Usos productivos de la escena oficial. Una mirada sobre las gestiones del Teatro Nacional Cervantes y del Teatro Municipal General San Martín durante la última dictadura militar (1976-1983)
In recent years, research on the last Argentine military dictatorship has emphasized what, from a Foucauldian perspective, can be called the "productive dimension of power" (Risler, 2018). In these approaches, cultural policies acquire a singular relevance, since they allow us to visualize...
Autores principales: | , |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Escuela de Historia. Facultad de Humanidades y Artes. Universidad Nacional de Rosario
2024
|
Acceso en línea: | https://revistapaginas.unr.edu.ar/index.php/RevPaginas/article/view/899 |
Aporte de: |
id |
I15-R201-article-899 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I15-R201-article-8992025-04-29T17:38:23Z Usos productivos de la escena oficial. Una mirada sobre las gestiones del Teatro Nacional Cervantes y del Teatro Municipal General San Martín durante la última dictadura militar (1976-1983) Manduca, Ramiro Alejandro Schcolnicov, Eugenio In recent years, research on the last Argentine military dictatorship has emphasized what, from a Foucauldian perspective, can be called the "productive dimension of power" (Risler, 2018). In these approaches, cultural policies acquire a singular relevance, since they allow us to visualize in the strategy of the Armed Forces the central place occupied by the bid to build consensus and win the support of the population. In this paper, we seek to contribute to these lines of research by analyzing the management of the two main official theaters located in the city of Buenos Aires during the dictatorial period: the Teatro Nacional Cervantes (TNC), headed by Rodolfo Graziano, and the Teatro Municipal General San Martín (TMGSM), headed by Kive Staiff. In both cases, we are interested in thinking about the ways in which these administrations strengthened, tensed or produced an ambiguous dynamic with respect to the central premises of the military regime's cultural policies. In what refers to the regional integration plans, to the legitimization of specific dramatic poetics and to the forms of diffusion of their productions in the different political moments of the 1976-1983 period. En los últimos años investigaciones en torno a la última dictadura militar argentina han puesto su énfasis en lo que, desde una perspectiva foucaultiana, es posible denominar como “dimensión productiva del poder” (Risler, 2018). En estos enfoques, las políticas culturales adquieren una singular relevancia, ya que permiten visualizar en la estrategia de las Fuerzas Armadas el lugar central que ocupaba la apuesta por construir consenso y ganar el apoyo de la población. En este trabajo buscaremos hacer un aporte a estas líneas de investigación a partir del análisis de las gestiones de los dos principales teatros oficiales emplazados en la Ciudad de Buenos Aires durante el período dictatorial: el Teatro Nacional Cervantes (TNC), a cargo de Rodolfo Graziano, y el Teatro Municipal General San Martín (TMGSM), encabezado por Kive Staiff. En ambos casos, nos interesa pensar los modos en los que estas administraciones fortalecieron, tensionaron o produjeron una dinámica ambigua respecto de las premisas centrales de las políticas culturales del régimen militar, en lo que refiere a los planes de integración regional, a la legitimación de poéticas dramáticas específicas y a las formas de difusión de sus producciones en los diversos momentos políticos del período 1976-1983. Escuela de Historia. Facultad de Humanidades y Artes. Universidad Nacional de Rosario 2024-08-20 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html application/epub+zip https://revistapaginas.unr.edu.ar/index.php/RevPaginas/article/view/899 10.35305/rp.v16i42.899 Revista Paginas; Vol. 16 Núm. 42 (2024): SEPTIEMBRE/DICIEMBRE: Liderazgos en las provincias argentinas durante el siglo XIX 1851-992X spa https://revistapaginas.unr.edu.ar/index.php/RevPaginas/article/view/899/1248 https://revistapaginas.unr.edu.ar/index.php/RevPaginas/article/view/899/1249 https://revistapaginas.unr.edu.ar/index.php/RevPaginas/article/view/899/1250 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
institution |
Universidad Nacional de Rosario |
institution_str |
I-15 |
repository_str |
R-201 |
container_title_str |
Páginas. Revista Digital de la Escuela de Historia. |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
author |
Manduca, Ramiro Alejandro Schcolnicov, Eugenio |
spellingShingle |
Manduca, Ramiro Alejandro Schcolnicov, Eugenio Usos productivos de la escena oficial. Una mirada sobre las gestiones del Teatro Nacional Cervantes y del Teatro Municipal General San Martín durante la última dictadura militar (1976-1983) |
author_facet |
Manduca, Ramiro Alejandro Schcolnicov, Eugenio |
author_sort |
Manduca, Ramiro Alejandro |
title |
Usos productivos de la escena oficial. Una mirada sobre las gestiones del Teatro Nacional Cervantes y del Teatro Municipal General San Martín durante la última dictadura militar (1976-1983) |
title_short |
Usos productivos de la escena oficial. Una mirada sobre las gestiones del Teatro Nacional Cervantes y del Teatro Municipal General San Martín durante la última dictadura militar (1976-1983) |
title_full |
Usos productivos de la escena oficial. Una mirada sobre las gestiones del Teatro Nacional Cervantes y del Teatro Municipal General San Martín durante la última dictadura militar (1976-1983) |
title_fullStr |
Usos productivos de la escena oficial. Una mirada sobre las gestiones del Teatro Nacional Cervantes y del Teatro Municipal General San Martín durante la última dictadura militar (1976-1983) |
title_full_unstemmed |
Usos productivos de la escena oficial. Una mirada sobre las gestiones del Teatro Nacional Cervantes y del Teatro Municipal General San Martín durante la última dictadura militar (1976-1983) |
title_sort |
usos productivos de la escena oficial. una mirada sobre las gestiones del teatro nacional cervantes y del teatro municipal general san martín durante la última dictadura militar (1976-1983) |
description |
In recent years, research on the last Argentine military dictatorship has emphasized what, from a Foucauldian perspective, can be called the "productive dimension of power" (Risler, 2018). In these approaches, cultural policies acquire a singular relevance, since they allow us to visualize in the strategy of the Armed Forces the central place occupied by the bid to build consensus and win the support of the population. In this paper, we seek to contribute to these lines of research by analyzing the management of the two main official theaters located in the city of Buenos Aires during the dictatorial period: the Teatro Nacional Cervantes (TNC), headed by Rodolfo Graziano, and the Teatro Municipal General San Martín (TMGSM), headed by Kive Staiff. In both cases, we are interested in thinking about the ways in which these administrations strengthened, tensed or produced an ambiguous dynamic with respect to the central premises of the military regime's cultural policies. In what refers to the regional integration plans, to the legitimization of specific dramatic poetics and to the forms of diffusion of their productions in the different political moments of the 1976-1983 period. |
publisher |
Escuela de Historia. Facultad de Humanidades y Artes. Universidad Nacional de Rosario |
publishDate |
2024 |
url |
https://revistapaginas.unr.edu.ar/index.php/RevPaginas/article/view/899 |
work_keys_str_mv |
AT manducaramiroalejandro usosproductivosdelaescenaoficialunamiradasobrelasgestionesdelteatronacionalcervantesydelteatromunicipalgeneralsanmartindurantelaultimadictaduramilitar19761983 AT schcolnicoveugenio usosproductivosdelaescenaoficialunamiradasobrelasgestionesdelteatronacionalcervantesydelteatromunicipalgeneralsanmartindurantelaultimadictaduramilitar19761983 |
first_indexed |
2024-09-04T02:38:44Z |
last_indexed |
2025-06-04T05:06:48Z |
_version_ |
1833973693519233024 |