El tejido vivo de las relaciones humanas en el espacio de la escuela infantil

The understanding of an infant school as a community -a living tissue- allows us to approach its architecture from a more human perspective that addresses spatial organization and its impact on the organization of teams. This scenario is studied through the ecological theory. Both educational spaces...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Eslava Cabanellas, Clara, Fernández Angosto, Ana
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Facultad de Arquitectura, Planeamiento y Diseño | Universidad Nacional de Rosario 2020
Materias:
Acceso en línea:https://www.ayp.fapyd.unr.edu.ar/index.php/ayp/article/view/283
Aporte de:
id I15-R196-article-283
record_format ojs
spelling I15-R196-article-2832021-04-06T12:40:36Z El tejido vivo de las relaciones humanas en el espacio de la escuela infantil The living tissue of human relationships in the early infant school space Eslava Cabanellas, Clara Fernández Angosto, Ana pedagogy architecture infancy school community pedagogía arquitectura infancia escuela comunidad The understanding of an infant school as a community -a living tissue- allows us to approach its architecture from a more human perspective that addresses spatial organization and its impact on the organization of teams. This scenario is studied through the ecological theory. Both educational spaces and the human relationships they house give rise to a shaping process that reflects contradictions. Different coherent alternatives are discussed. The interaction between the physical support and the events that take place within this space is revealed as one of the key features to tackle the problem of the teacher's deep isolation in the classroom. The research has been carried out in the municipal nursery schools of Madrid - in the context of the last legislature of the consistory. Two lines of work are simultaneously undertaken. First, from the pedagogical field, interviews of a biographical-narrative type with teaching teams of the existing schools are introduced. Second, from the architectural field, a reflection on the design process of the new schools -among which one will be shown as a case study- is dealt with.This scenario needs the search of a shared leadership horizon grounded on a comprehensive and democratic conception of the school, its pedagogy and its architecture. Comprender la escuela infantil como una comunidad, un tejido vivo, permite abordar su arquitectura desde una perspectiva más humana, comprendiendo la repercusión de la organización espacial en la organización de los equipos. Este escenario se estudia desde la teoría ecológica, contemplando la mutua conformación entre los espacios educativos y las relaciones humanas que se producen en ellos, presentando sus contradicciones y buscando diversas alternativas coherentes. La interacción entre el soporte físico y los acontecimientos que se desarrollan en él se desvela como una de las claves para abordar el problema del profundo aislamiento del docente en el aula. Se abordan paralelamente dos líneas de trabajo en el contexto de las escuelas infantiles municipales de Madrid, durante la pasada legislatura del consistorio: en el campo pedagógico, mediante entrevistas de tipo biográfico-narrativo a equipos docentes de escuelas existentes y en el arquitectónico, la reflexión sobre el proceso de diseño de nuevas escuelas, entre las cuales se mostrará uno de los casos.Se concluye la necesidad de abordar dicho escenario buscando un horizonte de liderazgo compartido desde una concepción integral y democrática de la escuela, su pedagogía y su arquitectura. Facultad de Arquitectura, Planeamiento y Diseño | Universidad Nacional de Rosario 2020-12-11 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion text/html application/pdf application/zip https://www.ayp.fapyd.unr.edu.ar/index.php/ayp/article/view/283 10.35305/23626097v7i13.283 A&P Continuidad; Vol. 7 Núm. 13 (2020): ESPACIOS EDUCATIVOS PARA EL PRESENTE; 104-115 2362-6097 2362-6089 spa https://www.ayp.fapyd.unr.edu.ar/index.php/ayp/article/view/283/207 https://www.ayp.fapyd.unr.edu.ar/index.php/ayp/article/view/283/243 https://www.ayp.fapyd.unr.edu.ar/index.php/ayp/article/view/283/225 Derechos de autor 2020 A&P Continuidad http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
institution Universidad Nacional de Rosario
institution_str I-15
repository_str R-196
container_title_str A&P Continuidad
language Español
format Artículo revista
topic pedagogy
architecture
infancy
school
community
pedagogía
arquitectura
infancia
escuela
comunidad
spellingShingle pedagogy
architecture
infancy
school
community
pedagogía
arquitectura
infancia
escuela
comunidad
Eslava Cabanellas, Clara
Fernández Angosto, Ana
El tejido vivo de las relaciones humanas en el espacio de la escuela infantil
topic_facet pedagogy
architecture
infancy
school
community
pedagogía
arquitectura
infancia
escuela
comunidad
author Eslava Cabanellas, Clara
Fernández Angosto, Ana
author_facet Eslava Cabanellas, Clara
Fernández Angosto, Ana
author_sort Eslava Cabanellas, Clara
title El tejido vivo de las relaciones humanas en el espacio de la escuela infantil
title_short El tejido vivo de las relaciones humanas en el espacio de la escuela infantil
title_full El tejido vivo de las relaciones humanas en el espacio de la escuela infantil
title_fullStr El tejido vivo de las relaciones humanas en el espacio de la escuela infantil
title_full_unstemmed El tejido vivo de las relaciones humanas en el espacio de la escuela infantil
title_sort el tejido vivo de las relaciones humanas en el espacio de la escuela infantil
description The understanding of an infant school as a community -a living tissue- allows us to approach its architecture from a more human perspective that addresses spatial organization and its impact on the organization of teams. This scenario is studied through the ecological theory. Both educational spaces and the human relationships they house give rise to a shaping process that reflects contradictions. Different coherent alternatives are discussed. The interaction between the physical support and the events that take place within this space is revealed as one of the key features to tackle the problem of the teacher's deep isolation in the classroom. The research has been carried out in the municipal nursery schools of Madrid - in the context of the last legislature of the consistory. Two lines of work are simultaneously undertaken. First, from the pedagogical field, interviews of a biographical-narrative type with teaching teams of the existing schools are introduced. Second, from the architectural field, a reflection on the design process of the new schools -among which one will be shown as a case study- is dealt with.This scenario needs the search of a shared leadership horizon grounded on a comprehensive and democratic conception of the school, its pedagogy and its architecture.
publisher Facultad de Arquitectura, Planeamiento y Diseño | Universidad Nacional de Rosario
publishDate 2020
url https://www.ayp.fapyd.unr.edu.ar/index.php/ayp/article/view/283
work_keys_str_mv AT eslavacabanellasclara eltejidovivodelasrelacioneshumanasenelespaciodelaescuelainfantil
AT fernandezangostoana eltejidovivodelasrelacioneshumanasenelespaciodelaescuelainfantil
AT eslavacabanellasclara thelivingtissueofhumanrelationshipsintheearlyinfantschoolspace
AT fernandezangostoana thelivingtissueofhumanrelationshipsintheearlyinfantschoolspace
first_indexed 2023-05-11T18:38:32Z
last_indexed 2023-05-11T18:38:32Z
_version_ 1765624054198304768