La legibilidad de textos en el ámbito universitario: : una aproximación en tiempos de Covid-19

Faced with the health emergency by CoVid 19, which involved accelerated virtualization of class dictation, generated different problems. At first it seemed that the problem lay in the process of education itself. However, given the situations detected during the course of the subject Information Tec...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Bibiloni, Gabriel, Ingrassia, Ramiro Carlos
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional de Rosario 2021
Materias:
Acceso en línea:https://ojs3.fcecon.unr.edu.ar/index.php/iiata/article/view/35
Aporte de:
id I15-R198-article-35
record_format ojs
spelling I15-R198-article-352021-10-15T22:00:30Z La legibilidad de textos en el ámbito universitario: : una aproximación en tiempos de Covid-19 Bibiloni, Gabriel Ingrassia, Ramiro Carlos Lecturabilidad y Legibilidad Estudiante Universitario Pedagogía Readability and Legibility University Student Pedagogy Faced with the health emergency by CoVid 19, which involved accelerated virtualization of class dictation, generated different problems. At first it seemed that the problem lay in the process of education itself. However, given the situations detected during the course of the subject Information Technology II of the degree in Administration and within the research project "Evaluation of Technological Profile of the Graduate in Administration", the question arises: How do we read or write in the learning process? Since suddenly, expressed symbolically, the phrase "We see each other" was changed to "We read" or "We write". In this way, we analyzed, in a first instance, the grammatical readability of those participants in the learning process: Students, Teachers and Bibliographic Material. At this stage we compare the readability levels (in grammatical terms) of the previous ones, which as a main conclusion we have to: if a student produces a "difficult" text it would be possible when reading a "difficult" text to have a more efficient understanding. However, it could not establish otherwise, if a student produces an "easy" text such facility is for those who read that text so that a linear relationship could not be established when said student reads a "difficult" text. Likewise, an upcoming research in the field of lexical readability is proposed to find associations explicitly. Frente a la emergencia sanitaria por el CoVid 19, que implicó una virtualización acelerada del dictado de clases, generó distintas problemáticas. Al comienzo pareció que el problema radicaba en el proceso mismo de educación. Sin embargo, dada las situaciones detectadas durante el cursado de la materia Tecnología de la Información II de la carrera de Licenciatura en Administración y en el marco del proyecto de investigación “Evaluación de Perfil Tecnológico del Licenciado en Administración”; surge la pregunta: ¿Cómo nos leemos o escribimos en el proceso de aprendizaje? Dado que repentinamente, expresado de forma simbólica, se pasó de la frase “Nos vemos” a “Nos leemos” o “Nos escribimos”. De esta manera, se analizó, en una primera instancia, la legibilidad gramatical de aquellos participantes en el proceso de aprendizaje: Estudiantes, Docentes y Material Bibliográfico. En esta etapa se comparan los niveles de legibilidad (en términos gramaticales) de los anteriores, que como principal conclusión se tiene que: si un estudiante produce un texto “difícil” fuera posible que cuando lea un texto “difícil” tenga una comprensión más eficiente. Sin embargo, no pudiera establecer lo contrario, si un estudiante produce un texto “fácil” dicha facilidad es para quien lee ese texto por lo que no pudiera establecerse una relación lineal cuando dicho estudiante lee un texto “difícil”. Igualmente, se plantea una próxima investigación en el campo de la legibilidad léxica para encontrar asociaciones de manera explícita. Universidad Nacional de Rosario 2021-10-15 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://ojs3.fcecon.unr.edu.ar/index.php/iiata/article/view/35 10.35305/iiata.v6i6.35 Informes de Investigacion. IIATA.; Vol. 6 Núm. 6 (2021); 255-266 2525-1023 spa https://ojs3.fcecon.unr.edu.ar/index.php/iiata/article/view/35/26 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
institution Universidad Nacional de Rosario
institution_str I-15
repository_str R-198
container_title_str Informes de Investigación. IIATA.
language Español
format Artículo revista
topic Lecturabilidad y Legibilidad
Estudiante Universitario
Pedagogía
Readability and Legibility
University Student
Pedagogy
spellingShingle Lecturabilidad y Legibilidad
Estudiante Universitario
Pedagogía
Readability and Legibility
University Student
Pedagogy
Bibiloni, Gabriel
Ingrassia, Ramiro Carlos
La legibilidad de textos en el ámbito universitario: : una aproximación en tiempos de Covid-19
topic_facet Lecturabilidad y Legibilidad
Estudiante Universitario
Pedagogía
Readability and Legibility
University Student
Pedagogy
author Bibiloni, Gabriel
Ingrassia, Ramiro Carlos
author_facet Bibiloni, Gabriel
Ingrassia, Ramiro Carlos
author_sort Bibiloni, Gabriel
title La legibilidad de textos en el ámbito universitario: : una aproximación en tiempos de Covid-19
title_short La legibilidad de textos en el ámbito universitario: : una aproximación en tiempos de Covid-19
title_full La legibilidad de textos en el ámbito universitario: : una aproximación en tiempos de Covid-19
title_fullStr La legibilidad de textos en el ámbito universitario: : una aproximación en tiempos de Covid-19
title_full_unstemmed La legibilidad de textos en el ámbito universitario: : una aproximación en tiempos de Covid-19
title_sort la legibilidad de textos en el ámbito universitario: : una aproximación en tiempos de covid-19
description Faced with the health emergency by CoVid 19, which involved accelerated virtualization of class dictation, generated different problems. At first it seemed that the problem lay in the process of education itself. However, given the situations detected during the course of the subject Information Technology II of the degree in Administration and within the research project "Evaluation of Technological Profile of the Graduate in Administration", the question arises: How do we read or write in the learning process? Since suddenly, expressed symbolically, the phrase "We see each other" was changed to "We read" or "We write". In this way, we analyzed, in a first instance, the grammatical readability of those participants in the learning process: Students, Teachers and Bibliographic Material. At this stage we compare the readability levels (in grammatical terms) of the previous ones, which as a main conclusion we have to: if a student produces a "difficult" text it would be possible when reading a "difficult" text to have a more efficient understanding. However, it could not establish otherwise, if a student produces an "easy" text such facility is for those who read that text so that a linear relationship could not be established when said student reads a "difficult" text. Likewise, an upcoming research in the field of lexical readability is proposed to find associations explicitly.
publisher Universidad Nacional de Rosario
publishDate 2021
url https://ojs3.fcecon.unr.edu.ar/index.php/iiata/article/view/35
work_keys_str_mv AT bibilonigabriel lalegibilidaddetextosenelambitouniversitariounaaproximacionentiemposdecovid19
AT ingrassiaramirocarlos lalegibilidaddetextosenelambitouniversitariounaaproximacionentiemposdecovid19
first_indexed 2023-05-11T18:39:23Z
last_indexed 2023-05-11T18:39:23Z
_version_ 1765624107195432960