The use of Instagram on the news consumption of Communication students in Latin America
This article explores the use of the social network Instagram as a key platform in the news consumption habits of Communication students in Latin America. Based on the results of 97 focus groups conducted at various universities across the region, the analysis delves into how Instagram has become th...
Guardado en:
| Autores principales: | , , , |
|---|---|
| Formato: | Artículo revista |
| Lenguaje: | Español |
| Publicado: |
Facultad de Ciencia Política y Relaciones Internacionales, Universidad Nacional de Rosario
2025
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | https://latrama.unr.edu.ar/index.php/trama/article/view/879 |
| Aporte de: |
| id |
I15-R200-article-879 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| spelling |
I15-R200-article-8792025-06-05T17:04:15Z The use of Instagram on the news consumption of Communication students in Latin America El uso de Instagram en el consumo informativo de los estudiantes de Comunicación en América Latina El uso de Instagram en el consumo informativo de los estudiantes de Comunicación en América Latina Andrada Sola, Pablo Arri, Francisco García Luna , Ana Laura Paredes, Graciela Margarita Instagram information communication university students social networks Instagram información comunicación estudiantes universitarios redes sociales Latinoamérica Instagram información comunicación estudiantes universitarios redes sociales Latinoamérica This article explores the use of the social network Instagram as a key platform in the news consumption habits of Communication students in Latin America. Based on the results of 97 focus groups conducted at various universities across the region, the analysis delves into how Instagram has become the main source of news for young people, highlighting the dynamics of incidental consumption, awareness of the algorithm, and the trend towards a culture of rapid information consumption. It also addresses thestrategies students employ to delve deeper into the information they receive and to overcome the inherent superficiality of the platform’s format. This study further examines how students complement Instagram with other social networks in their search for a more comprehensive and balanced news landscape and the phenomenon of selective news avoidance. Este artículo explora el uso de la red social Instagram como una plataforma clave en los hábitos de consumo informativo de estudiantes de carreras de Comunicación en América Latina. Basado en los resultados de 97 focus groups realizados en diversas universidades de la región, se analiza cómo Instagram se ha convertido en la principal fuente de noticias para los jóvenes, destacando las dinámicas de consumo incidental, la conciencia sobre el algoritmo y la tendencia hacia una cultura de consumo snack de información. Asimismo, se abordan las tácticas empleadas por los estudiantes para profundizar en la información recibida y superar la superficialidad inherente al formato de la plataforma. Este estudio también examina cómo los estudiantes complementan Instagram con otras redes sociales, para buscar un panorama más completo y equilibrado de las noticias y el fenómeno de la evitación selectiva de noticias. Este artículo explora el uso de la red social Instagram como una plataforma clave en los hábitos de consumo informativo de estudiantes de carreras de Comunicación en América Latina. Basado en los resultados de 97 focus groups realizados en diversas universidades de la región, se analiza cómo Instagram se ha convertido en la principal fuente de noticias para los jóvenes, destacando las dinámicas de consumo incidental, la conciencia sobre el algoritmo y la tendencia hacia una cultura de consumo snack de información. Asimismo, se abordan las tácticas empleadas por los estudiantes para profundizar en la información recibida y superar la superficialidad inherente al formato de la plataforma. Este estudio también examina cómo los estudiantes complementan Instagram con otras redes sociales, para buscar un panorama más completo y equilibrado de las noticias y el fenómeno de la evitación selectiva de noticias. Facultad de Ciencia Política y Relaciones Internacionales, Universidad Nacional de Rosario 2025-06-05 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares application/pdf https://latrama.unr.edu.ar/index.php/trama/article/view/879 10.35305/lt.v28i02.879 Journal La Trama de la Comunicación; Vol. 28 No. 02 (2024); 194-230 La Trama de la Comunicación; Vol. 28 Núm. 02 (2024); 194-230 La Trama de la Comunicación; v. 28 n. 02 (2024); 194-230 2314-2634 1668-5628 spa https://latrama.unr.edu.ar/index.php/trama/article/view/879/597 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
| institution |
Universidad Nacional de Rosario |
| institution_str |
I-15 |
| repository_str |
R-200 |
| container_title_str |
La Trama de la Comunicación |
| language |
Español |
| format |
Artículo revista |
| topic |
Instagram information communication university students social networks información comunicación estudiantes universitarios redes sociales Latinoamérica información comunicación estudiantes universitarios redes sociales Latinoamérica |
| spellingShingle |
Instagram information communication university students social networks información comunicación estudiantes universitarios redes sociales Latinoamérica información comunicación estudiantes universitarios redes sociales Latinoamérica Andrada Sola, Pablo Arri, Francisco García Luna , Ana Laura Paredes, Graciela Margarita The use of Instagram on the news consumption of Communication students in Latin America |
| topic_facet |
Instagram information communication university students social networks información comunicación estudiantes universitarios redes sociales Latinoamérica información comunicación estudiantes universitarios redes sociales Latinoamérica |
| author |
Andrada Sola, Pablo Arri, Francisco García Luna , Ana Laura Paredes, Graciela Margarita |
| author_facet |
Andrada Sola, Pablo Arri, Francisco García Luna , Ana Laura Paredes, Graciela Margarita |
| author_sort |
Andrada Sola, Pablo |
| title |
The use of Instagram on the news consumption of Communication students in Latin America |
| title_short |
The use of Instagram on the news consumption of Communication students in Latin America |
| title_full |
The use of Instagram on the news consumption of Communication students in Latin America |
| title_fullStr |
The use of Instagram on the news consumption of Communication students in Latin America |
| title_full_unstemmed |
The use of Instagram on the news consumption of Communication students in Latin America |
| title_sort |
use of instagram on the news consumption of communication students in latin america |
| description |
This article explores the use of the social network Instagram as a key platform in the news consumption habits of Communication students in Latin America. Based on the results of 97 focus groups conducted at various universities across the region, the analysis delves into how Instagram has become the main source of news for young people, highlighting the dynamics of incidental consumption, awareness of the algorithm, and the trend towards a culture of rapid information consumption. It also addresses thestrategies students employ to delve deeper into the information they receive and to overcome the inherent superficiality of the platform’s format. This study further examines how students complement Instagram with other social networks in their search for a more comprehensive and balanced news landscape and the phenomenon of selective news avoidance. |
| publisher |
Facultad de Ciencia Política y Relaciones Internacionales, Universidad Nacional de Rosario |
| publishDate |
2025 |
| url |
https://latrama.unr.edu.ar/index.php/trama/article/view/879 |
| work_keys_str_mv |
AT andradasolapablo theuseofinstagramonthenewsconsumptionofcommunicationstudentsinlatinamerica AT arrifrancisco theuseofinstagramonthenewsconsumptionofcommunicationstudentsinlatinamerica AT garcialunaanalaura theuseofinstagramonthenewsconsumptionofcommunicationstudentsinlatinamerica AT paredesgracielamargarita theuseofinstagramonthenewsconsumptionofcommunicationstudentsinlatinamerica AT andradasolapablo elusodeinstagramenelconsumoinformativodelosestudiantesdecomunicacionenamericalatina AT arrifrancisco elusodeinstagramenelconsumoinformativodelosestudiantesdecomunicacionenamericalatina AT garcialunaanalaura elusodeinstagramenelconsumoinformativodelosestudiantesdecomunicacionenamericalatina AT paredesgracielamargarita elusodeinstagramenelconsumoinformativodelosestudiantesdecomunicacionenamericalatina AT andradasolapablo useofinstagramonthenewsconsumptionofcommunicationstudentsinlatinamerica AT arrifrancisco useofinstagramonthenewsconsumptionofcommunicationstudentsinlatinamerica AT garcialunaanalaura useofinstagramonthenewsconsumptionofcommunicationstudentsinlatinamerica AT paredesgracielamargarita useofinstagramonthenewsconsumptionofcommunicationstudentsinlatinamerica |
| first_indexed |
2025-06-04T05:03:43Z |
| last_indexed |
2025-09-04T05:02:53Z |
| _version_ |
1847834814549327872 |