El encuentro como proyecto
The aim of this article is to highlight the need of building public education proposals grounded on communities as core features of their pedagogical and architectural development. The starting point lies in the reflection on the situation of the Initial Level at large and the access difficulties fo...
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Facultad de Arquitectura, Planeamiento y Diseño | Universidad Nacional de Rosario
2020
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://www.ayp.fapyd.unr.edu.ar/index.php/ayp/article/view/282 |
Aporte de: |
id |
I15-R196-article-282 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I15-R196-article-2822021-04-06T12:40:37Z El encuentro como proyecto Confluence as project Prada, Guido Agustín educational architecture community kindergarten self-managed educational practices social production of habitat arquitectura escolar jardines comunitarios prácticas educativas autogestivas producción social del hábitat The aim of this article is to highlight the need of building public education proposals grounded on communities as core features of their pedagogical and architectural development. The starting point lies in the reflection on the situation of the Initial Level at large and the access difficulties for the most vulnerable sectors, where poverty rates account for more than half of child population. Experiences of participation and self-management in educational practices characterizing the initial level as well as forms of social construction of the habitat in school infrastructure are dealt with. The relationship between these practices and the public administration is also addressed. Furthermore, possibilities of giving rise to new experiences encouraging community participation and management from the beginning of the architectural-pedagogical project are analyzed through the review of current modes of school infrastructure production. El presente artículo plantea visibilizar la construcción de propuestas de educación pública que tengan como protagonistas de su desarrollo pedagógico y arquitectónico a las propias comunidades. Como punto de partida, se reflexiona en torno a la situación del Nivel Inicial en general y las dificultades de acceso al mismo para los sectores más vulnerables, donde los índices de pobreza ubican hoy a más de la mitad de las infancias. El artículo aborda experiencias de participación y autogestión en prácticas educativas propias del Nivel Inicial y formas de construcción social del hábitat en infraestructura escolar. A su vez se pregunta sobre la vinculación de estas prácticas con la administración pública. Además, se reflexiona sobre las posibilidades de construir nuevas experiencias que propongan la participación y gestión comunitaria desde los inicios del proyecto arquitectónico-pedagógico, revisando los modos actuales de producción de la infraestructura escolar. Facultad de Arquitectura, Planeamiento y Diseño | Universidad Nacional de Rosario 2020-12-11 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion text/html application/pdf application/zip https://www.ayp.fapyd.unr.edu.ar/index.php/ayp/article/view/282 10.35305/23626097v7i13.282 A&P Continuidad; Vol. 7 Núm. 13 (2020): ESPACIOS EDUCATIVOS PARA EL PRESENTE; 116-125 2362-6097 2362-6089 spa https://www.ayp.fapyd.unr.edu.ar/index.php/ayp/article/view/282/208 https://www.ayp.fapyd.unr.edu.ar/index.php/ayp/article/view/282/244 https://www.ayp.fapyd.unr.edu.ar/index.php/ayp/article/view/282/226 Derechos de autor 2020 A&P Continuidad http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
institution |
Universidad Nacional de Rosario |
institution_str |
I-15 |
repository_str |
R-196 |
container_title_str |
A&P Continuidad |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
educational architecture community kindergarten self-managed educational practices social production of habitat arquitectura escolar jardines comunitarios prácticas educativas autogestivas producción social del hábitat |
spellingShingle |
educational architecture community kindergarten self-managed educational practices social production of habitat arquitectura escolar jardines comunitarios prácticas educativas autogestivas producción social del hábitat Prada, Guido Agustín El encuentro como proyecto |
topic_facet |
educational architecture community kindergarten self-managed educational practices social production of habitat arquitectura escolar jardines comunitarios prácticas educativas autogestivas producción social del hábitat |
author |
Prada, Guido Agustín |
author_facet |
Prada, Guido Agustín |
author_sort |
Prada, Guido Agustín |
title |
El encuentro como proyecto |
title_short |
El encuentro como proyecto |
title_full |
El encuentro como proyecto |
title_fullStr |
El encuentro como proyecto |
title_full_unstemmed |
El encuentro como proyecto |
title_sort |
el encuentro como proyecto |
description |
The aim of this article is to highlight the need of building public education proposals grounded on communities as core features of their pedagogical and architectural development. The starting point lies in the reflection on the situation of the Initial Level at large and the access difficulties for the most vulnerable sectors, where poverty rates account for more than half of child population. Experiences of participation and self-management in educational practices characterizing the initial level as well as forms of social construction of the habitat in school infrastructure are dealt with. The relationship between these practices and the public administration is also addressed. Furthermore, possibilities of giving rise to new experiences encouraging community participation and management from the beginning of the architectural-pedagogical project are analyzed through the review of current modes of school infrastructure production. |
publisher |
Facultad de Arquitectura, Planeamiento y Diseño | Universidad Nacional de Rosario |
publishDate |
2020 |
url |
https://www.ayp.fapyd.unr.edu.ar/index.php/ayp/article/view/282 |
work_keys_str_mv |
AT pradaguidoagustin elencuentrocomoproyecto AT pradaguidoagustin confluenceasproject |
first_indexed |
2023-05-11T18:38:32Z |
last_indexed |
2023-05-11T18:38:32Z |
_version_ |
1765624053992783872 |