Enunciation and humor in the networks: (or how to study memes without losing the joke)
With the following paper we hope to demonstrate the need to study the enunciation to apprehend the laughable in the social media networks. In the studies on the subject, the practice of internal analysis of memes and funny videos has been expanded assuming that this explains how they produce the lau...
Guardado en:
| Autor principal: | |
|---|---|
| Formato: | Artículo revista |
| Lenguaje: | Español |
| Publicado: |
Facultad de Ciencia Política y Relaciones Internacionales, Universidad Nacional de Rosario
2021
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | https://latrama.unr.edu.ar/index.php/trama/article/view/779 |
| Aporte de: |
| id |
I15-R200-article-779 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| spelling |
I15-R200-article-7792021-12-04T14:41:07Z Enunciation and humor in the networks: (or how to study memes without losing the joke) Enunciación y humor en las redes: (o cómo estudiar memes sin perder el chiste) Enunciación y humor en las redes: (o cómo estudiar memes sin perder el chiste) Fraticelli, Damián humor enunciation interface hypermedia social networks memes videos humor enunciación interfaz redes sociales hipermediatixas memes videos cómicos With the following paper we hope to demonstrate the need to study the enunciation to apprehend the laughable in the social media networks. In the studies on the subject, the practice of internal analysis of memes and funny videos has been expanded assuming that this explains how they produce the laughable. However, as we will argue, with these internal analyzes that objective is not achieved because the laughable is instituted in the enunciation, so it is necessary to analyze the memes and videos placed in the accounts that published them. To prove this, we will approach the laughable from a communicational and semiotic perspective, building tools that serve to study it. Then we will develop an analytical model that accounts for the enunciation in social networks and, finally, we will analyze some laughable products in order to verify our postulates. Con el siguiente artículo esperamos demostrar la necesidad de estudiar la enunciación para aprehender lo risible en las redes sociales mediáticas. En los estudios sobre el tema, se ha expandido la práctica de realizar análisis internos de memes y videos cómicos suponiendo que así se explica cómo producen lo reidero. Sin embargo, con este tipo de análisis no se alcanza ese objetivo porque lo risible se instituye en lo enunciativo, por lo que es necesario estudiar los memes y videos emplazados en las cuentas que los publicaron. Para probar esto, abordaremos lo reidero desde una perspectiva comunicacional y semiótica construyendo herramientas que sirvan para su estudio. Luego presentaremos un modelo analítico que dé cuenta de la enunciación en las redes sociales y, finalmente, analizaremos algunos productos risibles con el fin de verificar nuestros postulados. Con el siguiente artículo esperamos demostrar la necesidad de estudiar la enunciación para aprehender lo risible en las redes sociales mediáticas. En los estudios sobre el tema, se ha expandido la práctica de realizar análisis internos de memes y videos cómicos suponiendo que así se explica cómo producen lo reidero. Sin embargo, con este tipo de análisis no se alcanza ese objetivo porque lo risible se instituye en lo enunciativo, por lo que es necesario estudiar los memes y videos emplazados en las cuentas que los publicaron. Para probar esto, abordaremos lo reidero desde una perspectiva comunicacional y semiótica construyendo herramientas que sirvan para su estudio. Luego presentaremos un modelo analítico que dé cuenta de la enunciación en las redes sociales y, finalmente, analizaremos algunos productos risibles con el fin de verificar nuestros postulados. Facultad de Ciencia Política y Relaciones Internacionales, Universidad Nacional de Rosario 2021-12-03 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares application/pdf https://latrama.unr.edu.ar/index.php/trama/article/view/779 10.35305/lt.v25i2.779 Journal La Trama de la Comunicación; Vol. 25 No. 2 (2021); 115-129 La Trama de la Comunicación; Vol. 25 Núm. 2 (2021); 115-129 La Trama de la Comunicación; v. 25 n. 2 (2021); 115-129 2314-2634 1668-5628 spa https://latrama.unr.edu.ar/index.php/trama/article/view/779/514 |
| institution |
Universidad Nacional de Rosario |
| institution_str |
I-15 |
| repository_str |
R-200 |
| container_title_str |
La Trama de la Comunicación |
| language |
Español |
| format |
Artículo revista |
| topic |
humor enunciation interface hypermedia social networks memes videos humor enunciación interfaz redes sociales hipermediatixas memes videos cómicos |
| spellingShingle |
humor enunciation interface hypermedia social networks memes videos humor enunciación interfaz redes sociales hipermediatixas memes videos cómicos Fraticelli, Damián Enunciation and humor in the networks: (or how to study memes without losing the joke) |
| topic_facet |
humor enunciation interface hypermedia social networks memes videos humor enunciación interfaz redes sociales hipermediatixas memes videos cómicos |
| author |
Fraticelli, Damián |
| author_facet |
Fraticelli, Damián |
| author_sort |
Fraticelli, Damián |
| title |
Enunciation and humor in the networks: (or how to study memes without losing the joke) |
| title_short |
Enunciation and humor in the networks: (or how to study memes without losing the joke) |
| title_full |
Enunciation and humor in the networks: (or how to study memes without losing the joke) |
| title_fullStr |
Enunciation and humor in the networks: (or how to study memes without losing the joke) |
| title_full_unstemmed |
Enunciation and humor in the networks: (or how to study memes without losing the joke) |
| title_sort |
enunciation and humor in the networks: (or how to study memes without losing the joke) |
| description |
With the following paper we hope to demonstrate the need to study the enunciation to apprehend the laughable in the social media networks. In the studies on the subject, the practice of internal analysis of memes and funny videos has been expanded assuming that this explains how they produce the laughable. However, as we will argue, with these internal analyzes that objective is not achieved because the laughable is instituted in the enunciation, so it is necessary to analyze the memes and videos placed in the accounts that published them. To prove this, we will approach the laughable from a communicational and semiotic perspective, building tools that serve to study it. Then we will develop an analytical model that accounts for the enunciation in social networks and, finally, we will analyze some laughable products in order to verify our postulates. |
| publisher |
Facultad de Ciencia Política y Relaciones Internacionales, Universidad Nacional de Rosario |
| publishDate |
2021 |
| url |
https://latrama.unr.edu.ar/index.php/trama/article/view/779 |
| work_keys_str_mv |
AT fraticellidamian enunciationandhumorinthenetworksorhowtostudymemeswithoutlosingthejoke AT fraticellidamian enunciacionyhumorenlasredesocomoestudiarmemessinperderelchiste |
| first_indexed |
2023-05-11T18:41:36Z |
| last_indexed |
2023-05-11T18:41:36Z |
| _version_ |
1765624247109025792 |