Poché, la representación gráfica del espacio

In my opinion, the essence of architecture lies in the “to be or not to be” duality which Eastern culture emphasizes in the etymology of the word “void” (wu – to be / you – not to be). Throughout history we can see that while some architectural works are envisaged from the prevailing view of the “fu...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Ramírez, Cintia
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Facultad de Arquitectura, Planeamiento y Diseño | Universidad Nacional de Rosario 2018
Materias:
Acceso en línea:https://www.ayp.fapyd.unr.edu.ar/index.php/ayp/article/view/121
Aporte de:
id I15-R196-article-121
record_format ojs
spelling I15-R196-article-1212019-09-20T09:42:14Z Poché, la representación gráfica del espacio Poché. Space graphic representation. Ramírez, Cintia Poché Beaux Arts space graphics Poché Beaux Arts espacio gráfica In my opinion, the essence of architecture lies in the “to be or not to be” duality which Eastern culture emphasizes in the etymology of the word “void” (wu – to be / you – not to be). Throughout history we can see that while some architectural works are envisaged from the prevailing view of the “full”, others are grounded on that of the “empty” as a positive composition feature. However, whether one case or the other, it is the architect’s graphic representation that plays a key role when emphasizing either of them. In particular, I refer to initial sketches or conceptual diagrams which are not intended to represent constructive facts but reflection frameworks as parts of the design process. I deal mainly with the art of poché and its use before and after Beaux Arts teaching -even in contemporary architectural works- and how this technique enables the architect to have a different space-envision approach. La esencia de la Arquitectura, a mi entender, se encuentra en la dualidad “ser no ser” que los orientales hacen evidente en la etimología misma de la palabra “vacío” (wu-ser / you- no ser). Si miramos a través de la historia, podemos comprobar cómo la concepción de algunas obras de arquitectura parte desde la preponderancia de lo “lleno”; mientras que en otras se comprueba lo contrario, la activación del “vacío” como un agente positivo en la composición. Pero ya sea en uno u otro caso, es la representación gráfica del arquitecto la que desempeña un papel fundamental poniendo énfasis en uno u otro de estos aspectos; hago referencia en particular a los croquis iniciales o a los diagramas conceptuales que no buscan la representación de un hecho real, constructivo, sino de un pensamiento como parte del proceso proyectual. Particularmente, voy a referirme a la técnica del poché y su utilización, antes y después de la enseñanza Beaux Arts, verificando incluso su vigencia en obras contemporáneas y cómo la utilización de esta técnica permite al arquitecto enfocarse de otra manera en la concepción del espacio. Facultad de Arquitectura, Planeamiento y Diseño | Universidad Nacional de Rosario 2018-11-21 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://www.ayp.fapyd.unr.edu.ar/index.php/ayp/article/view/121 A&P Continuidad; Vol. 3 Núm. 4 (2016): ARQUITECTURA: REPRESENTACIONES; 184-201 2362-6097 2362-6089 spa https://www.ayp.fapyd.unr.edu.ar/index.php/ayp/article/view/121/91 Derechos de autor 2016 A&P Continuidad https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
institution Universidad Nacional de Rosario
institution_str I-15
repository_str R-196
container_title_str A&P Continuidad
language Español
format Artículo revista
topic Poché
Beaux Arts
space
graphics
Poché
Beaux Arts
espacio
gráfica
spellingShingle Poché
Beaux Arts
space
graphics
Poché
Beaux Arts
espacio
gráfica
Ramírez, Cintia
Poché, la representación gráfica del espacio
topic_facet Poché
Beaux Arts
space
graphics
Poché
Beaux Arts
espacio
gráfica
author Ramírez, Cintia
author_facet Ramírez, Cintia
author_sort Ramírez, Cintia
title Poché, la representación gráfica del espacio
title_short Poché, la representación gráfica del espacio
title_full Poché, la representación gráfica del espacio
title_fullStr Poché, la representación gráfica del espacio
title_full_unstemmed Poché, la representación gráfica del espacio
title_sort poché, la representación gráfica del espacio
description In my opinion, the essence of architecture lies in the “to be or not to be” duality which Eastern culture emphasizes in the etymology of the word “void” (wu – to be / you – not to be). Throughout history we can see that while some architectural works are envisaged from the prevailing view of the “full”, others are grounded on that of the “empty” as a positive composition feature. However, whether one case or the other, it is the architect’s graphic representation that plays a key role when emphasizing either of them. In particular, I refer to initial sketches or conceptual diagrams which are not intended to represent constructive facts but reflection frameworks as parts of the design process. I deal mainly with the art of poché and its use before and after Beaux Arts teaching -even in contemporary architectural works- and how this technique enables the architect to have a different space-envision approach.
publisher Facultad de Arquitectura, Planeamiento y Diseño | Universidad Nacional de Rosario
publishDate 2018
url https://www.ayp.fapyd.unr.edu.ar/index.php/ayp/article/view/121
work_keys_str_mv AT ramirezcintia pochelarepresentaciongraficadelespacio
AT ramirezcintia pochespacegraphicrepresentation
first_indexed 2023-05-11T18:38:00Z
last_indexed 2023-05-11T18:38:00Z
_version_ 1765624020255899648