El encuentro como proyecto

The aim of this article is to highlight the need of building public education proposals grounded on communities as core features of their pedagogical and architectural development. The starting point lies in the reflection on the situation of the Initial Level at large and the access difficulties fo...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Prada, Guido Agustín
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Facultad de Arquitectura, Planeamiento y Diseño | Universidad Nacional de Rosario 2020
Materias:
Acceso en línea:https://www.ayp.fapyd.unr.edu.ar/index.php/ayp/article/view/282
Aporte de:
id I15-R196-article-282
record_format ojs
spelling I15-R196-article-2822021-04-06T12:40:37Z El encuentro como proyecto Confluence as project Prada, Guido Agustín educational architecture community kindergarten self-managed educational practices social production of habitat arquitectura escolar jardines comunitarios prácticas educativas autogestivas producción social del hábitat The aim of this article is to highlight the need of building public education proposals grounded on communities as core features of their pedagogical and architectural development. The starting point lies in the reflection on the situation of the Initial Level at large and the access difficulties for the most vulnerable sectors, where poverty rates account for more than half of child population. Experiences of participation and self-management in educational practices characterizing the initial level as well as forms of social construction of the habitat in school infrastructure are dealt with. The relationship between these practices and the public administration is also addressed. Furthermore, possibilities of giving rise to new experiences encouraging community participation and management from the beginning of the architectural-pedagogical project are analyzed through the review of current modes of school infrastructure production. El presente artículo plantea visibilizar la construcción de propuestas de educación pública que tengan como protagonistas de su desarrollo pedagógico y arquitectónico a las propias comunidades. Como punto de partida, se reflexiona en torno a la situación del Nivel Inicial en general y las dificultades de acceso al mismo para los sectores más vulnerables, donde los índices de pobreza ubican hoy a más de la mitad de las infancias.  El artículo aborda experiencias de participación y autogestión en prácticas educativas propias del Nivel Inicial y formas de construcción social del hábitat en infraestructura escolar. A su vez se pregunta sobre la vinculación de estas prácticas con la administración pública. Además, se reflexiona sobre las posibilidades de construir nuevas experiencias que propongan la participación y gestión comunitaria desde los inicios del proyecto arquitectónico-pedagógico, revisando los modos actuales de producción de la infraestructura escolar.   Facultad de Arquitectura, Planeamiento y Diseño | Universidad Nacional de Rosario 2020-12-11 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion text/html application/pdf application/zip https://www.ayp.fapyd.unr.edu.ar/index.php/ayp/article/view/282 10.35305/23626097v7i13.282 A&P Continuidad; Vol. 7 Núm. 13 (2020): ESPACIOS EDUCATIVOS PARA EL PRESENTE; 116-125 2362-6097 2362-6089 spa https://www.ayp.fapyd.unr.edu.ar/index.php/ayp/article/view/282/208 https://www.ayp.fapyd.unr.edu.ar/index.php/ayp/article/view/282/244 https://www.ayp.fapyd.unr.edu.ar/index.php/ayp/article/view/282/226 Derechos de autor 2020 A&P Continuidad http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
institution Universidad Nacional de Rosario
institution_str I-15
repository_str R-196
container_title_str A&P Continuidad
language Español
format Artículo revista
topic educational architecture
community kindergarten
self-managed educational practices
social production of habitat
arquitectura escolar
jardines comunitarios
prácticas educativas autogestivas
producción social del hábitat
spellingShingle educational architecture
community kindergarten
self-managed educational practices
social production of habitat
arquitectura escolar
jardines comunitarios
prácticas educativas autogestivas
producción social del hábitat
Prada, Guido Agustín
El encuentro como proyecto
topic_facet educational architecture
community kindergarten
self-managed educational practices
social production of habitat
arquitectura escolar
jardines comunitarios
prácticas educativas autogestivas
producción social del hábitat
author Prada, Guido Agustín
author_facet Prada, Guido Agustín
author_sort Prada, Guido Agustín
title El encuentro como proyecto
title_short El encuentro como proyecto
title_full El encuentro como proyecto
title_fullStr El encuentro como proyecto
title_full_unstemmed El encuentro como proyecto
title_sort el encuentro como proyecto
description The aim of this article is to highlight the need of building public education proposals grounded on communities as core features of their pedagogical and architectural development. The starting point lies in the reflection on the situation of the Initial Level at large and the access difficulties for the most vulnerable sectors, where poverty rates account for more than half of child population. Experiences of participation and self-management in educational practices characterizing the initial level as well as forms of social construction of the habitat in school infrastructure are dealt with. The relationship between these practices and the public administration is also addressed. Furthermore, possibilities of giving rise to new experiences encouraging community participation and management from the beginning of the architectural-pedagogical project are analyzed through the review of current modes of school infrastructure production.
publisher Facultad de Arquitectura, Planeamiento y Diseño | Universidad Nacional de Rosario
publishDate 2020
url https://www.ayp.fapyd.unr.edu.ar/index.php/ayp/article/view/282
work_keys_str_mv AT pradaguidoagustin elencuentrocomoproyecto
AT pradaguidoagustin confluenceasproject
first_indexed 2023-05-11T18:38:32Z
last_indexed 2023-05-11T18:38:32Z
_version_ 1765624053992783872