User experience in online banking interfaces.: The interaction proposals of BBVA and Banco Provincia
This article examines, from an intersection between theories from sociosemiotics and user experience, the interaction proposal offered by two Argentine banking institutions, one private and one state-owned, during the period 2021-2023, in their online banking interfaces, also known as homebanking. A...
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Facultad de Ciencia Política y Relaciones Internacionales, Universidad Nacional de Rosario
2025
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://latrama.unr.edu.ar/index.php/trama/article/view/875 |
Aporte de: |
id |
I15-R200-article-875 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I15-R200-article-8752025-05-30T21:04:54Z User experience in online banking interfaces.: The interaction proposals of BBVA and Banco Provincia Experiencia de usuario en interfaces de banca online.: Las propuestas de interacción del BBVA y del Banco Provincia Experiencia de usuario en interfaces de banca online.: Las propuestas de interacción del BBVA y del Banco Provincia Ravitti, Florencia sociosemiotics user experience UX interfaces online banking sociosemiotica experiencia usuario UX interfaces banca online sociosemiotica experiecnia usuario UX interfaces banca online This article examines, from an intersection between theories from sociosemiotics and user experience, the interaction proposal offered by two Argentine banking institutions, one private and one state-owned, during the period 2021-2023, in their online banking interfaces, also known as homebanking. As a result of the analysis of the graphical user interfaces, we identified configurations, that form discursive grammars, which refer back to the conditions of production. The shared results are part of a larger research project, in which the comparative analysis of the interactive proposal of the studied interfaces is complemented by an exploration of the interaction strategies effectively adopted by their users. Este artículo examina, desde un cruce entre teorías provenientes de la sociosemiótica y de la experiencia de usuario, la propuesta de interacción que ofrecen dos instituciones bancarias argentinas, una privada y una estatal, vigentes durante el período 2021-2023,en sus interfaces de banca online, también conocidas como homebanking. Como resultado del análisis de las interfaces gráficas de usuario, se identificaron configuraciones que forman gramáticas discursivas que, a la vez, reenvían a las condiciones de producción. Los resultados compartidos forman parte de una investigación mayor, en la cual se complementa el análisis comparativo entre la propuesta interactiva de las interfaces estudiadas con una exploración de las estrategias de interacción efectivamente adoptadas por sus usuarios. Este artículo examina, desde un cruce entre teorías provenientes de la sociosemiótica y de la experiencia de usuario, la propuesta de interacción que ofrecen dos instituciones bancarias argentinas, una privada y una estatal, vigentes durante el período 2021-2023,en sus interfaces de banca online, también conocidas como homebanking. Como resultado del análisis de las interfaces gráficas de usuario, se identificaron configuraciones que forman gramáticas discursivas que, a la vez, reenvían a las condiciones de producción. Los resultados compartidos forman parte de una investigación mayor, en la cual se complementa el análisis comparativo entre la propuesta interactiva de las interfaces estudiadas con una exploración de las estrategias de interacción efectivamente adoptadas por sus usuarios. Facultad de Ciencia Política y Relaciones Internacionales, Universidad Nacional de Rosario 2025-05-30 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares application/pdf https://latrama.unr.edu.ar/index.php/trama/article/view/875 10.35305/lt.v28i02.875 Journal La Trama de la Comunicación; Vol. 28 No. 02 (2024); 082-115 La Trama de la Comunicación; Vol. 28 Núm. 02 (2024); 082-115 La Trama de la Comunicación; v. 28 n. 02 (2024); 082-115 2314-2634 1668-5628 spa https://latrama.unr.edu.ar/index.php/trama/article/view/875/590 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
institution |
Universidad Nacional de Rosario |
institution_str |
I-15 |
repository_str |
R-200 |
container_title_str |
La Trama de la Comunicación |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
sociosemiotics user experience UX interfaces online banking sociosemiotica experiencia usuario UX interfaces banca online sociosemiotica experiecnia usuario UX interfaces banca online |
spellingShingle |
sociosemiotics user experience UX interfaces online banking sociosemiotica experiencia usuario UX interfaces banca online sociosemiotica experiecnia usuario UX interfaces banca online Ravitti, Florencia User experience in online banking interfaces.: The interaction proposals of BBVA and Banco Provincia |
topic_facet |
sociosemiotics user experience UX interfaces online banking sociosemiotica experiencia usuario UX interfaces banca online sociosemiotica experiecnia usuario UX interfaces banca online |
author |
Ravitti, Florencia |
author_facet |
Ravitti, Florencia |
author_sort |
Ravitti, Florencia |
title |
User experience in online banking interfaces.: The interaction proposals of BBVA and Banco Provincia |
title_short |
User experience in online banking interfaces.: The interaction proposals of BBVA and Banco Provincia |
title_full |
User experience in online banking interfaces.: The interaction proposals of BBVA and Banco Provincia |
title_fullStr |
User experience in online banking interfaces.: The interaction proposals of BBVA and Banco Provincia |
title_full_unstemmed |
User experience in online banking interfaces.: The interaction proposals of BBVA and Banco Provincia |
title_sort |
user experience in online banking interfaces.: the interaction proposals of bbva and banco provincia |
description |
This article examines, from an intersection between theories from sociosemiotics and user experience, the interaction proposal offered by two Argentine banking institutions, one private and one state-owned, during the period 2021-2023, in their online banking interfaces, also known as homebanking. As a result of the analysis of the graphical user interfaces, we identified configurations, that form discursive grammars, which refer back to the conditions of production. The shared results are part of a larger research project, in which the comparative analysis of the interactive proposal of the studied interfaces is complemented by an exploration of the interaction strategies effectively adopted by their users. |
publisher |
Facultad de Ciencia Política y Relaciones Internacionales, Universidad Nacional de Rosario |
publishDate |
2025 |
url |
https://latrama.unr.edu.ar/index.php/trama/article/view/875 |
work_keys_str_mv |
AT ravittiflorencia userexperienceinonlinebankinginterfacestheinteractionproposalsofbbvaandbancoprovincia AT ravittiflorencia experienciadeusuarioeninterfacesdebancaonlinelaspropuestasdeinteracciondelbbvaydelbancoprovincia |
first_indexed |
2025-06-04T05:03:42Z |
last_indexed |
2025-06-04T05:03:42Z |
_version_ |
1833973498116046848 |