relever le défi avec une évaluation formative qui doit commencer sa mise en oeuvre d'ici 2020. La présente recherche qualitative basée sur une étude de cas multiples cherche à analyser comment mettre en oeuvre l'évaluation formative dans l'histoire de l'histoire. , Géographie et sciences sociales, dans les collèges de la province de Talca. Les résultats indiquent une pratique pédagogique avec la présence d'une fonction d'évaluation pédagogique, conditionnée par la standardisation du système éducatif. Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Centro Interdisciplinario de Estudios Etnolingüísticos y Antropológicos Sociales 2020-12-10 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares application/pdf https://papelesdetrabajo.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/176 10.35305/revista.v0i40.176 Papeles de Trabajo. Centro de Estudios Interdisciplinarios en Etnolingüística y Antropología Socio-Cultural; Núm. 40 (2020); 20-34 1852-4508 spa https://papelesdetrabajo.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/176/153 |
institution |
Universidad Nacional de Rosario |
institution_str |
I-15 |
repository_str |
R-202 |
container_title_str |
Papeles de trabajo |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
Aprendizaje Prácticas pedagógicas Evaluación formativa Retroalimentación Estandarización Learning Pedagogical Practices Formative Evaluation Feedback Standardization Apprentissage Pratiques pédagogiques Évaluation formative Feedback Standardisation |
spellingShingle |
Aprendizaje Prácticas pedagógicas Evaluación formativa Retroalimentación Estandarización Learning Pedagogical Practices Formative Evaluation Feedback Standardization Apprentissage Pratiques pédagogiques Évaluation formative Feedback Standardisation Sánchez Sánchez, Gerardo Espinoza Cáceres, Thalía Gutiérrez Núñez, Nicole Letelier Contreras, Oliver Vergara, Karenn Mora Moraga Orellana, Romina Muñoz Vega, Paulina La evaluación formativa en la enseñanza de historia, geografía y ciencias sociales |
topic_facet |
Aprendizaje Prácticas pedagógicas Evaluación formativa Retroalimentación Estandarización Learning Pedagogical Practices Formative Evaluation Feedback Standardization Apprentissage Pratiques pédagogiques Évaluation formative Feedback Standardisation |
author |
Sánchez Sánchez, Gerardo Espinoza Cáceres, Thalía Gutiérrez Núñez, Nicole Letelier Contreras, Oliver Vergara, Karenn Mora Moraga Orellana, Romina Muñoz Vega, Paulina |
author_facet |
Sánchez Sánchez, Gerardo Espinoza Cáceres, Thalía Gutiérrez Núñez, Nicole Letelier Contreras, Oliver Vergara, Karenn Mora Moraga Orellana, Romina Muñoz Vega, Paulina |
author_sort |
Sánchez Sánchez, Gerardo |
title |
La evaluación formativa en la enseñanza de historia, geografía y ciencias sociales |
title_short |
La evaluación formativa en la enseñanza de historia, geografía y ciencias sociales |
title_full |
La evaluación formativa en la enseñanza de historia, geografía y ciencias sociales |
title_fullStr |
La evaluación formativa en la enseñanza de historia, geografía y ciencias sociales |
title_full_unstemmed |
La evaluación formativa en la enseñanza de historia, geografía y ciencias sociales |
title_sort |
la evaluación formativa en la enseñanza de historia, geografía y ciencias sociales |
description |
In our educational system, the evaluation of learning is a practice focused on results, therefore, on its social function. Currently, the Decree 67/2018 poses the challenge with a formative evaluation that must begin its implementation in 2020. This qualitative research based on a multiple case study seeks to analyze how the formative evaluation is implemented at the teaching of History, Geography and Social Sciences, at schools in the province of Talca. The results indicate a pedagogical practice with the presence of the pedagogical function of evaluation, conditioned by the standardization of the educational system. |
publisher |
Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Centro Interdisciplinario de Estudios Etnolingüísticos y Antropológicos Sociales |
publishDate |
2020 |
url |
https://papelesdetrabajo.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/176 |
work_keys_str_mv |
AT sanchezsanchezgerardo laevaluacionformativaenlaensenanzadehistoriageografiaycienciassociales AT espinozacaceresthalia laevaluacionformativaenlaensenanzadehistoriageografiaycienciassociales AT gutierreznuneznicole laevaluacionformativaenlaensenanzadehistoriageografiaycienciassociales AT leteliercontrerasoliver laevaluacionformativaenlaensenanzadehistoriageografiaycienciassociales AT vergarakarennmora laevaluacionformativaenlaensenanzadehistoriageografiaycienciassociales AT moragaorellanaromina laevaluacionformativaenlaensenanzadehistoriageografiaycienciassociales AT munozvegapaulina laevaluacionformativaenlaensenanzadehistoriageografiaycienciassociales |
first_indexed |
2023-05-11T18:44:16Z |
last_indexed |
2023-05-11T18:44:16Z |
_version_ |
1765624414187028480 |